Renault Dauphine Gordini 1965 - Mathias
Moderator: Forumpolisen
Renault Dauphine Gordini 1965 - Mathias
Passar på att lägga upp en projekttråd även för min Doffe Gordini och flyttar ett par meddelanden från Manges tråd om hans racer-Doffe
Bilder kommer senare också
EDIT: Bild tillsammans med R10:an hemma på gården
Bilder kommer senare också
EDIT: Bild tillsammans med R10:an hemma på gården
Last edited by Mathias on 07 Nov 2007, 00:09, edited 1 time in total.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Jaså, är det så man gör? Jag som bara hört talas om de gamla sotningssatsernaDennis wrote:Att sota motorn invändigt är inga problem Håll upp så högt varv du bara vågar innan vevstakarna tittar ut genom motorblocket och häll samtidigt vanligt vatten i förgasaren med hjälp av ex.en petflaska. Ryker som en ångbåt gör det, men rent så du kan spegla dej i kolvtopparna blir det.
Kanske kunde vara nåt att prova, men ska kolla och jämföra munstycken först mellan den nymonterade och gamla förgasaren, samt checka det med ev. luftläckage...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Har inte kollat flottören ännu, men ska som sagt testa det med ev. luftläckage först. Annars tänkte jag plocka isär förgasaren och kolla samtliga munstycken och då även flottören. Har för mig att man kan justera flottörnivån genom att försiktigt och lätt böja lite på mässingsplåten som sitter överst på flottören. Är det korrekt?Dennis wrote:Sv. går fett. -Har du kollat flottörnivån
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Kanoners! Som sagt runda packningar och kolvarna är 32 mm. Behöver även nya dammskyddspackningar, de pulveriserades när jag plockade bort demmange wrote:Ska till dahlberg nästa vecka och rota fram de packningarna du behövde för att fixa bromsarna sen är det väl bara att besiktiga denna
Har plockat ur stolar, mattor och inredningen. Slipat golvet invändigt (en del ytrost). Ska målas om så det blir ordentligt gjort, laga ett pyttelitet hål också, på ett ställe var golvplåten lite tunn så det gick igenom. Det är ju lite annat fix också bl.a. innertak och dörrpaneler, men det är ju inget som besiktningen bryr sig om iofs. Även plockat bort bakre stötfångaren. Ska byta hornen och vänsterdelen.
Måste få ordning på blandningen dock, för det går nog inte igenom nu. CO-halt typ 5.0???
Annars mest småfix. Besiktningstid är beställd till veckan före Locknevi Classic. Får se om det hinns till dess
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Det blir "aldrig" som man tänkt sig! Takbygge på sommarstugan, resor och andra aktiviteter gjorde att Doffen inte fick alls den uppmärksamhet den förtjänade i somras.Mathias wrote:
Besiktningstid är beställd till veckan före Locknevi Classic. Får se om det hinns till dess
Nu är den iaf besiktad (förra veckan). Gick igenom ua!
Under senare delen av hösten har bromsarna renoverats, startmotorn bytts ut, tanken rengjorts och förgasarbyte utförts. Lite av elen fick också ses över... Därefter en stor service, samt en del "kosmetiskt småfix" med bl.a. inredning och lack...
Här nedan kommer lite bilder på vad som gjorts sedan inköpet:
Last edited by Mathias on 07 Nov 2007, 00:41, edited 2 times in total.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Doffen har tidigare förvarats i varmgarage, men tyvärr har vatten läckt in i kupén pga dåliga dörrlister
Detta gjorde golvet ytrostigt invändigt. Så i våras plockades inredningen ur och golvet slipades därefter rent:
Golvet slipat:
Grundmålning klar:
Till sist målades golvet 2 ggr med hammarlack:
Innan byte av bakre stötfångare, tuff look eller hur?
Detta gjorde golvet ytrostigt invändigt. Så i våras plockades inredningen ur och golvet slipades därefter rent:
Golvet slipat:
Grundmålning klar:
Till sist målades golvet 2 ggr med hammarlack:
Innan byte av bakre stötfångare, tuff look eller hur?
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Fler bilder kommer
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Tack Jo, det gick bra, men avgasvärdena var precis på gränsen. Läcker nog lite tjuvluft ännu för motorn går ibland upp lite i varv när den blir varm. Inte kunnat lokalisera felet med startspray dock. Men den går mkt bättre nu iaf än innan... Då rök den ju svartmange wrote:ser bra ut... hörde även attt du besiktigat den och utan anmärkning grattis. hur har det gått med förgasaren?
föresten tack för bilderna
Varsågod
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Eh, kanske det...tack iafkmfdm wrote:Du är väl minst lika duktig att lägga grunden för ett snyggt golv, som att lägga tak Snyggt par i Renaulter du harMathias wrote:Fler bilder kommer
Jo, Doffen är inte riktigt som R10:an i skick, men i ett bra bruksskick iaf. Den låter tufft också redan med original ljuddämpare. Till våren ska vi se om det inte blir en Abarth trimljuddämpare. Sedan är det väl hörselkåpor som gäller över 80 km/h
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Renovering av bromsok:
Nya packningar och bromsslangar. De gamla dammskydden var som pulver och slangarna var tidigare utbytta i omgångar, en var dessutom skadad...
Trevlig(are) arbetsplats. Rattar är viktiga
Nya packningar och bromsslangar. De gamla dammskydden var som pulver och slangarna var tidigare utbytta i omgångar, en var dessutom skadad...
Trevlig(are) arbetsplats. Rattar är viktiga
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Jo den är ju ganska högljudd redan, inte minst jämfört med R10:an...mange wrote:rattar är viktiga Kommer att bröla en del med abarth.... men det låter gott
Ska du skaffa dig 13 " fälgar?
Mange som åker abarth på en av sina doffar
Vet inte riktigt, kanske blir en senare prio. Men inte till att börja med iaf. Får bli breddade 15" plåtfälgar istället i första hand. Annars blir den nog olidlig att åka i pga ljudet...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |