Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

En bild från backracet finns här:
http://www.confessions.se/bildarkiv/hill_climb_2008/

Var ju även ute och sladdade på lundaträffen... första varven hade jag lite mycket luft i däcken och bilen blev grymt lömsk. ville åka brett överallt... men efter säkning av lufttryck så blev det bättre.... Varvade mellan doffen och GT Turbon... kan lungt säga att omställningen inte alltid var helt lätt :D
Hursom skoj var det 8)
Image
På lunda var det ju A-sprint vi körde (lite modifierad). när man jämförde tider så hade en gammal 80 tals porche samma tid som jag hade.. de ni :D

I vinter planeras ett vxlådsbyte till en 5vxl nedväxlad låda samt montering av värme (har köpt isdäck så då behövs lite värme för att inte frysa ihjäl i bilen :D )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

det lite mer bilder på bilen :D
http://www.garaget.org/?car=89111
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

har skaffat ralyydäck till bilen... så nu är det tänkt att det skall bli lite isåka med bilen.
testade på lite snövägar runt stugan... kul var det:)

Image

Image

Image

Har även bytttill den gamla regskylten... vad var snyggast?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

den gammla skylten mange!!
John Ignell Enviken
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Om du kunde få den gamla typen ny så skulle det se kalas ut!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Gillar även jag den gamla fyrkantiga... får försöka att renover den :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

gillar den gamla skylten skarpt, kör med den...





hejs
Johan Grindlund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Nu har jag mekat lite med doffen... den skall ju få en bättre växellåda. en 5 vxl R8 G låda
Lådan hade fastnat på 1 ans växel vilket är ett vanligt problem om man råkar växla för fort mellan 1 och backen. det man brukar göra är med ett specialverktig peta allt rätt utan att dela växellådan...
tror ni det gick? så klart inte så jag försökte dela växellådan men även detta gick åt skogen... tydligen måste 3 ans växel vara i för att lossa gaveln...detta är ju ett problem om lådan är låst på 1 an.... grr

Höll på hela helgen men fick inte isär den... skalll fortsätta nästa helg... någon som har några bra förslag?

///en smått upprörd mange
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Var uppe över påsken och efter totalt 4 dagars jävlande fick jag isär lådjäveln. Den hade låst sig på backväxeln och på nått konstigt sätt i skiftgafflarna. så efter en hel del pillande så lossnade det och jag fick i trean och gaveln lossade lätt som en plätt:) men däremot så försvann all avsatt tid för att byta lådan i bilen så det blir nog till att åka GTT på gotland

Livet är bra härligt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hade du inte en Gordini låda som skulle i doffen :?: Släng den där 3petade lådj...'n som horne pär sitter i på skrothögen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Japp denna låda är 5 vxl. har några extra 4 vxlade men tycker inte det är värt att skruva dit en sådan igen för att sedan skifta igen... tid är något som bara försvinner nuförtiden 8)
Men skippar krutracet som är helgen före så har man tur så hinner jag iaf men det är inte så troligt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det har fortsatt att jävlas lite... men nu sitter sakerna i bilen och det saknas bara lite jobb för att allt skall vara klart. Tror växellådan fungerar nu (det känns iaf OK när man torrväxlar:)). blir till att åka upp (bilen står i stugan) till näst nästa helg och fixa det sista.... så snart så kanske man kan ut och åka Doffe igen:)
Bilder?
Finns i kameran som glömdes kvar däruppe.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Nu fungerar den :D
Har kört backrace under classic car week i rättvik och den gick som skottet
blev även med på tv :D

http://tv4play.se/1.936603?q=hillclimb& ... Pages=TRUE

Lådan som sitter i nu är altså 5 vxl och tätstegad, ligger med 1000 varv mellan växlarna så det är riktigt kul :D dock så är det inte så kul att åka 90 km/h på femman och ha ca 4000 var på varvräknaren
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Kul!
Hur gick det då? fick du placering? :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

man ska ju köra på så lika tid som möjligt... men jag ville ju komma upp så fort som möjligt så tidsdiffen mellan första och andra körningen blev lite för stor för en bra placering :D

Hittade lite bilder från ihopsättningen

Växellådan äntligen isärtagen
Image

Innan allt åkte in i bilen igen
Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply