Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mät med avgastesten HC värdet i kylvattnets expansionstank.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ok om man inte har en avgastest hemma finns det något annat enkelt test för att se att det är avgaser i expansionskärlet?

Verkar iaf att även du tror att det är toppackningen... eller har du fler förslag.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

åk nån stans där det finns en avgasmätare och provmät.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

OK får kolla om någon man känner har en avgastest 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Bilprovningen har på vissa ställen än mätgrunka på utsidan.. den kanske går att använda?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

justja det har dom... får försöka där 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Här var det ett tag sedan det hände något.
Har nu tagit tag i doffen och rivit toppen och det verkade som det hade varit något litet lekage (stavning?) mellan cylinder 2 och 3 och förhoppningsvis så är det detta som har spökat helatiden.
Image


R12 kent har även tillverkat en mindre remskiva åt mig. har ju tidigare testat med en r8 skiva men den var nog inte tillräkligt liten (vill ha ett lungnareflöde i kylsystemet p.g.a. kylaren sitter fram och att mottrycket blir högre i de längre slangarna. "original" till vänster och den nya til höger samt den jag använt i sommar i mitten
Image

skall även byta ut lyftarna till lättade så kan man varva lite till 8)
Men detta får vänta till efter jul eftersom jag har lyftare och packningar uppe i stugan
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Den remskivan var snygg! Fast den var ännu snyggare ohärdad...Kent är duktig, en riktig trollkarl som kan det där med skärande bearbetning!
"Läckage" stavas lekage.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

fast i Stockholm uttalas det väl lekage? :D :wink:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som ni förstår är stavning inte min starkaste sida :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:som ni förstår är stavning inte min starkaste sida :D
Trodde dalkarlar var bra på skidåkning - Gunde kan lära dig att stava! Så, då vill vi veta vilken som är din starkaste sida?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Ja, jo, skivan är snyggare ohärdad för då är den blank och fin men är för mjuk för att använda praktiskt. Ett problem som många ägare till lite äldre Renaulter har är oljeläckage vid den främre vevaxeltätningen och det beror på att tätningen har slipat ett spår i axeln. Jag var inne på att tillverka skivan av vanligt konstruktionsstål men sedan så tänkte jag att det var då själva f-n om jag inte ska få till en axel som håller Doffens livslängd ut. Skivan är tillverkad av ett matrial som lämpar sej ypperligt för härdning, skivan är mycket hård på ytan för slitage och med en seg kärna för hållbarhet.

För att räta ut en del saker så sitter det en axel på skivan som i sin tur passar på vevaxeln.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote:
mange wrote:som ni förstår är stavning inte min starkaste sida :D
Trodde dalkarlar var bra på skidåkning - Gunde kan lära dig att stava! Så, då vill vi veta vilken som är din starkaste sida?
Stakning heter det när man åker skidor :wink: d.v.s. man stakar inte stavar :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

R12-Kent wrote:Ja, jo, skivan är snyggare ohärdad för då är den blank och fin men är för mjuk för att använda praktiskt. Ett problem som många ägare till lite äldre Renaulter har är oljeläckage vid den främre vevaxeltätningen och det beror på att tätningen har slipat ett spår i axeln. Jag var inne på att tillverka skivan av vanligt konstruktionsstål men sedan så tänkte jag att det var då själva f-n om jag inte ska få till en axel som håller Doffens livslängd ut. Skivan är tillverkad av ett matrial som lämpar sej ypperligt för härdning, skivan är mycket hård på ytan för slitage och med en seg kärna för hållbarhet.

För att räta ut en del saker så sitter det en axel på skivan som i sin tur passar på vevaxeln.
Jag är iaf mkt nöjd :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:
R12-Kent wrote:Ja, jo, skivan är snyggare ohärdad för då är den blank och fin men är för mjuk för att använda praktiskt. Ett problem som många ägare till lite äldre Renaulter har är oljeläckage vid den främre vevaxeltätningen och det beror på att tätningen har slipat ett spår i axeln. Jag var inne på att tillverka skivan av vanligt konstruktionsstål men sedan så tänkte jag att det var då själva f-n om jag inte ska få till en axel som håller Doffens livslängd ut. Skivan är tillverkad av ett matrial som lämpar sej ypperligt för härdning, skivan är mycket hård på ytan för slitage och med en seg kärna för hållbarhet.

För att räta ut en del saker så sitter det en axel på skivan som i sin tur passar på vevaxeln.
Jag är iaf mkt nöjd :D
Kent är kung, man blir riktigt avundsjuk när man ser vad han kan åstadkomma med svarv och fräs. Å Mange, du har fått det snyggaste svänghjulet i klubben.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply