Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Jepp, eller snarare, bilen dyker upp, själv springer jag stort Varv i Göteborg den dagen :)
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Har uppdaterat med skarpare bilder på inredningen och fälgarna nu, kolla föregående sida. För den nyfikne finns mer info på garaget.org också, eller länka http://www.garaget.org/?car=111641

Image

Fler uppdaterade bilder på sidan 3...

Hoppas hinna bocka av lite fler saker på listan innan höstmörkret, förgasarbestyckning står längst upp på listan nu, så att man kan frigöra hästkrafterna. Pratade med Arne Berg häromdagen som fortfarande utantill minns vilken bestyckning jag skulle ha till motorns Weber 45:or. Han mindes även den motor som tidigare satt i bilen och hur tidsödande det var att försöka få ordning på det famösa Lucasprutet.... är nog tacksam att det sitter Webrar igen numer.

Synd bara att det inte hunnit hända mer på snart två år. Hoppas på en lugnare jobbsituation det här året, så att man kan ägna bilen lite mer tid (någon som känner igen sig:). Framför allt hoppas jag kunna få in den i registret igen, så man kan få motionera den lite på riktigt.
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Jag pratade med Arne Berg tidigt i somras för första gången på mer än 25 år. Han kom väl ihåg bilen och framför allt motorn. Förste ägaren, Gert, lät bilen tillbringa en hel del tid hos Arne. Arne uppgraderade Gordinimotorn till 1860cc och såg till att det hamnade vassare kam, modifierad topp osv på den. Med, antar jag, mycket trixande och Lucas insprutning (tog tydligen evigheter att shimsa in den) uppgav Arne att de pressade ut 213 hk ur motorn.

Enligt Arne lyckades de emellertid aldrig få motorn att bli tillräckligt körvänlig. Sprutet fungerade bara riktigt bra på full gas, i övriga lägen var förgasarna effektivare än sprutet, även om maxeffekten sjönk.

Och, motorn finns kvar. Någon hävdade ju att så var fallet och nu har jag sett den. 12:an vandrade mellan några ägare efter Gert och en av dem bestämde sig för att 1860-motorn kom bättre till pass i ett annat projekt. Jag bifogar några suddiga bilder. Lär inte ha plånbok att köpa tillbaka den, dessutom passar motorn väldigt bra där den hamnat nu. Men - drömma kan man förstås.

Image

Ingen bra bild, I know, men ändå en pusselbit till om bilen.
Last edited by JCWorks on 15 Nov 2011, 18:13, edited 1 time in total.
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Alpine Linus »

Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Menar du originalmotorn på bilden så sitter det förgasare på den nu, men ägaren har kvar sprutet, han är väl inte den ende av oss med en "bra-att-ha-hylla" :)
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Alpine Linus wrote:Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
Du träffade han som har motorn nu när du var på gotland :D (tyvärr inte jag 8) )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Alpine Linus »

mange wrote:
Alpine Linus wrote:Trevligt minst sagt! får man fråga vart den har hamnat nu och om det är sprut eller förgasare på den?
Du träffade han som har motorn nu när du var på gotland :D (tyvärr inte jag 8) )
njea kom ju på det senare :twisted:
vi talade om det på båten hem och även r5 turbo motor kittad R8
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Drivknut - någon som vet??

Post by JCWorks »

Så blev det en lördag i Gordinigaraget äntligen. Inga framsteg, men lite händelser i alla fall. Behövde byta yttre drivaxeldamaskerna, som spruckit, och stycka om Webrarna. Det visade sig att jag hade det mesta i munstyckeväg i gömmorna, men det fattas två spridare 4.5 och halsringarna behöver svarvas upp till 38 mm. Har fått dit trattar och tänkte börja med ombestyckningen när/om jag hann färdigt drivaxlarna. Men - körde fast, förstås.

Här är lite bilder

Image

Justerbart fjäderben och Gordinins kraftiga krängare. Vill gärna få på lite färg över det röda också.

Image

Drivaxeln borta, det var den enkla biten..

Image

Men jag vet inte hur knuten sitter fast. Hittar ingen låsning och törs inte börja banka utan att veta att det är våld som gäller. Är det någon som vet hur den lossas?

