Renault 5 TS 83a

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Hejsan,

Håller på med ett litet kul bygge i garaget just nu...

I grunden en 1300 TS motor från en Renault 5 som kommer få extraktor grenrör, vassare kamaxel, insug med liggande weber 40 och öppna trattar och lite annat smått lullull!

Hela motorn var i renoveringsbehov så då passar jag på att gå all-in!

Den stora frågan jag sitter på nu...
x-flow eller vanlig topp?
1,3l/1,4l/1,6l?

Växellådan kommer till en början bli en HA1 låda igen

Karossen blir en racingbil ända ut i fingerspetsen men denna gång kommer jag gå lite över gränsen... Mer om den senare!
Last edited by r5racing on 06 Feb 2016, 12:19, edited 3 times in total.
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 T??

Post by r5racing »

Image

Karossen blir denna, lättare breddning typ JDM alltså universalbreddare som breddar cirka 5cm som mest!

Helsvetsat med ny bur, extra rör osv!

Säkerhetstank 20l

Coilovers fram med torisionsstavarna som hjälpfjädrar, bak blir det eventuellt lika eller som jag har nu med bara grövre krängare och bilstein dämpare!

Rutorna blir helt i plast utom framrutan!

Luckor och dörrar blir mer urkapat än innan och eventuellt gjuter jag upp en plasthuv!

Allt onödigt tas bort! Så lätt som möjligt!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TII 83a

Post by r5racing »

Jomenvisst....

Att bygga en Renault 5 skulle ju vara ett billigt alternativ....

Fodren i nya motorn behöver bytas plus ramlager... Det är ju 6000kr i delar, då kan man passa på att skicka svänghjulet på lättning för en summa pengar, sen skickar man rubbet på balansering också ja då ryker 2-3000kr till....

Att köra med r5an redan till sommarn har aldrig vart planen men att få testa den innan vintern 2016 var planen men vi får nog skjuta fram det ett tag så nu behöver jag ha tag i en komplett racingbil!!!

Nån som har?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TII 83a

Post by r5racing »

ImageImageImageImage

Well updateringsdax!

Jag lyckades (hoppas jag) rädda mina foder på nåt mirakalöst sätt!

Bottendelen är målad och ska bara snyggas till lite innan montering av kolvar/stakar, vev, oljepump och nymålat oljetråg med riktiga skvalpskydd denna gång!

Toppen ska på planing efter nyår, fick även tips på att en kamaxel som satt i en av mina motorer kan vara något utanför juniorreglementet så det skall dubbelkollas och sen skickar jag en eller 2st kamaxalar på slipning!
Ska göra iordning ventilsäten med..

fick även ur donatorbilens bur innan snön kom samt nya spindelleder trillade in idag!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TII 83a

Post by r5racing »

Det här med styrväxel... Går det att bygga om styrväxeln till kortare slag likt r8?

Eller ska man byta till någon annan styrväxel för att kunna bygga kort styrväxel?

Har även suttit och räknat en massa på aerodynamik för att få bättre grepp och mer instyrning! Det återstår att se om det funkar i praktiken men i teorin är vi med skapligt där :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TII 83a

Post by r5racing »

ImageImage

Rev isär en gammal Renault Junior Motor idag som både pappa och jag länge diskuterat att det varit nåt skumt med och nu är det bekräftat!

För min del är det jättebra, kamaxeln duger att börja med så slipper slipa om en samt att toppen var portad mot insug samt större ventiler på insug med 1mm.

Det som ska göras på toppen är att plana av den så vi säkrar att den är plan sen porta mot grenrör och montera!

På torsdag börjar det roliga med att montera delar, ska även leta reda på en oljepump och göra iordning en sån!

Förhoppningsvis är min motor klar långt tidigare än beräknat vilket känns riktigt skönt
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TII 83a

Post by r5racing »

ImageImageImage

Motorn börjar närma sig!

Bottendelen är nästan helt klar, fattas packning till kamkedjekåpan men har beställt så det kommer måb-tis!

efter det är det bara att montera tråget och på söndag är det tänkt att jag ska förbereda toppen för planing men den får avvakta tills dess att jag har blivit klar med alla stockholmsresor nästa vecka...

sen är det tänkt att det ska matchportas mot grenrör och sen är det bara att montera ihop allt!

jo just ja jag måste ha tag på en weber 40a med men får ta en från hyllan så länge!

Ska gå över en växellåda och leta reda på friska drivaxlar innan jag monterar allt i min blåa r5 kaross den som egentligen skulle pensioneras för andra gången, men det är helt enkelt så att vi har 2 tävlingsbilar som ska vara klara i april så jag hinner inte klart med nya karossen så den får vänta till sommaren så kör jag en säsong till med min blåa!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Image

Bottendelen klar på motorn!

Förhoppningsvis lämnas toppen för planing idag sen ska jag matchporta mot insug/grenrör innan det monteras ihop!

Ett svänghjul ska lättas några gram med...

Har tänkt försöka köra bilen på rullande landsväg när den är ihopmonterad för att se vad den ger i effekt samt justera in webern ordentligt!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Image

Toppen lämnad för planing! fick med en saab 2takts topp med ;)

även ett svänghjul åkte med för lättning!

Image

Sen ska jag beställa ett kul paket på torsdag :D
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by Robin »

Looking Good ! :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Tack tack! :) hoppas den kommer gå lika bra som allt kommer se ut bara :D
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Image

I garaget börjar det likna nåt, toppen är tillbaka och vi har portat och gjort klart allt för montering så nu väntar jag bara på leverans av vattenpump, topplocksbultar och svänghjulsbult!

Ska försöka slipa in ventilerna på lördag och sedan börja montera allt. Tanken är att om allt går som de ska hinna köra den på rullande landsväg innan första testen i mitten på april...

Dock har jag ett bekymmer, mina coils som jag beställde hade tydligen leverantören slutat bygga så där är jag tillbaka på ruta 1... Några idéer på hur jag kan få bättre väghållning utan att bygga om allting (lite ont om tid)?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TS 83a

Post by Tony »

Ser lite väl randigt ut på ytan, fast det kanske är en synvilla?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by r5racing »

Är lite randigt men ingen fara, sett värre ;)

förhoppningsvis ska motorn hålla 2016 som består av 5 tävlingar (hoppar premiären) och så ska det köras 2 testdagar innan säsongen!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 5 TS 83a

Post by Robin »

Va kan man få ut för effekt efter detta ingrepp ? :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply