Den vanliga orsaken till detta får man höra är att man kör korta sträckor eller man kör mycket krypkörning, så att motorn aldrig får bli varm eller bränna rent filtret ordentligt. Dock körs bilen oftast till/från jobbet, 4 mil enkel resa med mestadels 70-väg, helt utan köer på morgonen, ibland en del köer på eftermiddagarna. Bilen har även gått snart 12.000 mil utan det här problemet tidigare.
MEN.. Här kommer det intressanta jag undrar över; Bara kanske 15km innan felet uppträdde så var bilen inne på verkstad och fick intercoolern påkopplad igen efter att samma verkstad klantat sig och glömde koppla på den vid föregående verkstadsbesök. Så följande:
1. Hämtade ut bilen på verkstad
2. Körde cirka 2.7 mil med intercoolern losskopplad, landsväg, kanske 50-60km/h pga. dålig ork i motorn
3. Körde tillbaka till verkstan, lät bilen stå där över helgen tills dom kopplade på intercoolern igen
4. Hämtade bilen på måndagen, körde cirka 12km hem
5. Tisdag morgon, körde cirka 3km, "Engine Failure Hazard" dyker upp utan förvarning
Att köra utan intercooler eller med en trasig sådan har jag hört ska påverka bränsle/luft-blandningen som motorn får. För lite luft betyder mer sot, det vet alla som mekat med förbränningsmotorer.
Mer sot... betyder väl igensotat partikelfilter? Speciellt om motorn är kall? Minns min gamla terrängbil-40 som på fullt gaspådrag när man startade den kall gav ifrån sig ett svart moln som världen inte skådat sedan ånglokens tid. Någon som med bestämdhet kan säga om intercoolern varit boven i dramat eller inte?