Clio Sport - 2001 - Jolle_pborn

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Clio Sport - 2001 - Jolle_pborn

Post by Jolle_Pborn »

Hej!
Tyckte det var på tiden att det var dax att fixa en liten tråd om min Clio. Har dragit ut på tiden ett tag, vet inte varför :lol: Kanske lite slöhet?

Jaja, har iaf ägt den sedan sensommaren 2005 och den var i sort sett helt orginal förutom lackade lampinstatser.
Och varför? Ville ha en liten, snabb och rolig bil så den passade utmärkt. Och efter en provkörning var man fast, var bara tvungen att köpa en, roligare bil är svårt att hitta. Sen att det är bra pris för prestandan gör det inte sämre.

Det som har gjort med bilen seda köpet är:

- Ombyggt framsystem till 6.5" Mds kit.
- "Clio Sport" tygmattor även bagage.
- 17" Superleggera(?) med Kumho 205/40-17 däck.
- Fas 2 Bakljus.
- Blueflame Sportavgas(2.5").
- ATE Super Blue bromsvätska.
- Ferodo DS2500 Belägg fram/bak.
- Goodridge Bromslangar(stålomspunna).
- Lackade sidolister, handtag och dimljushållare.
- Lackade inredingsdetaljer. Högalargaller, stereolist, handtag.

Den bästa uppgraderingar det föregånde året var helt klart bromsarna. De funkar utmärkt på vanlig väg samt banåka. Det sämsta blev väl 17" arna då det försämmrade prestandan, men tur att de ser bra ut :lol:

Har inte klart för mig vad som kommer att hända i framtiden med bilen. Men efter att ha kört lite bana mot slutet av sommaren så lutar det mot det hållet till nästa år. På önskelistar står det: R-däck och coilovers. Mycket vill ha mer så jag får se hur allt slutar!

Skönt att ha en egen tråd så man slipper spamma alla andra med bilder. Nu finns allt på ett ställe så man slipper leta :lol:

Image
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Sep 2007, 19:30, edited 4 times in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

en fin bil du har :D Vad är bilderna med 17" arna?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Här är de senast tagna bilder på bilen. Tyvärr är inte lister och handtag lackade vid tillfället. Kanske hinner ta några till ikväll efter den vart i tväthallen.
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Mar 2007, 14:28, edited 1 time in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Post by Anders J »

Snygga bilder, hade dock hoppas på att få se den med lackade lister mm :D

Har lite frågor om billjud, tänkte du kunde hjälpa mig eftersom du har uppdaterat din med detta:

Om man byter stereo tappar man funtionerna med displayen samt "fjärrkontrollen"?

Kan man behålla orginalstereon och bara byta ut högtalare och få ett bättre ljud, tips på prisvärda högtalare?

Tack på förhand
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Anders J wrote:Snygga bilder, hade dock hoppas på att få se den med lackade lister mm :D

Har lite frågor om billjud, tänkte du kunde hjälpa mig eftersom du har uppdaterat din med detta:

Om man byter stereo tappar man funtionerna med displayen samt "fjärrkontrollen"?

Kan man behålla orginalstereon och bara byta ut högtalare och få ett bättre ljud, tips på prisvärda högtalare?

Tack på förhand
om du köper en pioneer + plus svindyr adapter skall du få både display+rattfjärr.annars finns det flera som klarar rattfjärr du ser ju stereon..orginalstereon har det felet att effekten är för klen,det är klart mer effekt i en ny .....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tyvärr funkar inte rattfjärren samt displayen, har inte fixat adapter än och kommer nog aldrig göra det då det kostar runt 1500kr har jag för mig. Jag har vant mig att köra utan, sen bytte jag till denna två dagar efter köpet av bilen.

Vill du ha bättre ljud kan jag rekomendera att köpa ny huvudenhet samt ett nytt framsystem. Gärna då ett kit system då man får sätta bas och diskanterna för sig. Orginal högtalarna är riktigt urkassa i mina ögon, vad som hellst än dom blir en förbättring :D
Jag använder bara mitt framsystem och har kopplat bort de bakre högtalarna. Tyvärr har jag inte fixat steg och en baslåda än, det ligger i garaget och samlar damm! Men det låter hyffsat ändå och sen är baslådan tung och för stor för clion.

Tänk på när/om du köper framsystemet så att du köper "rätt" grejor. Mds har exempel tre olika sorters kit system. Ett som låter bra med vanlig stereo. Ett som låter bra med stereo men bäst med steg(detta har jag). Det sista funkar bara att köra med ett steg, och de är även dyrt. Jag skulle rekomendera dig att köra med det första om du inte i framtiden har tänkt att köra med steg. De andra blir då "overkill".

Hoppas det blev lite mindre funderingar :roll: Annars är det bara att fortsätta att fråga!

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tog lite bilder med mobilen efter en tvätt i GDS hallen så kvaliten är inte den bästa.

Lister och handtag lackade:
Image
Högtalar galler och inre handtag lackade:
Image
Ramen runt stereon:
Image

Kan också visa mina tygmattor med cliosport logga på:
Image

Sen även kalluft slangen till filtret:
Image

Blir mycket bilder nu :roll:
Last edited by Jolle_Pborn on 04 Mar 2007, 14:29, edited 2 times in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:D Vad fin! Listerna gör mkt! När får vi se växelspaks-muffen? Å stöldmärkt är den åxxå :lol: "SSF"! (själv har jag förstärkt rostskydd - "556" :wink: )
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

snyggt :D .... om jag skall ha bilen kvar så kommer även jag lacka listerna 8) blir mycket snyggare med lackade
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Snyggt!

gillade också de lackade detaljer i kupén.

gjort det själv?

hur gjorde du för att färgen skulle fästa, spraylim, slipning eller bara sprayade på ? :)

/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Har inte gjort lack jobbet själv. Fick en skada på bilen när en backade på bilen, passade då på att lacka lite mer prylar. Slapp nämligen då startavgiften, så betalade bara ca: 1200kr för lister m.m.

Hade säkert kunnat fixat allt själv med liknande resultat. Men har sett många skräck exempel på lackade lister och sånt då lacken spricker, lossnar och är väldigt klen mot slitage. Nu vet jag att allt är gjort på rätt sätt och med kvitto.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

Ser riktigt bra ut ! :D
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Har nu beställt stänkskydd som jag ska skära ut. I vinter blir det lite rally över bilen. Sen ev. blir det 3st extraljus 8) Måste ju se också!

Självklart åker allt av igen till våren :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

rallystuket är ju aldrig fel :D du kan ju köpa renault Sports ljusbox från kruse promotion till det fasila priset 14.000 + moms :shock:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jaha... 14000+moms var inte alls så farligt :lol:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply