Hej!
Jag undrar hur omfattande det är att byta lamporna till instrumentpanelen? Jag snackar alltså om lamporna som lyser upp mätartavlorna (hastighetsmätaren,temp, bränsle osv)...Vad måste jag skruva loss för att komma åt? är det som i en opel att jag måste rica halva instrumentbrädan för att komma åt?
Vad heter lamporna?
tack för snabba svar =)
hmm, lyfte lite försiktigt på det klassiska R5 "solskyddet/kåpan" som sitter över mätarna, skruvade loss 2 muttrar, men kom inte längre än så...är det fler skruvar som ska loss? tycker det vorde rimligt att man bara lyfter upp panelen ur sitt fäste...någon med erfarenhet??
Efter att du lossat de två skruvarna ska man bara behöva att lyfta upp hela panelen. Lättast är det om du tar bort panelen under ratten och kommer då åt underifrån för att lyft upp samt lossa på kablar till instrumenten.
jag tror det är ramen runt mätarhuset som sitter fast i plastlisten som sitter ovanför ratten...om du vet vilken jag menar...ska panelen upp eller skjutas framåt? går ut en sväng till och provar!
mysko! har bytt samtliga lampor som var trasiga, men panelen fungerar ändå inte! Alla säkringar verkar vara hela..Vad kan då detta bero på? Ska kika närmre imorgon...det hann bli mörkt och kallt Är det något typ av relä som gör att det bara lyser på natten el. dyl?
snälla hjälp! jag har nu testat alla lampor på panelen och dom fungerar, vanlingslamporna lyser en kort stund när jag slår PÅ tändningen (som det ska göra). Det är bara bakgrundsbelysningen som inte vill fungera! en polares R5:A har samma problem, det brukar hjälpa om han bankar till höger om istrumentpanelen (på instrumentbrädan) ...så min fundering är om det sitter något relä eller dylikt där? om någon känner igen detta symptom så snälla svara. Det är fruktansvärt frustrerande utan instrumentlysen! I övrigt så är alla säkringar bytta, och instrumentpanelen fungerar felfritt, bortsett från att just bakgrundlyserna inte fungerar!
om det är samma som på R19 så tänds bakgrundsbelysningen först när man slår på halv eller parkeringsljus. Så det måste vara kopplat till något uttag på ljusspaken. Det hänger nog ihop med skyltbelysning/bakljus, delar kanske säkring t.o.m.
Det var bara "lyx"-versionerna som fick reostat men det är väl troligt att kablaget är framdraget till någon blindplugg i brädan och byglat där (har inte lyckats hitta något sådant på min R19 dock..)
Lamporna bränns ut fort när reostat saknas eftersom de går för fullt och tänds med automatiska halvljuset
(Reläerna för aut halvljus kan alltså vara inblandade men tänds bakljuset borde inte felet ligga där)
tack Erik! det var en blindplugg som satt i panelen under ratten! jag tog ju bort panelen där och upptäckte att det var 2 kablar som kopplades ihop om jag satt i dom i pluggen...den tidigare ägaren hade visst glöm detta *mummel* men nu fungerar det!
Vart så lycklig att jag pumpade lite musik tills batteriet dog starthjälp någon? ...får sno lite el från opeln =)
kanske är en idé att köpa ett starkare batteri?...
Så bra! Jag försöker maila lite ny ström! ...[;)]
Nu är jag bara sur för att inte jag själv hittar "reostatpluggen", skulle vilja sänka spänningen lite för bättre lamplivslängd och mörkerkomfort.
Halvljusautomatiken i R19 -90 är ett skatbo som inte ens stämmer med elschemorna (Sverigeunik konstighet = fick vara hur trassligt som helst) Det är tre reläer ovanför säkringspanelen som drar, det i position "E" har tydligen huvudansvaret. Men det är säkert helt annorlunda i R5
inget jag pillat på, men kolla upp med "detaljhandlarna" exempelvis micro eller mekonomen (namn som bara poppade upp i huvudet). En grejj som borde fungera är om du sätter en resistor någonstans längs kablarna, efter reläerna...På så vis får du ju ner spänningen. Om det här ökar livslängden på lamporna vet jag inte, kräver inte halogenlampor en viss ström för att leva längst?