R-Link 2

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AR
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2020, 17:06

R-Link 2

Post by AR »

Hej! Jag äger en Talisman 2017 och som många andra haft problem med min radio där den hela tiden byter frekvens.

Jag har anmält detta till Renault och dom har tagit ärendet vidare till deras ”tekniska” avdelning. Återkopplingen om problemet har tagit orimlig lång tid och ingen verkstad har lyckats lösa problemet. Inga uppdateringar har lyckats på 3 år heller.

Jag önskar bara en bekräftelse från Renault om att dom är medvetna om problemet och vill egentligen bara få en återkoppling även om det ej löser problemet.

Därav är jag nyfiken veta vilka mer som har anmält in detta till Renault, gärna även hur ni anmält det (mail, telefon).

Samtidigt är jag nyfiken och höra om någon har samma problem på Talisman som är byggd efter april 2017? Då ska den nyare modellen av R-Link 2 vara installerad som även har spegelfunktion från mobilen.

Allt gott / Max
Kadjar bose 16
Posts: 15
Joined: 16 Dec 2019, 13:31
Firstname: John
Surname: Ignell

Re: R-Link 2

Post by Kadjar bose 16 »

Renault har en uppdatering av Rlinken.
Har själv gjort en på min Kadjar.
User avatar
CoTechSweden
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2020, 17:55
Firstname: Henrik
Surname: Sundberg
Location: Kristinehamn

Re: R-Link 2

Post by CoTechSweden »

Hej.

Jag skulle börja med att kolla antenn foten (den på taket av bilen).
I 99% av alla fall har FM-förstärkaren i foten fått in vatten och ärgat vilket gör att det blir dålig mottagning och bilen söker efter den bästa frekvensen på radion.
Brukar även resultera i ganska dålig radiomottagning...

Henrik.
Det finns inga omöjliga problem, bara långa tråkiga felsökningar. :roll:
Renault CoTech Sweden
Renault55
Posts: 15
Joined: 16 Jan 2018, 16:19
Firstname: Leif
Surname: Silverstrand
Location: Göteborg

Re: R-Link 2

Post by Renault55 »

Talisman har ingen antenn på taket. Jag har givit upp, Renault svarar inte på mail. De har ingen hjälp att ge. Jag skall försöka sätta dit en bättre antenn i bakspoilern eller bakrutan när garantin tar slut. Har tänkt mig att Blaupunkts aktiva antenn borde vara bättre än det som sitter där nu. DAB är okay men det finns ju nästan inte i Sverige.
Jag återkommer när jag skruvat ner spoilern och ser vad som finns där.
Om någon vet något så tipsa mig gärna.
/leif
Leif Silverstrand
Kadjar bose 16
Posts: 15
Joined: 16 Dec 2019, 13:31
Firstname: John
Surname: Ignell

Re: R-Link 2

Post by Kadjar bose 16 »

Som sagt det finns en uppgradering för Rlink hos Renault.
dmj74a
Posts: 1
Joined: 26 Jun 2020, 09:26
Firstname: Dan
Surname: Johansson

Re: R-Link 2

Post by dmj74a »

Jag har en koleos 2018 med R-link2 och har exakt samma problem. Radion hoppar hej vilt mellan lokalradiokanalerna utan att det går att stänga av. Uppdaterade mjukvaran för bara någon månad sedan och det gjorde varken till eller från tyvärr :(
Post Reply