Symtom 1:
Bilen startar inte ibland utan när man trycker på startknappen så går den inte igång. Efter att man tryckt på knappen ett par gånger samt tagit ut och satt tillbaka nyckeln så går den igång och går som vanligt. Detta har hänt ett par gånger men inte varje gång jag startar bilen och på besiktningen fick jag felkod: P0010.
Kollat: Inget sk*t i filtret på magnetventilen. Oljan är nybytt och bilen välservad enligt serviceboken från förra ägaren. Har inte haft bilen mer än lite mer än ca 1år.
Har bytt tändstift, tändspolar, luftfilter, kupéfilter. Bilen går jämt och fint nu efter detta bytet och har inte vägrat att starta. Ska ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka. Samt då också byta olja och oljefilter.
Symtom 2:
Efter kamremsbytet och generatoremsbytet så har temperaturmätaren levt sitt eget liv, de har luftat systemet ett par gånger och hittat luftbubblor i kylsystemet. Den blir fort varm, tar ca 5 min bara från förut innan kamremsbytet då det tog ca 7-8 min, men stannar på normal temp och har inte kokat igen sen första gången samma dag jag hämtade bilen på verkstaden. Jag upptäckte att bilen kokade direkt så jag stannade vid vägkanten och stängde motorn direkt. Däremot så sjunker och höjs mätaren under körning men inte när jag står stilla. Mätaren rör sig mellan 1-4 mm neråt under körning sen stannar den precis på tredje strecket räknat från vänster. Detta då bilen är varm. Förut så stannade mätaren ca 2 mm under det tredje strecket. Kan det vara mer luftbubblor eller har termostaten fått sig en törn?
Kollat:
Efter att bilen kokade så kom dom och fixade bilen och körde en runda sen gick bilen ok. För att sedan bli för varm igen och gå konstigt. De tog in bilen igen och systemet är luftat igen då hitta dom två luftbubblor och ev kan det finns fler kvar. Bilen gick lite bättre efter sista gången men inte helt bra, något är det som stör temperaturmätaren.
Ang felkoden på P0010=magnetventilen så kan det vara ett kontaktfel också enligt besiktningen. Bilen har gått konstigt efter kamremsbytet med temperaturmätaren. Den har ibland haft startsvårigheter har startat sen direkt efter stannade motorn, sen startat igen för att stanna igen nån gång till för att därefter starta och funka normalt. Vad ska jag göra?

Renault Megané 1.6 16V -04