Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Glömde säga till dig då vi talades vid i telefonen, 12'a rally kompis har ett par tidstypiska rallystolar original och svarta de är ju inte godtjända längre och det är dessutom justerbar rygg, tunga som f.n men om han kan lyckas skilja sej från dem :?: :roll: ska kolla :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Det där är snarlikt, ju! De här har jag förstått att det borde vara:

Image

Finns en hel bräda på eBay just nu, men bara frakten är en tusenlapp och jag har ju allt annat av instrumentbrädan. Lösa rykten säger att "mina" originalmätare sitter på en båt hos andre ägaren i Roslagen. Franska mätare i bräckt vatten, kan bli kul värden, det. Tackar ödmjukt för ditt erbjudande. Får se om jag lyckas hitta originalare, annars återkommer jag gärna.

Växellådan utan femte växel har jag försökt forska lite i. Kanske ni med bättre kunskaper i ämnet kan tillföra lite intellektuellt kapital. Diffspärren är helt klart kvar, och växellådshuset ser ut som sprängskissen i Gordiniboken. Men husnumret finns inte med i boken, 7700512218 är numret på huset, med en trea stämplat tillsammans med Renaultloggan på flänsen ovanför.

Image

Däremot träffar numret Alpine A310 1600. De såldes väl huvudsakligen 4-växlade i början som jag minns det, men nätsidorna hävdar att det var huvudsakligen femväxlade lådor även i de tidiga. Alpines motorer/växellådor kom från Reanults hyllor, frågan är då var de3t husnumret egentligen hör hemma?

Image

Vet inte om någon känner igen något från bilderna, men kommentera gärna i så fall.

Däremot Dennis, angående samtalet idag, jag kikade närmare på fördelaren

Image

och även om bilderna är svårtydda, så ser jag två saker; vacuumklockan är borta och någon har pillat på centrifugalvikterna.

Image

Image

och det är väl ett gott tecken. Men, som sagt, växellådan psykar mig, antar att det är en fyrväxlad, men vilken låda sitter i med det husnumret?

Svarta rallystolar är skoj, men 12:ans filosofi var väl att lätta på allt, så jag vet inte om man får puritanerna på sig om man dyngar i tunga grejer. Men, visst kan det passa bra om det är rätt utseende.

Och tack allmänt för snacket idag, tryggare händer för 12:an än dina är svårt att hitta :racesmile: :racesmile:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Den fördelaren är ett gott tecken :P Nu är man nyfiken på vad som står på änden på kamaxelen. BORT med remskivan nu :D
4-petad och 5 petad ser lika ut på sidorna. Du måste fota bakgaveln.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

OK! Gaveln är lite mer inbyggd, men utan att plocka bort något blir bilderna så här:

Image


Image

Vet inte om någon blir klokare på det, ett tränat öga kanske kan se något. En ledtråd är dock brickan på bakgaveln stämplad 352-02. Ringer det en klocka hos någon?

Remskivan kanske inte åker av i helgen. Bortrest fru, trädgård behöver höststädas, två stora hål där min Opel Corsa tidigare hade bakre skärmkanter och en att-göra-lista på byrån i hallen från frun gör att jag håller en låg mekprofil å det närmaste.
Last edited by JCWorks on 27 Sep 2008, 17:25, edited 1 time in total.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

352.... och dessutom med den gaveln. Attans den är 4-petad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Så då har originallådan kommit på avvägar med andra ord. Ingen forumläsare som ramlat på den och stoppat undan den i väntan på bättre tider? Vilken av lådorna hör hemma i 72:an? Verkar som att det fanns fyra olika alternativ, 365-00, -02, -05 eller -33. Har man sån tur att den satt i fler Renaulter?
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Det där är en riktigt häftig bil!
MVH Johan S.
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Jo tack, den är riktigt rolig. Har blivit nästan besatt av den och släppt mycket annat bara för att få snurr på den. Spooky. Gick upp snortidigt idag t ex, för att hinna med att-göra-listan och ändå ta en titt på kamaxeln. Klockan sju i morse var jag igång och fixade skärmkanter på Corsan. Klockan två var allt klart, plåten åter och blänkande vitlackad. Sedan blev det Biltema, matlagning och kamaxelmysterium.

Image

Det står definitivt 135 på kamaxeln, bokstaven innan är nästan säkert R, kanske P och bokstaven innan är hopplös att avgöra, kanske E, I, T, J, vet faktiskt inte. Verkar inslaget för hand, försökte tyda med förstoringsglas, spegelbild och till slut med hjälp av dottern som fick dyka ner i motorrummet (skarpare syn), men det går inte riktigt att säga vad det står. Dennis nämnde att det kunde gå att spåra vissa kamaxelkoder. Är det någon som känner igen kombinationen ?R135? Upplys mig gärna i så fall. Verkar finnas gott om klokt folk här ju, ovärderligt för en som äger sin första 12:a.

