VARNING Elhissar LagunaII

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

VARNING Elhissar LagunaII

Post by Tony »

Varning utfärdas om ni har en LagunaII med elhissar som "tjuter,skriker"vid användning dessa kommer med 110% Rasa, om inte vajern smörjs,rutan löper i två skenor som drivs med vajer upp och ner,den främre vajern har en tendens att rosta i höljet , så den går trögt,låter illa och till slut gå sönder..åter kommer med mer info och bilder...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tror inte bara just Laguna 2 som har problem med elhissar. Enligt vad jag har hört är det ett vanligt fel på många renault modeller. Många motorer som går sönder då rutan går trögt.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo men det är inte motorerna som går sönder utan vajern,min rasade och jag köpte en annan på skroten,den mekanismen lät åxå illa och främre nedre vajern var lite ytrost på ,så jag smorde detta ordentligt tills det slutade låta ,så nu är det ordentligt infettat.....såg när jag rivit ner det hela att man kan fixa detta felet om det hänt, med hjälp av en 1,5mm vajer och lödnipplar,vilket gör en stor skillnad i pris,visseligen tar det lite tid men inga pengar att tala om..

scenicen är åxå vanligt på men där verkar det som om en plastbit som inte håller Autofrance har piratare som är förstärkta,så dom håller bättre...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

min lät för första gången i höger framdörr idag. Är det bökigt att plocka ner dörrsidan? Tänkte att man kanske kan smörja innan det brakar. Vad skall man smörja med tro för en bra funktion?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Brukar låta första biten ,pga vajern är som rostigast där, dörrsidan sitter med 2skruvar längs ner och en bakom handtaget där man öppnar,litet plastlock om man tittar.sedan sitter den på plastgranar och limmat i en list,så lossa dom tre skruvarna,ta något smalt brett och bänd längs med kanten hela vägen runt,limmet lossnade ganska lätt om man satte det i spänn...ha sedan rutan ca 10 cm från att vara helt nere innan du kopplar bort knappen ,sedan sitter dörrbelysningen med en bajonett fattning och knappen har ett kontaktstycke med en rödaktig plastlås som man får skjuta i sida för att få bort.plus handtaget vilket lossnar ganska lätt ,högtalaren behöver du inte röra lr gallret till den bara ta bort kontaktstycket från insidan ..sedan tar man bort dörrsidan...,lossa plastklippsen som håller rutan i mekanismen 2st i i varje sida,ta bort innre tätlisten vid rutan(ligger bara på plats och hålls med dörrsidan) lyft ur rutan. sedan lossar du 5st 10mm muttrar så är hela mekanismen lös. Den går att ta ut igenom hålet i dörren pga att det är vajrar.sedan får man se till att få in teflon olja el dyl i höljet till främre nedre vajern,under tiden man kör hissen upp och ner,tills den tystnar,jag tog även på lite fett för att det skulle hålla sig,sedan gör man i omvändordning. Låter kanske svårt men det går ganska lätt,dessutom sparar du pengar om du smörjer nu.... .....OBS när du kör hissen upp och ner kör inte i topp för den låser fast sig då, ner är inget problem ,bara upp eftersom rutan inte finns så stannar den inte ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

tack för tipset
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tack,vill ju helst inte att det händer fler.
Antagligen är det höger dörren som inte hissen körs så mycket i som går först.står stilla under vintern och rostar,sedan används den bara ibland,min gick sönder andra gången den användes efter vintern..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

får tacka för tipset. Skall ta och plocka ner den sidan nästa vecka någon dag. Ser det likadant/liknande ut i bakdörrarna? Tänkte om man skulle smörja dom med i förebyggande syfte.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teemu wrote:får tacka för tipset. Skall ta och plocka ner den sidan nästa vecka någon dag. Ser det likadant/liknande ut i bakdörrarna? Tänkte om man skulle smörja dom med i förebyggande syfte.
har inte kollat,du kan kanske tala om för mig. :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Får väl se sen... skall ta framdörren/dörrarna till att börja med iaf. :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Gör det,det är väl värt jobbet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

då har jag smörjt ena framdörren. Skulle fortsätta på samma sida med bakdörren, men vet inte hur jag får loss "koppen" med hissknappen och man stänger dörren med - någon som har en aning?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Hej!
Det här är ju suvve att det finns så många kunniga personer på detta forum :P :P .
Höger fram har knakat bra länge för mig, men idag skrev jag ut Tony´s beskrivning och gick ut till bilen. Nu ska du få lite service min lilla knakande renault sa jag. Och en timme senare så var allt som nytt, inte ett ljud från hissen. Vajern var riktigt rostig, fast bara den främre (mot lås sidan". La även i rikligt med köldbeständigt fett kring vajern.
Tack ännu engång.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Fan vad bra då...jag skrev det så fler skulle slippa köpa elhissar i onödan...verkar som en har lärt sig den hårda vägen..dvs låta bli att göra som jag sa och ni som har gjort som jag sa har sparat många sköna pengar....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ett perfekt tips till alla som åker laguna... tummen upp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply