Byte huvvajer Renault Laguna 2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik.Johansson
Posts: 10
Joined: 10 Nov 2018, 14:04
Firstname: Erik
Surname: Johansson
Location: Stockholm

Byte huvvajer Renault Laguna 2

Post by Erik.Johansson »

Idag var det dags att byta huvvajer på min Renault Laguna 2 2002.
Köpte original artikelnummer 8200000964, minns inte exakt vad den kostade men ca 350kr.
Jag sökte information innan bytet men hittade väldigt sparsamt med information och det jag hitta antydde att hela instrumentpanelen behövdes plockas bort vilket skulle vara ett väldigt jobbigt arbete.
Nu när jag bytt vajern så kan jag informera om att det inte behövs plockas bort någon instrumentpanel och det var inte speciellt svårt att byta huvvajern.

Problemet med min huvvajer var att en plast flärp hade släppt så den hängde löst och jag var tvungen att hålla i hela fästet för att öppna huven.

Bild på det trasiga fästet, en flärp saknas till höger i bild under där huvvajern ska sitta.
https://archive.is/uEMne/1051669261fe88 ... b6d49d.jpg
Image

Bild artikelnummer.
https://archive.is/kX6cD/a6f69d3b3a7475 ... d677b0.jpg
Image

Bild på gamla huvvajern med "mutter" som suttit i fästet för huvöppningen och rester av min extra dragtråd.
https://archive.is/Ym6Sd/0f77f3779b54c9 ... dd58e9.jpg
Image

Genomföring huvvajer gummitätning mellan kopplings och bromspedal
https://archive.is/DAPvM/625e1e5c940d6a ... f8f5d5.jpg
Image


ARBETSBESKRIVNING:
Öppna huven och sätt upp den med huvstödet.
Ta bort plastkåporna som sitter över batteriet samt längst fram vid huvlåset.
Lossa batteripolerna skruva bort batterihållaren som sitter med en 13mm skruv och lyft bort batteriet.
Lossa sedan spårskruvarna som håller batterihållaren på plats, skruvarna ser lite lustiga ut men dom går att lossa med en stor spårmejsel det räcker att batterihållaren är lös den ska inte monteras bort.
Ta sedan bort luftens insugsrör så det blir bättre utrymme.
Lossa sedan kylsystemets expansionskärl som sitter med en mutter 8mm och vik det åt sidan, expansionskärlet sitter fasthakad med 2st flärpar dra expansionskärlet framåt i bilens riktning och sedan mot bilens högra sida så får ni loss expansionskärlet och det kan då vikas åt sidan så det blir gott om plats.
Följ vajern från huvlåset in mot torpedväggen så ni ser hur vajern är dragen.

Nu är det klart under huven och det är nu dags att fortsätta arbete inne i kupén vid förarplatsen.
Vajern går in i kupén genom torpedväggen ungefär bakom bromspedalen och där sitter en gummigenomföring.
Dra lite i vajern så gummitätningen åker in om gummigenomföringen inte släpper så greppa den med en tång eller ta en mejsel och peta loss den.
Skär sedan bort gummitätningen helt från huvvajern då vi ska använde den gamla vajern som dragtråd.
Lossa fästen till huvöppningen så att det är löst om det sitter fast.
När ni håller i fästet så ta en polygrip eller liknande om "muttern" som sitter där vajern går i i fästet till huvöppningen och bänd till så "muttern" och därmed vajern släpper från fästet där den är limmat i plastfästet och vajern kan nu frigöras från fästet så att endast vajern är kvar.
Nu är vajern lös och gummitätningen borta och kan nu användas som dragtråd för den nya vajern.
I änden av vajern där plastfästet suttit fast skavas en extra dragtråd på (jag använde en FK 1,5 kabel jag hade liggandes som skalades en bit och lindades sedan rund vajer ovanför "muttern") nu när dragtråden är på plats så hålls änden på den nya vajer med lite överlapp över den gamla vajern och allt tejpas med eltejp så det sitter fast bra (låt vajrarna överlappa höljet med det utstick dom har och låt höljet från båda vajrarna endast möta varandra, om höljerna överlappar varandra så får dom inte plats i hålet genom torpedväggen).
Den extra dragtråden är endast en extra försäkring ifall det två vajrarna släpper från varandra när den nya vajern dras igenom, då finns det alltid en dragtråd kvar som kan användas för att dra igenom vajern.
Vajern dras sedan igenom instrumentpanelen med gummitätning och allt (det finns plats om man tar det lite lugnt) hjälp av den gamla vajer, dra inte hårt i den gamla vajern utan mata med den nya och låt den gamla vajern styra den nya igenom instrumentpanelen.
Öppna luckan till säkringarna på förarsidan då huvvajern går där så kan det vara lättare att hjälpa till och styra vajern genom säkringsluckan.
Mata igenom vajer ner bland pedalerna och dra igenom så långt att fästet sitter ungefär på rätt plats och hänger ungefär lika som det gamla fästet (det går att justera längden senare om den inte blir exakt nu).
Nu är det dags att mata igenom torpedväggen in i motorutrymmet, dra i lite vajern i motorutrymmet en liten bit i taget och kontrollera att vajern är fri i kupén och inte fastnar i pedalstället eller trasslar sig, när ni kommit till skarven så för igenom den inifrån kupén så den inte fastnar.
Dra aldrig hårt i den gamla eller nya vajern utan mata lugnt och metodisk allt ska gå lätt under hela dragningen.
När den nya vajern kommit in i motorrummet så mata igenom tills gummibussningen i kupén närmat sig torpedväggen.
Fortsätt nu att dra vajern genom motorrummet med hjälp av den gamla vajern, den extra dragtråden som vi skarvade på innan dragningen påbörjades kan nu tas bort och dras ut då den inte behövs längre.
Den nya vajern dras hela vägen fram till huvlåset med hjälp av den gamla vajern.
Nu ska huvlåset skruvas bort och sitter med 2st sexkantsskruvar 10mm (mina har även torx i samma skruv), huvlåset måste lossas det går inte att byta vajern med huvlåset på plats.
Huvlåset har stort justeringsmån och jag rekommenderar att huvlåset märks ut innan det lossas så det kan återmonteras i samma position (mitt var så smutsigt så jag kunde se exakt var brickorna suttit).
Änden på vajer sitter fastklämd i huvlåset och jag använde en spårmejsel av lämplig storlek för att bända isär där vajern kläms fast så att vajern kunde lossas.
När huvlåset är helt lös så testa funktionen och att det går lätt, rengör och smörj upp huvlåset medans det är löst (om du har markeringar på huvlåset för att kunna återmontera lika som innan så tvätta inte bort markeringarna).
Lossa skarven mellan nya och gamla vajern och kasta den gamla vajern.
Sätt fast änden på den nya vajern och kläm ihop så vajern sitter fast lika som den gamla gjorde, jag använde en spetstång.
Återmontera huvlåset.
Justera vajern hela vägen så den ligger fritt och bra och inte kan skadas.
Nu är det dags för det jag tyckte var jobbigast med hela bytet och det är att trycka dit gummigenomföringen, jag använde vatten med mycket diskmedel och använde en polygrip och pressade den på plats inifrån kupén.
Kontrollera att genomföringen sitter bra och tätar där den ska, var försiktig om du använder verktyg så genomföringen inte skadas eller punkteras.
Montera fästet till huvöppningen i kupén, be någon hjälpa till och kontrollera att huvlåset manövreras korrekt och att önskad funktion erhålls så ni inte riskerar att huvlåset inte öppnar när ni stängt huven.
Återmontera expansionskärl, batterilådan, batteri, insugsrör och plastkåpor.

Alla bilder är arkiverade på archive.org och archive.is om dom skulle försvinna från forumposten med tiden.
Lite extra sökord: huv-vajer, huv-wire, huvwire, bonnet cable, bonnet release, hood release cable.
Erik Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byte huvvajer Renault Laguna 2

Post by Stymie »

Snyggt, nu tillagd i FAQ för Laguna II.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply