Jag har en Scenic 2.0t-04 som i förra veckan, hör och häpna, drabbades av haveri på fönsterhissen höger bakdörr.
Efter haveriet kan man höra elmotorn dra när man kör hissen upp och ner. Därmed drar jag slutsatsen att motorn är ok. Jag har rivit isär dörrsidan och plockat ur mekaniken (efter att ha tejpat upp rutan). Fann att ett plastclips som håller ihop vajrarna och rutan gått av i två delar. Värt att notera är att ena delen är där vajrarna sitter fast och andra delen är den som sitter i rutan (och glidskenan). Kan man anta att orsaken till att det gått sönder, är att det gått trögt?
Nåväl, efter lite rundringning kan jag presentera följande sifror:
- Reparation på märkesverkstad (byte av hela mekaniken): 4800 kr
![001_07 [smilie=001_07.gif]](./images/smilies/001_07.gif)
- Inköp av reservdel (mekanik inkl motor): 4100 kr

- Inköp av reservdel (mekanik exkl motor): 1500 kr
Efter att ha lusläst alla sidor jag hittat i ämnet föll jag slutligen på en tråd på detta eminenta forum, nämligen: http://crs-forum.16v.se.linweb42.kontro ... =8&t=10679 där jag fann ett artikelnummer 77 01 209 366. Detta påstods vara artikelnumret till denna lilla, i mitt fall, trasiga plastbit.
Återigen, telefonsamtal till märkesverkstad där det bekräftades att så var fallet. Artikel nummer 77 01 209 366 är det omtalade plastclipset för bakdörrarna. Vill man beställa samma clips fast till framdörrarna så är artikelnumret 77 01 209 365.
I bägge fallen kostar clipset 65 kr/st.

Här står vi nu. Jag har betällt nya clips till alla dörrarna och de ska komma till verkstad i morgon, då jag hämtar upp dem. Jag återkommer med rapport då.
Hoppas att denna information kan hjälpa andra som får samma problem.
Mvh