Rolf wrote:Estafette-projektet sprack ju!
Jag tar omtag med min F4-skåp från 1978 i stället.
Den har dålig motor Jag skulle vilja ha tag i en lite kraftigare motor till den. Vilka motorer passar i den?
Nu sitter det en motor typ 839 i den
Är det någon som har koll på vad som kan passa, och kanske också har en väl fungerande motor till salu?
5TS-paket enligt Magnus B är en bra lösning i och för sig. Hoppas bara det inte är någon nitisk besiktningsman som inser att detta motorbyte innebär att det krävs skivbromsar också. Och att avgasreningsgränsen (800 cc) är passerad med råge...
Det var ju pga svenska avgasreningen som infördes 1976 som R4-motorerna för Sverige krympte från 850cc (motortyp 800) till 782 cc (motor typ 839). Dessutom fick 5TL detta år samma motor i Sverige i stället för Sierra-motorn på 956 cc och tappade drygt 10 hk DIN. Från 44 till 33,5 hk. R4 tappade bara från 34 till 33,5.
Men typ 839-motorn kan bli ganska rolig om man "smygtrimmar" genom att återställa 850 cc-volymen och styckar om förgasaren en aning. 839-motorns topplock har samma specifikation som Dauphine 1093 och har faktiskt en "vildare" kamaxel! Italienska R5 fick 839-motorn med 850 cc cylinderfoder (men då kallades den 800 igen) och gav i 80 års modell 38 hk DIN.
Om du monterar ett motorpaket från en 80 eller 81 års 5TS får du en slöare bil än om du tar paketet från en 70-tals eller senare. Just 80-81 års modell av 5TS var egentligen 5GTL med dubbelförgasarmotor. Men växellådan i dessa två årgångar har 31/10 slutväxel, samma som i 4GTL. den ger 30 km per 1000 motorvarv på 4an. 70-talarnas 5TS och även 82 års Volvosålda 5TS har ca 27 km/1000 motorvarv på 4an. Skaffar du motorpaket från 81 82 års modell och vill ha rätt växellåda, ska du leta efter 5GTS. 5GTS av gammelfemmamodellen är unik för Sverige.
Det var pga den svenska inflationen som Renault gjorde en fuling och blandade bort korten 80 och 81. Genom att kalla 5GTL för TS i Sverige slapp man höja priset på denna modell. I stället erbjöd man den bättre utrustade 5GTS (som alltså var den riktiga 5TS) som alternativ till ett högre pris. Det fungerade för oinvigda, eftersom R5 fick ny inredning till 80 års modell... Svenska 5TS 80-81 saknar både varvräknare och skålade stolar med höga ryggstöd, men de finns i GTS.
När Volvo tog över från 1982 såldes endast 5TS, som alltså utrustningsmässigt överensstämde med 81 års modell av GTS...