Defekt styrning efter byte av fjädrar fram

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
philipgbg
Firstname: Philip
Surname: Granqvist

Defekt styrning efter byte av fjädrar fram

Post by philipgbg »

Hej, på min Renault Megane II 2009 gick en fjäder fram av.
Jag lämnade in bilen på verkstad och bytte, på verkstadens inrådan, båda fjädrar fram.
Efter detta är styrningen defekt. Ratten går inte tillbaka ordentligt efter sväng utan fortsätter att styra, gäller främst höger-, men ibland även vänstersväng. Styrningen är också mycket sladdrig, bilen spårar kraftigt och kör man över mindre ojämnheter så kan ratten plötsligt byta riktning. Bilen är i princip livsfarlig att köra.
Jag kontaktade verkstaden som tog in bilen och utförde framvagnsinställning samt hjulinställning, men bilen blev inte bättre.
Verkstaden tar inte ansvar för den defekta styrningen utan anser att deras jobb är gjort. De har heller ingen aning om vad som kan vara fel med styrningen.

Jag provar att fråga här om det kanske är någon som vet vad som kan ha hänt med styrningen? Jag kan tyvärr inget alls om bilar.
Kan fjädrarna vara felmonterade? Kan det vara fel fjädrar de satt på?

Innan bytet av fjädrar var styrningen perfekt.

Jag tar tacksamt emot alla idéer och tankar kring detta.

Tack på förhand,
Philip
philipgbg

Re: Defekt styrning efter byte av fjädrar fram

Post by philipgbg »

Hej igen,
Nu har jag införskaffat en domkraft och kollat om jag kan se något konstigt. Det kan jag inte, förutom en grej. På ena sidan sitter inte fjädern direkt mot fjäderbenslagret utan ca 1-2 cm ut. Om jag kollar denna video https://youtu.be/j6DPFHQRIAg?si=USg_pDSJ-oDsJyRh vid 4.38 så monteras fjäderns ända mot plastbiten på lagret. På ena sidan på min är den alltså inte monterad mot denna plastbit utan sitter en bit ut.

Kan detta spela någon roll?

Tack på förhand och med vänliga hälsningar,
Philip
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Fjädern måste sitta med ändarna i respektive fördjupningar "fjäderbenslagret" och tallriken i botten! Så det måste bli ett returjobb för verkstaden
DVS gör om och gör rätt!
Göte J

Post by Göte J »

Det låter ju nästan som det är fel fjädraGissning iofs.r!
philipgbg

Post by philipgbg »

Tusen tack för svar. Fjädern sitter bra i tallriken i botten. I lagret sitter den såhär:

Image

Alltså ca 1-2 cm glapp. Är dock osäker på om det spelar någon roll. Relationen med verkstaden är ganska frostig för tillfället så jag vill inte reklamera utan att veta med säkerhet.

En annan grej som jag märkte nu när jag tog bilder. På ena sidan sitter stoppet på fjäderbenslagret framåt, på andra sidan sitter det bakåt. Ska det vara så? Kan det spela någon roll? Kollar jag på videon så sägs det inget om riktning.

Jag ber om ursäkt i förväg för mina förmodligen dumma frågor.

Vänligen,
Philip
philipgbg

Post by philipgbg »

Nu var jag ute och kollade och den omvända riktningen gäller även stoppet på tallriken. Det ena fjäderbenet är alltså monterat omvänt. Vet dock inte om detta kan spela någon roll. Finns det ett fram och bak på fjäderben?

Edit: Jag tycker det känns konstigt att de sitter åt olika håll. Läser servicemanualen och där står det:

Respect the order and direction of fitting for the
constituent parts

Samt:

Make sure that the rotary stop is correctly oriented to facilitate refitting above and below.

I avsnittet som gäller fjäderben.

Tack igen, Philip
philipgbg

Post by philipgbg »

Jag rättar mig själv här. Jag tror inte det finns något fram eller bak vad det gäller fjäderben, den sitter med sannolikhet korrekt.

Frågan är om samma gäller fjäderbenslagret?
Göte J

Post by Göte J »

Det du kallar fjäderbenslager består av tre delatr, antar jag, underst en tallrik med en fördjupning uppåt där fjäferändan ska sluta, ett axiallager och en överdel som sitter mot eller är skruvad i karossen. Allt detta är ihopklämt och fastsatt med en mutter på stötdämparstången. Jag ser inte hur det är på din bild men det du markerat på bilden är det ett fjädervarv ner? Isåfall ska det väl vara samma på andra sidan men kanske åt ett annat håll on fjäderbenen är lika på vänster och höger sida.
Jag har inte sett hur det ser ut på Megane II , bara Clio II och Laguna I men utgår från att det är lika på Megane.
Har verkstan bytt även fjäderbenslagren eller sagt något om att de är kärva? Gammalt fett som gör den kärva går möjligen att lösa upp med WD40 eller 5,56 som tillfällig lösning.
philipgbg

Post by philipgbg »

Göte J wrote: 16 May 2025, 11:54 Jag ser inte hur det är på din bild men det du markerat på bilden är det ett fjädervarv ner? Isåfall ska det väl vara samma på andra sidan men kanske åt ett annat håll on fjäderbenen är lika på vänster och höger sida.
Hej, nej det är bara ett litet glapp på 1-2 cm, fjädern sitter alltså inte dikt an mot stoppet i axiallagret. Det gör det på andra sidan. Frågan är om detta lilla kan spela någon roll? Jag skickade bilden till verkstaden som vill titta på det igen, men jag vill inte slösa deras tid i onödan.

Jag tänker att å en sidan brukar ganska små justeringar i framvagnen generera stora förändringar i bilens köregenskaper, så kanske dessa cm spelar roll?

Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att det spelar så stor roll att bilens styrning inte fungerar korrekt. Kan den lilla nivåskillnaden eller skillnaden på tryck som blir av detta glapp göra att ratten inte går tillbaka efter (höger-)sväng ordentligt?
philipgbg

Post by philipgbg »

Nu så tror jag att jag listat ut vad felet är.

Idag stötte jag på en mekaniker jag är vagt bekant med och frågade om detta. Han sa att fjäderbenet förmodligen var återmonterat felaktigt. Jag kunde prova detta genom att försiktigt lossa muttern som håller ihop fjäderbenet på båda sidor. Jag provade detta och det gick att lossa skruven på höger sida. På vänster sida gick det inte att lossa eller spänna, hela stötdämparen rör sig istället. Så någonting där har gått sönder.

Har bokar ny tid hos verkstaden. Fråga: Vågar man köra bilen under tiden? Fick tid först i slutet av nästa vecka.

Philip
philipgbg

Post by philipgbg »

Jag får rätta mig själv igen, det är inte stötdämparen som rör sig (såklart) det är hela övre delen på fjäderbenet. Verkar dock inte vara någon fara att köra bilen.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Löste det sig? Byttes topplagringen på fjäderbenen vid fjäderbyte? Är de dåliga så blir styrningen påverkad.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
philipgbg

Post by philipgbg »

Hej, nu är äntligen bilen i ordning efter byte av fjäderbenslager. Jag är mycket besviken på hur verkstaden skött detta men det hör inte till tråden.

Så här retrospektivt med den kunskapen jag har idag hade jag inte valt att lämna bilen till verkstad. Det hade blivit bra mycket bättre och billigare om jag hade bytt hela kompletta fjäderben själv. Nu vet jag det.

Jag tackar för svar och önskar er alla all gott!
Philip
Post Reply