Image

Image

Hör gärna av dig med kunskap. Våld löser säkert en del, men inte alla tekniska problem, kanske.

Tills vidare får jag pilla med Webrarna, ett något mindre kladdigt jobb än drivaxlar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Dennis »

PM!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Medalj till Dennis (igen :P ), som visste att man knackade loss fästöronen från tripoden, den yttre kloänden på drivaxeln, för att få loss knuten. Allt är isär, gick som en dans och inget våld.

Image

De här små fästöronen skulle knackas upp, sedan var allt "löst"

Knutarna är i bra skick, så nu får jag låna ett damaskverktyg eller göra en egen variant för att trä över den yttre änden på axeln.

Webrarna ligger i thinner, ett dygn i lösning och lite komprimerad luft efteråt brukar få bort det mesta av gammal skräp utan någon större ansträngning.

Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon, den gamla läckte lite och jag har :oops: inte förrän nu lyft på kåpan för att se vad som döljer sig.

Image

Bara positivt, dock, visade det sig. Bergs bearbetade lyftare och allt verkar härligt oslitet.

Image

Lite material är taget längst ut på vipporna

Förvissade mig om att kanalerna var bearbetade också, förvånansvärt grova ytor både i insug och topplock, men jag antar att det fanns en tanke med det när det gjordes. Vissa motorer, t ex Hundkojans, fungerar ju bäst med grov yta, och jag antar att det är samma tanke bakom Bergs filande i de här kanalerna.

Image

Exempel på portning

Letar efter information om hur extraktorrören till de här motorerna ser ut. Originalgrenröret som sitter på tror jag ställer till det ännu mer när förgasarna blir rätt bestyckade och motorn var säkert modifierad med extraktor från början. Motorn som sitter i nu byggdes av Arne för att sättas i en R8 Gordini, men den blev knappt använd, sägs det. Det hade varit bra att få info om längd och diameter på ett Berg extraktorrör, eller en skiss.

Återkommer när jag får en chans att vara i garaget igen...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Dennis »

Vilka köpte den "look a like" Gordini'n som Jakobsson i Valbo hade, samt den äkta som Thomas Johansson i Gävle hade? Båda hade ju det riktiga Devilröret, annars finns en svensktillverkad kopia som 15/17klubben låtit, tror det var Simons tillverka.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Falk »

Dennis wrote:Vilka köpte den "look a like" Gordini'n som Jakobsson i Valbo hade, samt den äkta som Thomas Johansson i Gävle hade? Båda hade ju det riktiga Devilröret, annars finns en svensktillverkad kopia som 15/17klubben låtit, tror det var Simons tillverka.
12G-lookaliken från Valbo var det väl Mr.Peter B. som köpte en gång i tiden (tror jag). Nu mer finns den i Järfälla/Sthlm om jag inte är ute och cyklar. (kan ev förmedla tel.nr om det är inressant)

(Den bilen innehöll/innehåller lite bitar från en av mina gamla tolvor, bl.a. en R18-låda som jag gjorde i ordning och riktiga 12/17G fälgar och ev lite broms och chassibitar också.
Jakobsson köpte ett gäng 12-grejer av mig när de de höll på och satte ihop den bilen en gång i tiden...)

8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Tror min bil är Gävlebilen, vill minnas att förförra ägaren hämtade den där. Kan kanske höra med honom om röret finns kvar, jag vet att han har lite överblivna delar till den kvar, tack för tipset.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Precis som ni säger jackobsonbilen gick via Peter B till åkersberga. och denna bilen är nog den som fanns i gävle. vad jag vet så finns det 3 bilar till i sverige.

Längderna på extraktorrör fick jag av Arne kan leta reda på dom och posta här om du vill. De jag fick var de han brukade använda på 5 alpine och gordinimotorena men tror han använde samma till 16 motorerna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Dennis »

Avgasventilens diameter = invändig diameter på primärrören. Har för mig de skulle vara 70cm. Chapmanskruv i tändföljd och utgångarna vinklade så att tryckpulsen i utloppet stänger flödet på den mitt emot. Collektorns volym 1cylinders volym x 1,3 är de uppgifter jag har. Just skruv och collektor var vist väldigt känsligt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply