Motorn dör efter 100 m (R19)
Moderator: Forumpolisen
Motorn dör efter 100 m (R19)
Hej!
Vi har ett problem med vår "trotjänare" en R19, 1990 års modell.
Bilen startar och går hur fint som helst och efter ca 100 m dör motorn. Man startar om och den startar direkt, varvid den gör sin karaktäristiska uppvarvning till 2-3000 varv varaefter motorvarvet (som det brukar) går ner mot normalläge och då dör motorn igen.
Upplever inte att bilen går ojämnt när väl motorn går. När man upprepat proceduren några gånger går det att köra igen utan några fler problem.
Tacksam för hjälp eftersom vi är beroende av bilen!
Mvh
//H
Vi har ett problem med vår "trotjänare" en R19, 1990 års modell.
Bilen startar och går hur fint som helst och efter ca 100 m dör motorn. Man startar om och den startar direkt, varvid den gör sin karaktäristiska uppvarvning till 2-3000 varv varaefter motorvarvet (som det brukar) går ner mot normalläge och då dör motorn igen.
Upplever inte att bilen går ojämnt när väl motorn går. När man upprepat proceduren några gånger går det att köra igen utan några fler problem.
Tacksam för hjälp eftersom vi är beroende av bilen!
Mvh
//H
Det låter inte riktigt som det vanliga fördelarlocks-problemet.. mittkolet fastnar och slutar fjädra ut mot rotorn men då brukar den dö först efter nån minuts körning.
Kanske bränslepumpen som stannar?
I och för sig kan det kanske vara en vacuum-läcka, har haft någon som ställt till problem just då varvtalet droppar ner till 800 rpm. Det är känsligt just då...
Om du gasar och håller varvet upp, stannar den fortfarande då?
Kanske bränslepumpen som stannar?
I och för sig kan det kanske vara en vacuum-läcka, har haft någon som ställt till problem just då varvtalet droppar ner till 800 rpm. Det är känsligt just då...
Om du gasar och håller varvet upp, stannar den fortfarande då?
Hej igen!
Det har bara hänt mig en gång och min sambo resten av gångerna. Hon är inte lika bra på att beskriva
När det hände mig, så på 3-4 startförsöket så mötte jag med gasen innan motorvarvet fallit och då gick den igång som vanligt och gick att köra med.
Kan det vara tempgivaren? Kan ju även prova att byta fördelarlocket.
Jag undrar om inte termostaten är på upphällningen eftersom bilen inte blir riktigt varm och har börjat dra mer soppa.
Mvh
//HG
Det har bara hänt mig en gång och min sambo resten av gångerna. Hon är inte lika bra på att beskriva

När det hände mig, så på 3-4 startförsöket så mötte jag med gasen innan motorvarvet fallit och då gick den igång som vanligt och gick att köra med.
Kan det vara tempgivaren? Kan ju även prova att byta fördelarlocket.
Jag undrar om inte termostaten är på upphällningen eftersom bilen inte blir riktigt varm och har börjat dra mer soppa.
Mvh
//HG
Det kan säkert vara någon givare som strular men man kan ju börja med att kolla det enkla. Min R19 -90 vill ha en flaska injection cleaner en gång per halvår för att gå snällt
Tempmätaren börjar sloka lite så jag är på väg att beställa en ny termostat från autofrance. Konstigt nog mäter jag upp 92 grader på toppen så det kanske är tempgivaren som börjar ge sig.
Bränslepumpen är nog väl värd att misstänka, den sitter ju på undersidan i slasket. Sen finns det ett relä till den i plastlådan bakom vänster strålkastare.
Tänds förresten "elektronik-fel" lampan när den stannar?

Bränslepumpen är nog väl värd att misstänka, den sitter ju på undersidan i slasket. Sen finns det ett relä till den i plastlådan bakom vänster strålkastare.
Tänds förresten "elektronik-fel" lampan när den stannar?
Inspektera fördelarlocket du har, det är inte säkert det är något fel på det. Mitt-kontakten ska som sagt fjädra ut ca 5mm och röra sig lätt. När den väl bränner fast blir bilen lessen.
www.autofrance.se Bra priser o leverans precis som utlovat
Prova hälla i K-i också
www.autofrance.se Bra priser o leverans precis som utlovat
Prova hälla i K-i också
ajajdå... fördelarlock 109 kr hos biltema, termostat ca 100 hos AF.
På ett sätt är det ju bra när felen blir permanenta, det är svårt att hitta "ibland"-problem. Gnistan går att kolla med en tändkabel placerad 5mm från blocket men gå inte längre ifrån än så, tändspolen kan ta stryk. Bränsletillförseln är svårare att kolla, du får väl sniffa vid avgasröret om det luktar bensin. Lyssna om pumpen går, men om bilen inte startar tror jag den stängs så fort startmotorn stannar.
Du har förstås kollat luftfiltret? Om du lyfter luftfilterburken så sitter luftmängdsmätaren precis under, du kan väl titta om den ser hel o ren ut.
Sen kan det vara ide att rucka lite i kontaktdonen till tändenhet och annat, det kan vara oxid nånstans.
Jag ägnade månader åt att jaga en vakuumläcka som gav ojämn tomgång. På insugningsröret sitter en pluggad nippel jäms med 2:a cylindern från kamremssidan räknat. Den är helt omöjlig att se där den sitter under slang-skatboet in mot torpedväggen men det går att känna den med fingrarna. Gummiproppen fick ett litet hål stort som ett nålstick, det räckte för att den skulle gå dåligt.
På R5 brukar vevaxelgivaren till tändsystemet ge upp. Men jag har inte haft några problem med den än (tar i trä)
Om tomgångsjusteringmotorn lägger av blir det säkert knas med både start och tomgång. Det är den som surrar och "tuggar" när man vrider av nyckeln. Slut på förslag, lycka till!
På ett sätt är det ju bra när felen blir permanenta, det är svårt att hitta "ibland"-problem. Gnistan går att kolla med en tändkabel placerad 5mm från blocket men gå inte längre ifrån än så, tändspolen kan ta stryk. Bränsletillförseln är svårare att kolla, du får väl sniffa vid avgasröret om det luktar bensin. Lyssna om pumpen går, men om bilen inte startar tror jag den stängs så fort startmotorn stannar.
Du har förstås kollat luftfiltret? Om du lyfter luftfilterburken så sitter luftmängdsmätaren precis under, du kan väl titta om den ser hel o ren ut.
Sen kan det vara ide att rucka lite i kontaktdonen till tändenhet och annat, det kan vara oxid nånstans.
Jag ägnade månader åt att jaga en vakuumläcka som gav ojämn tomgång. På insugningsröret sitter en pluggad nippel jäms med 2:a cylindern från kamremssidan räknat. Den är helt omöjlig att se där den sitter under slang-skatboet in mot torpedväggen men det går att känna den med fingrarna. Gummiproppen fick ett litet hål stort som ett nålstick, det räckte för att den skulle gå dåligt.
På R5 brukar vevaxelgivaren till tändsystemet ge upp. Men jag har inte haft några problem med den än (tar i trä)
Om tomgångsjusteringmotorn lägger av blir det säkert knas med både start och tomgång. Det är den som surrar och "tuggar" när man vrider av nyckeln. Slut på förslag, lycka till!
Hej och tack för alla tips Erik.
Givetvis startade bilen direkt ikväll och har inte strulat det minsta under mina testförsök under kvällen.
Skall ägna morgondagen till att byta lite delar och även gå över bilen enligt tipsen i tråden.
Enl. en mekaniker på bilia kan det även bero på ett jordfel.
Mvh
Henrik
Givetvis startade bilen direkt ikväll och har inte strulat det minsta under mina testförsök under kvällen.
Skall ägna morgondagen till att byta lite delar och även gå över bilen enligt tipsen i tråden.
Enl. en mekaniker på bilia kan det även bero på ett jordfel.
Mvh
Henrik
Hej!
Bilen fungerade fint i helgen och nu när sambon skulle i väg i morse så stannade den igen efter 100 m och går inte att få igång.
I helgen kollade jag luftfilter (=fint/rent), fördelarlocket (=ok), och polerade de jordpunkter jag hittade.
Jordflätan du beskriver Erik måste jag ha missat. Var exakt sitter den?
Tändningen och lufttillförseln verkar alltså ok på bilen. Då återstår bensintillförseln; med bränslepump och bränslefilter. Var sitter bränslefiltret på denna modell?
Eftersom termostaten är kass så undrar man ju vad det kan ge för följdfel?? Kan det bli is i förgasaren??
Surt att det är minst 2 veckors väntetid på de verkstäder jag kontaktat och det är ju hopplöst med ett fel som bara uppenbarar sig ibland.
Mvh
H
Bilen fungerade fint i helgen och nu när sambon skulle i väg i morse så stannade den igen efter 100 m och går inte att få igång.
I helgen kollade jag luftfilter (=fint/rent), fördelarlocket (=ok), och polerade de jordpunkter jag hittade.
Jordflätan du beskriver Erik måste jag ha missat. Var exakt sitter den?
Tändningen och lufttillförseln verkar alltså ok på bilen. Då återstår bensintillförseln; med bränslepump och bränslefilter. Var sitter bränslefiltret på denna modell?
Eftersom termostaten är kass så undrar man ju vad det kan ge för följdfel?? Kan det bli is i förgasaren??
Surt att det är minst 2 veckors väntetid på de verkstäder jag kontaktat och det är ju hopplöst med ett fel som bara uppenbarar sig ibland.
Mvh
H
Fungerar startmotorn eller dör den också?
Flätan sitter bultad i främre vänstra hörnet på växellådan, sen går den i en båge ner under balken upp igen och slutar med en bult på inre framskärmen framför framaxeln. Bulten och flätans ände ser du utifrån om rattar fullt utslag åt vänster och tittar in framför hjulet. Men om startmotorn går snällt kan det ju inte gärna vara avbrott.
Pump och bränlsefilter sitter på undersidan strax framför vänster (eller var det höger) bakhjul.
Det sitter en plastkåpa över dem som man får ta bort.
Reläet till pumpen är det bakre inne i stora svarta plastlådan. Jag har för mig att pumpen startar först när startmotorn går och misslyckas startförsöket stängs den av igen
Förgasaris kan uppstå i alla temperaturer om luftfuktigheten är tillräcklig (enligt flygteorin iaf!). Förvärmningen ska förhindra detta (men den har inget med kylvattentermostaten att göra utan har en termostat). Men i vilket fall som helst borde det ta betydligt längre att bygga upp förgasaris än det tar att köra 100m.
Fel på tempgivaren på blocket kan möjligen insprutningen flippa ur, det är möjligt att den plockar in motortemperaturen för att styra bränslemängden eller så. Det har jag ingen koll på.
Flätan sitter bultad i främre vänstra hörnet på växellådan, sen går den i en båge ner under balken upp igen och slutar med en bult på inre framskärmen framför framaxeln. Bulten och flätans ände ser du utifrån om rattar fullt utslag åt vänster och tittar in framför hjulet. Men om startmotorn går snällt kan det ju inte gärna vara avbrott.
Pump och bränlsefilter sitter på undersidan strax framför vänster (eller var det höger) bakhjul.
Det sitter en plastkåpa över dem som man får ta bort.
Reläet till pumpen är det bakre inne i stora svarta plastlådan. Jag har för mig att pumpen startar först när startmotorn går och misslyckas startförsöket stängs den av igen
Förgasaris kan uppstå i alla temperaturer om luftfuktigheten är tillräcklig (enligt flygteorin iaf!). Förvärmningen ska förhindra detta (men den har inget med kylvattentermostaten att göra utan har en termostat). Men i vilket fall som helst borde det ta betydligt längre att bygga upp förgasaris än det tar att köra 100m.
Fel på tempgivaren på blocket kan möjligen insprutningen flippa ur, det är möjligt att den plockar in motortemperaturen för att styra bränslemängden eller så. Det har jag ingen koll på.
Hej och tack igen för tipsen!
Var ute i höstrusket igen nyss och smutsade ner mig
Det var inte konstigt att jag inte hittade denna jordfläta från början, för den var helt av på mitten och hängde ner på sidorna. Flätan var helt ärgad och grå.
Dessutom fann jag att kontakten till donet (tempgivaren??) som sitter strax nedanför/mellan 3'e och 4'e tändstiftet åkt ur en bit. Det går en sladd från donet till en svart kontakt som är fäst i en annan svart kontakt. Det var alltså dessa som jag Snäppte ihop ordentligt.
Startmotorn har snurrat helt perfekt hela tiden som bilen strulat.
Vågar inte skicka ut min höggravida sambo med bilen utan nu får den stå tills jag eller nån mekaniker hunnit testa den ordentligt och termostaten blivit bytt.
Man ställer sig ju frågande om en avsliten jordfläta kan ge dessa problem??
Var ute i höstrusket igen nyss och smutsade ner mig

Det var inte konstigt att jag inte hittade denna jordfläta från början, för den var helt av på mitten och hängde ner på sidorna. Flätan var helt ärgad och grå.
Dessutom fann jag att kontakten till donet (tempgivaren??) som sitter strax nedanför/mellan 3'e och 4'e tändstiftet åkt ur en bit. Det går en sladd från donet till en svart kontakt som är fäst i en annan svart kontakt. Det var alltså dessa som jag Snäppte ihop ordentligt.
Startmotorn har snurrat helt perfekt hela tiden som bilen strulat.
Vågar inte skicka ut min höggravida sambo med bilen utan nu får den stå tills jag eller nån mekaniker hunnit testa den ordentligt och termostaten blivit bytt.
Man ställer sig ju frågande om en avsliten jordfläta kan ge dessa problem??