Hejsan! Problem vid regn Laguna dti -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mick

Hejsan! Problem vid regn Laguna dti -98

Post by mick »

Jag har en Laguna 19 dti -98 som går ner på tomgång när jag kör på motorväg och det regnar kraftigt. Motorn går bra men det går inte att gasa för elektroniken sätter stopp! Motorfels lampan och servlampan tänds och om man väntar ca 5 min så går bilen att köra igen, men samma procedur upprepas om det fortsätter att regna. Har någon annan samma problem, eller har någon lösning... Har lämnat in bilen på Bilia Eskilstuna, men dom har inte löst problemet då datorn inte registrerar något fel. De har bytt lufttemp mätaren och provat att byta luftmängsmätaren utan att det hjälpt...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det är inget fel utan en feature.. vattenplaningsautomatik ;-)
Men ok, finns det någon elektrisk bränslepump under bilen som det kan spruta vatten på? Eller skulle det kunna vara vindrutetorkarna som på något sätt stör ut motorelektroniken? långsökt :) Annars är det väl bara något elektroniskt som inte gillar fukt.
mick

Post by mick »

Ja det skulle vara nått det med vattenplanings feature..!!! Hela motorn täcks av en stor plast så det borde inte stänka in vatten där, jag tror på nått sätt att det är vatten dimma som uppstår när jag kör på motorväg efter andra bilar. men tyvärr så kan jag ändå inte se att motorn skulle vara fuktig på något sätt när jag öppnar huven vid vägkanten (där jag ofta står vid kraftigt regn).
lljungberg

Post by lljungberg »

Öppna alla el-kontakter och smörj med något vattenavvisande typ 5-56 (egentligen inte rekommendabelt) eller vaselin. Det finns något smörjmedel som klarar detta men tyvärr vet jag inte vad det heter. Tänk även på givaren vid katalysatorn!
Eftersom motorfelslampan tänds så skulle jag börja med det som har med insprutningen att göra, lamdasond, givare på motorn etc.
cotech

Post by cotech »

Om motor-lampan lyser så finns det felkod. Det bästa är att åka till vst när felet är framme. Utan att stänga av tändningen, då är chansen att hitta felet störst.
mick

Post by mick »

tack för svaren, jag ska kolla genom alla givare och spruta på 5-56 och är det krångel då är det kanske bäst att åka direkt till verkstad för att kolla upp felkoden. Angående felkoden så har koden blivit raderad när jag kommit in på verkstad några dagar senare, men det är väl dom du säger bäst att åka och kolla felkoden på en gång och inte stänga av motorn. det var värdefulla svar, Tack!!!
Jag börjar bli tokig på problemet och vill inte stå i regnet varannan dag (pendlar Eskilstuna - Stockholm)
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det är inte så att regnvattnet som hamnar i "akvariet" (alltså lådan under friskluftintaget framför vindrutan) rinner ut fel väg och hamnar på något olämpligt ställe? Rätt väg är dräneringsslangarna ner i framskärmarna men blir det stopp av gamla höstlöv så får vattnet leta sig ut någon annanstans...
Har för mig att Saab satte en elektronikenhet i akvariet men så briljanta ideer har väl ingen annan biltillverkare kommit på?
5-56 är en kortvarig lösning eftersom kontaktoljan avdunstar ganska fort men det kan för all del vara ett sätt att hitta felet.
renaultmegane98

Re: Hejsan! Problem vid regn Laguna dti -98

Post by renaultmegane98 »

Jag har en Renault Megane 1,9 Dti, -98 med EXAKT samma problem.
Går som en klocka...i torrt väder. Så fort det regnar kan den när som helst leva sitt eget liv, dvs, man kan inte längre gasa, bilen fortsätter på tomgång. Blir den tillräckligt "blöt" så stannar hela bilden och går inte att starta.
Har haft den inlämnad på Bilias verkstad, hos en privat bilelektriker och problemet har hittills inte gått att lösa.
Någon som har någon smart idé?

Jag har testat att täppa igen de potentiella ingångshålen för vatten under bilen. På bilia drogs en ledning från ena sidan motorn till den andra, inget av detta har hjälpt.

Suck...
Niklas Bengtson
RTBTEK

Re: Hejsan! Problem vid regn Laguna dti -98

Post by RTBTEK »

Har du dragkrok? För i såna fall så kan det vara kortslutning i denna. Bilen tar bromsljussignall via dragkontakten och motorn går ner på tomgång när styrenheten registrerar broms. Har haft flera bilar med denna och andra symtomer tack vare dragkontakten. Koppla ur kontakterna som sitter i bakljusen och prova.
Jonas
Post Reply