Kamaxeln är alltså stämplad ?R135
User avatar
Knutte25
Posts: 25
Joined: 06 Sep 2008, 16:18
Location: Sjövik

Post by Knutte25 »

Hej!
Häftig bil Du har hittat. Har ett antal vxl-lådor som passar till Alpine 5 Turbo.
Det står NG5 på typskylten, antar att de passar även på kopplingskåpan till 1565cc snurran som Du har i 12:an. Det jag lurar på är om rotationsriktningen stämmer då 12:an har motorn framför lådan imotsats till A5:an. Någon som vet skillnaden på NG5 och 385 lådorna, har en sådan i min R16, de ser lika ut på utsidan. Har ett svagt minne av att R18 GTS har en NG5 låda, den snurrar ju i så fall åt samma håll som 12:an.
En hel del frågor, kan någon svaren kanske vi blir hjälpta båda två??
Göran Ekblom
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Lite stiltje nu, blev glatt överraskad över att motorn gick att få snurr på såpass lättvindigt, så jag tog lite semester. Syrligt dock när jag identifierade motorblocket, det är ett fixat R16-block som gjorts iordning till Gordinispecifikation, så nu måste jag hitta ett block med rätt motorkod också, 807-20 ska det stå om man är originalfantast.

Angående lådorna så stämmer det som du säger med rotationsriktningen, den blir fel mellan 5:an och 12:an. 18-lådan går att få dit, men inte utan en hel del jobb, i varje fall mer än vad jag är kapabel. Har du en femväxlad låda i din 16? Om jag fattar forumen rätt, så har 16TX en låda som går att använda istället för 365-lådan som satt original. Gordinin har ju 16-motorn, så det låter rimligt, men hur många har en 5-växlad R16 eller lös låda liggande? Får leta vidare, "vill-ha"-listan växer, men jag gillar verkligen bilen.

Ska se om det går att få till en livevideo i helgen i dagsljus. Har inte vågat gå över 6 000 varv tidigare, men om blocket är utbytt, behöver man ju inte vara lika försiktig, TS-block går väl att hitta fortfarande, så jag hoppas kunna komma ut och få gasa lite :)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det går väl att vända på kronhjulet, finns dom som fått 5växlar bakåt när dom renoverat och monterat,bara riva och göra om då....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Det är möjligt att man kan komma så smidigt undan att det går att vända kronhjulet, det lilla jag fått reda på tyder på att det tillkommer lite andra komplikationer, men som sagt, jag har inte rivit i Renaultgrejer på 20 år och aldrig i de här lådorna, så jag vet inte, försöker bara få koll på läget innan jag börjar riva i någon lämplig låda. Om någon gjort en faktisk konvertering i en Europa eller i någon av Renaulterna från 4-växlat till 5-växlat, upplys gärna.

Kan det stämma att 385-lådan och 365 är i princip samma och att 395 (R18) är delvis annorlunda och kräver pyssel i den högre skalan för att passa? Isf är det R17TS/16TX som har rätt låda förutom Gordinin själv, eller? Ååh, varför köper man inte bilar man vet något om, det känns som att leka blindbock i garaget, det här...

Ingen med 17TS-låda och svarta framstolar? Please..
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Finns en R12G / R17TS växellåda på eBay.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0104803779

Kostar bara lite flis :(

När det gäller att vända på kronhjulet på en R16-låda så finns det 2 skolor, de som säger att det går bra, och det som säger att det går bra-ett tag sedan slits kuggarna ner av misspassningen...

Förresten, när jag tänker efter så finns det en R17TS till salu i Halland, det kanske är läge att byta lite delar...
http://www.blocket.se/vi/17732614.htm?ca=23_11_s
Ungefär samma pris som lådan på eBay, och då får man med en testbänk :D
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Allt går ju... Jag har monterat R18-låda i en 12'a utan allt för mycket krångel.
Man får bl.a. para ihop lite valda delar i diffen från olika lådor så att drivaxlarna från 12'an passar, bygga nya fästen till lådan, modifiera "stången" till växelspaken och anpassa hastighetsmätarutväxlingen. (Jag använde inkråm till hastighetsmätarn från en tidig SAAB99 det råkade bli rätt mot mätarskalan och vajerutväxlingen i R18-lådan. (Fråga mig inte hur jag kom fram till det, det var ju några år sedan...)
Att vända "riktning" på kronhjulet har jag oxå varit inblandad i en gång i tiden. Det funkade alldeles utmärkt vad jag minns.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Utväxlingen skiljer ganska avsevärt mellan 12G,17TS(365) och 18(395) och senare kallad NG.....
365 lådan har längre 1:a sedan ligger 4:n underväxlad och 5:n bara något överväxlad. En tätstegad låda med andra ord. Diffen skiljer också 4 differentialhjul mot 2 på 395. Drev och synkringar är ocksåklenare på 395.
Den största märkbara skilnaden mellan lådorna i bil är att steget mellan 2-3 / 3-2 blir för stort. Ill röta varv på 2'n och tappar moment med 3'n.
Du har ju klodiffen tänk på att kronhjul är samkört med pinjongen och får inte blandas, så du får skruva isär diffhuset och flytta över klodiffen till den nya lådans kronhjul.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply