Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Starbright »

Nja tror inte det.
Den använder sig av 1:ans cylinderposition när det gäller misständningsdiagnos.
Dvs för att kunna tala om genom felkod vilken cyl som misständer.
Om den ej fått lära sig positionen för 1.ans cyl kommer inte den att fungera, utan det står bara misständning typ.
Johnny Söderström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Ok, misstänkte nog att det inte hör ihop :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Lite spännande bil RX4an måste jag säga :wink: Efter att den hade stått c:a en vecka så gick den ojämnt en stund efter start(både varm och kall) ett antal tillfällen. Igår när jag skulle flytta den hemma på gården så ville den inte sluta gå ojämnt utan istället började "kat-lampan" blinka! Dvs det blev för hett i den. Bingo! tänkte jag med tanke på att det är nått som har hänt tidigare och som nog knäckte förra katten... Grejade lite med kablaget till insprutarna, för har ju en "etanol-dosa" med förlängningar och då slutade den gå ojämnt.

Vid det tidigare tillfället när den fetade på så visade sig att en av spridarkablarna hade klämts mot jord men det kan inte vara fallet nu för den aluminiumgrej som klämde kabeln har jag inte satt fast sen den var lös senast.

Det kunde ju iofs vara tändningsrelaterat också. Får ser om det återkommer eller inte.

Vill ju helst inte sabba nya katten också.. Kostar stålar men är främst hopplös att byta, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Nä, den gick ojämnt igår också. Verkar varit en tillfällighet att den gick bättre när jag grejade på med kablaget. Dessutom lyckades jag köra in vänster lillfinger i den snurrande generatorn med den följden att det massakrerade en del av fingertoppen och nageln... 8) Den bilen kostar verkligen blod, svett och stålar(inte tårar ännu men men...) :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Tony »

Baggis wrote:Nä, den gick ojämnt igår också. Verkar varit en tillfällighet att den gick bättre när jag grejade på med kablaget. Dessutom lyckades jag köra in vänster lillfinger i den snurrande generatorn med den följden att det massakrerade en del av fingertoppen och nageln... 8) Den bilen kostar verkligen blod, svett och stålar(inte tårar ännu men men...) :wink:
blir dyrt att köra den på e85 :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Om nu det är orsaken :wink: För den gick ju fin-fint på det i flera år och tusentals mil. Misstänker att det är nått annat bakomliggande strul. Dessutom fick den gå på bensin rätt länge efter det att jag hade tagit den i bruk efter växellådebytet och i början gick den taskigt på dino-soppan också. Men osvuret är bäst, för man kan ju inte spola tillbaka tiden och testa bara bensin t.ex, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Och dessutom är (kina-)insprutarna jag bytte till märkta "flex" så då borde de ha ännu lättare att klara lite "alkohol" 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Varmare väder och ledighet innebar en möjlighet att kika på det hela lite mer. Började med att fylla på 20L bensin och ta bort etanol-dosan för att ha färre saker som kan vara knasiga kvar.

Den gick bra, förutom det förväntade att den kändes lite mager innan den blivit varm då det inte är 100% bensin i den. Körde c:a en mil, stannade och startade den sen några gånger och fortfarande funkade den normalt.

Gick in och åt och en timme senare skulle jag flytta den på gården och se då gick den helkasst igen, eller snarare ännu sämre än när kat-lampan började blinka(den började inte göra det den här gången), för den dog nästan på tomgång och lät ut som den gick på typ 2 burkar. Rusade under huven och lossade en i sänder av insprutarkontakterna. Hann bara med två stycken innan den gick bra igen.

När jag drog ur den första så gick den lika dåligt, så antingen kom där ingen soppa eller så bytte den från att missa på den cylindern pga flödning till soppabrist. Kan väl vara svårt att märka skillnad, eller?

I med den första och ur med den andra kontakten och den gick fortsatt lika dåligt... Men sen när jag pluggade i tvåan så gick den plötsligt bra igen(hade nog gasat en del däremellan också) Och efter det så reagerade även ettan normalt, dvs gick sämre med kontakten ur och normalt med den ansluten. Likaledes med trean. Fyran testade jag inte då den sitter så trångt till och dessutom hann jag inte mer än ettan och tvåan innan den gick normalt igen. (Numreringen från höger till vänster när man står framför bilen)

Ytterligare några starter av bilen gick fullt normalt.

Detta verkar udda minst sagt! Kan det vara så galet att insprutarna fastnar i antingen stängt eller öppet läge? Och att jag lyckades få igång dem när jag drog ur och satte i kontakterna? För en gemensam nämnare är att det händer vid start ser det ut som. En gång tidigare när en spridare flödade pga en klämd kabel så hände det under färd.

Hur ser en insprutare ut inuti? Finns det nått annat material än metall som är kontakt med bränslet? Tänker ifall det är nått gummi e.d som inte gillar spriten, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Bilen har nu fått stå en tid då det varit för kallt för att felsöka den. Igår startade jag dock den kall i -5 grader utan minsta problem. Lät den gå på tomgång tills den blev varm(avställd så kunde inte köra den varm). Stannade och startade den sen flera ggr under dagen med olika långa intervall. Allt funkade normalt tills sista gången då jag skulle köra in den i carporten igen. Då gick den rejält ojämnt men bara en kort stund. Den var då halv-varm. Just att den gör så när den har stått en stund + ev. även om den har haft motorvärmare, är vad jag har noterat flera ggr nu. Mina misstankar börjar mer gå åt de "ökända" separata tändspolar som den har, fast inte lätt att veta! "Teorin" är att (halv)-varma tändspolar i kombination med att spänningen dippar när man startar får den effekten? Troligt? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Beställde nya (billiga) tändspolar för att komma vidare i felsökningen. Slängde dit dem igår. Kallstart ok, men som tidigare började den gå kasst vid start med något svalnad motor(typ 30 min). Den här gången hann jag dra ur insprutarkontakterna en och en och fann att en cylinder inte påverkades av det. Kastade även om två tändstift från den krånglande cylindern och en annan men felet kvarstod på samma cylinder.

Kunde även återupprepa det, så det verkar alltså vara åtminstone en "insprutare" som är boven i dramat, vilket är lite knepigt då de bara är dryga 6 månader gamla. Fast de är ju "billiga kineser" och har fått smaka lite E85/etanol och enligt vissa här på forumet är det en säker källa till bekymmer :wink:

Ni som har tillgång till Renaults reservdelssystem, stämmer det som den lokala Renault-meken säger att till en 2.0 16V-motor(F4R 7xx) så har man tidigare angett nr 7700109254 men numera anger nr 8200207049? (7700109254 borde förresten motsvara IWP 042 och är vad som satt där innan jag satte dit "kineserna" som är IWP 179, vilket borde motsvara 8200207049)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Bytte tidigare i år till nya Bosch-"insprutare". Har haft den stående en hel del sen dess men det jag har kört så har den funkat fin-fint, tills idag vill säga. Efter att jag saktat ned på 3:a till typ 30 och skulle gasa på igen så började den misstända(puffa) rejält. Tålde inte gaspådrag utan misständning men efter några hundra meter gick den bra igen. Kan möjligen ha uppstått samtidigt med ett gupp som jag körde i. Har sagt det förr men tål att upprepas: Det är en synnerligen lynnig kärra, haha!

(Och oroa er inte, den har gått på bensin sen byte av "insprutare", så man kan inte skylla på E85, i alla fall inte som direkt orsak, haha!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Spånade på tänkbara orsaker:

1/
Bränslepumpen

2/
Lufttryckssensor(insug)

3/
Gasspjällslägesgivare

4/
Impulsgivare vevaxel

Nån som har nån åsikt, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Jag hade tydligen inte nog fantasi när jag räknade upp tänkbara orsaker till att den började gå dåligt då det visade sig vara nått annat än det jag kom på då. Idag på hemväg i jämn fart på landsväg så "missade" den ett kort ögonblick. En bit senare när jag gasade på så började den gå taskigt igen, bara för att sluta så fort jag lättade lite på gasen igen. Aha! tänkte jag! Precis som när en tändspole var på väg att ge upp tidigare. Häromdagen när den gick taskigt så kändes det inte riktigt på samma sätt men svårt att hinna kolla när det var så kortvarigt.

Tog lös tändspolarna en och en och minsann så var det en smärre insjö i en av "tändstiftsbrunnarna"! Märkligt att det har funkat alls. Det har tidigare varit fuktigt/blött där av och till men nu var det rejäla mängder. Det verkar inte vara glykolblandat så jag misstänker att det regnar in! (Regnade mycket innan förra gången den gick kasst och hällde ned i helgen också) Blåste ur brunnen och satte dit en annan spole och då gick den bra igen. Ska hålla koll på brunnen och se om den är torr så länge det inte regnar och om den är det och det inte kommer regn inom vettig tid så ska jag testa vad som händer om jag sprutar vatten på bilskrället :wink:

Nån som varit med om att det kommer vatten utifrån i en "tändstiftsbrunn"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Robin »

Det ska ju inte kunna regna in precis rätt under huven. Men jag kan tänka mig all kondens som kommer och typ dagg nattetid borde kunna samlas där. Sen om man bara kör kortsträckor så torkar dom inte ur. Haft flera renaulter som jag fått blåsa ur och torka ren dom så funkar dom jättebra sen :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Jo men det märkliga är att det är bara den brunnen som samlar fukt. Det är t.o.m så illa att tändstiftet är rostigt såg jag, förutom att det är rostbeläggning i brunnen och skruven som håller tändspolen har tappat galvet och är rostig den med. De andra brunnarna är hur torra och fina som helst. Är det förresten ens möjligt att det kan komma inifrån motorn kom jag att tänka på?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply