Renault Megane scenic 1999 låg bak

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Eva Andersson
Posts: 4
Joined: 07 Aug 2015, 17:16
Firstname: Eva
Surname: Andersson
Location: Sandviken

Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Eva Andersson »

Har en Renault Megane scenic -99 som är låg bak. När jag körde med bilen så small det till bak. Gick ut och kollad emed såg inget synligt iaf. Nästa gång det small till så var en kompis bakom bilen och såg att den sjönk. Trodde det först var stötdämparna bak som var slut så jag bytte dom , men den är fortfarande låg bak. Det finns ju inga fjädrar på denna bil bak så det är inte felet. Kan det vara någon bussningar som är slut? Är det isf lätt att byta? Kostnad om man ska lämna in den på verkstan ?
Eva Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Tony »

Stötdämpare gör precis vad dom heter dämpar stötar, alltså har dom inget med höjden att göra.
Din bil har visst fjädrar, det är dock inga spiralfjädrar utan torsionsfjädring, dvs du har tvärgående järnstavar i bakaxeln, dom brukar gå sönder.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Eva Andersson
Posts: 4
Joined: 07 Aug 2015, 17:16
Firstname: Eva
Surname: Andersson
Location: Sandviken

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Eva Andersson »

Ok. Är dom svåra att byta ? Var kan jag få tag i sådana ? Är det farligt att köra ned bilen ändå ?
Eva Andersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Robin »

Det är dina torrisionsstavar som rostat av. Har det smullit två ggr så har båda stavarna gått av och den ligger nu på islagsgummit i botten, alltså den borde vara väldigt hoppig/stötig bak.

Till en Renault 19 -91 så kostade dessa ca 1500:- st på Renault att köpa och bytet är ganska omständigt.

Man brukar plocka en hel bakvagn på skroten och byta istället. Dock svårt att veta skicket på dessa då det inte är milen som ställer till det utan underhållet på bilen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Robin »

Eva Andersson wrote: Är det farligt att köra ned bilen ändå ?
Bilen håller ju för att köra med ändå, men den är en ren trafikfara om du tex kör i en skarp kurva och ner i ett gupp. Bilen har inget som "sväljer" guppet utan bilen kan ju studsa lite varstans på vägen. (som en tom släpvagn tex :) )
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Eva Andersson
Posts: 4
Joined: 07 Aug 2015, 17:16
Firstname: Eva
Surname: Andersson
Location: Sandviken

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Eva Andersson »

Ok som jag förstår det är det lättast att byta hela bakaxeln. Att köra med bilen går bra men att man måste tänkt på hur och var man kör. Det är inget som kan gå mer sönder om man kör med den ett tag till innan man byter. Tänkte om bakaxeln går av helt :roll: Har hittat företaget Antalex på blocket som säljer renoverade bakaxlartill bilen. Är det något att rekommendera ? Känns som det skulle vara bättre att köpa en renoverad än att köpa en på skroten som man inte vet skicket på.
Last edited by Eva Andersson on 08 Aug 2015, 10:05, edited 1 time in total.
Eva Andersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Robin »

Bakaxeln går inte av, men genomslagsgummin och stötdämpare kan ta lite stryk när dom helatiden ligger i botten.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Magnus Bjelk »

Jag har precis köpt en bakaxel från Antalex till min Laguna I.
Beställde i söndags, via eBay (300 kr billigare i mitt fall), och UPS kom med ett paket i torsdags.
Ser ut som ny, själva axelbiten syns att den är blästrad och ommålad, men resten ser ut att vara nytt, nya bussningar etc. Enda problemet var att ett fästöra för bromsslang och handbromsvajer var invikt, men det gick att vika tillbaka.
Efter lite mek sitter den nu på plats och allt funkar som det skall. Kanske den är lite hög, men inget som stör, bättre än att den är för låg...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane scenic 1999 låg bak

Post by Tony »

Är ju lätt att sänka
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply