Clio "durrar" vid vänstersväng?
Moderator: Forumpolisen
Clio "durrar" vid vänstersväng?
Inte alltid men ibland....om det är belastning på den och jag svänger i relativt låg fart så känns det som om det "durrar" från
höger fram?!.....vad kan det vara?...sen så upplever jag att bilen
"skakar" lite vid hård inbromsning från ~90km/h...kan det vara en skev bromsskiva?Om så är fallet hur ser jag det?
mvh
-T-
höger fram?!.....vad kan det vara?...sen så upplever jag att bilen
"skakar" lite vid hård inbromsning från ~90km/h...kan det vara en skev bromsskiva?Om så är fallet hur ser jag det?
mvh
-T-
Fel på hjullager är busvanligt, kan vara en drivaxelknut också...
Kolla också att hjulbultarna sitter som dom ska och att du inte slitit "våffelmönster" på däcket (typ varannan gummiklack stor, varannan liten)
Det blir lätt rostskador på bromsskivans insida, det ger vibrationer vid inbromsning. Svårt se med mindre än att man tar loss skivan. Rosten börjar i centrum och äter sig fläckvis ut i slitytan... Visst kan det vara en skev skiva också, om du tar av hjulet och låter motorn gå på tomgång med växel i så ser du om skivan kastar
Kolla också att hjulbultarna sitter som dom ska och att du inte slitit "våffelmönster" på däcket (typ varannan gummiklack stor, varannan liten)
Det blir lätt rostskador på bromsskivans insida, det ger vibrationer vid inbromsning. Svårt se med mindre än att man tar loss skivan. Rosten börjar i centrum och äter sig fläckvis ut i slitytan... Visst kan det vara en skev skiva också, om du tar av hjulet och låter motorn gå på tomgång med växel i så ser du om skivan kastar
Man tackra för hjälpen=). Jag har inte hunnit gräva i det mer noggrant...men jag tror inte det kan vara hjullagret för då skulle det väl höras ett konstant ljud från den sidan..eller?(hur kollar jag jullagret?)...tror inte däcket är konstigt slitet och inte heller löst. Måste kolla baksidan av bromsskivan för rosten...visst var det där det kunde rosta?...bara att lossa skivan o kolla lr hur gör jag?...hur kollar jag drivaxelknuten?
mvh
-t-
[:)]
mvh
-t-
[:)]
Missljud från hjullager brukar ändras när man svänger och får sidbelastning på hjulet.
Dåliga ytterknutar brukar låta vid stora rattutslag, typiskt klick-klick-klick t.ex. då kör ut i "spiralen" från parkeringshus med låg fart och stort rattutslag
Prova lyfta höger framhörn och känn om det är något glapp i hjulet men lagret kan vara dåligt även om det är glappfritt. Prova lägg i en växel och rotera hjulet lite fram och tillbaka och känn på drivaxeln innanför hjulet om det verkar glappa inne i knuten. Sen kan man snurra hjulet med friläge (rakt och med fulla rattutslag) och försöka lyssna om det hörs något konstigt i knut eller lager. Det är knixigt att lokalisera missljud, även verkstäderna misstar sig ibland!
Själv har jag kört motorn på tomgång med växel i så hjulet snurrar.. lite riskabelt kanske..
Skivan sitter med två fastrostade torx (T30 tror jag) men man måste nog ta loss bromsoket för att få av den. Du kan ju kika i glipan mellan sandplåt och skiva först, det kanske går att se om baksidan är fläckig. Billiga skivor finns hos B-tema.
Är däcket väl balanserat och centrerat förresten, sånt kan ge skumma vibrationer som bara märks ibland. Ett dåligt hjullager borde kunna ge vibrationer vid bromsning..
Dåliga ytterknutar brukar låta vid stora rattutslag, typiskt klick-klick-klick t.ex. då kör ut i "spiralen" från parkeringshus med låg fart och stort rattutslag
Prova lyfta höger framhörn och känn om det är något glapp i hjulet men lagret kan vara dåligt även om det är glappfritt. Prova lägg i en växel och rotera hjulet lite fram och tillbaka och känn på drivaxeln innanför hjulet om det verkar glappa inne i knuten. Sen kan man snurra hjulet med friläge (rakt och med fulla rattutslag) och försöka lyssna om det hörs något konstigt i knut eller lager. Det är knixigt att lokalisera missljud, även verkstäderna misstar sig ibland!
Själv har jag kört motorn på tomgång med växel i så hjulet snurrar.. lite riskabelt kanske..
Skivan sitter med två fastrostade torx (T30 tror jag) men man måste nog ta loss bromsoket för att få av den. Du kan ju kika i glipan mellan sandplåt och skiva först, det kanske går att se om baksidan är fläckig. Billiga skivor finns hos B-tema.
Är däcket väl balanserat och centrerat förresten, sånt kan ge skumma vibrationer som bara märks ibland. Ett dåligt hjullager borde kunna ge vibrationer vid bromsning..
Jag har haft bort bägge däcken fram och har försökt känna om ngn bussning skulle vara glapp men inget glapp där. Provade sätta framdäcken bak och då blev det liite mindre vibbrationer vid inbromsning och vid vänstersväng men det finns fortfarande kvar?!..snurrade lite på skivorna och det kändes som om dom snurrade liiite mer trögt just på ett ställe(?)...kan det betyda att en skiva är skev?....kan förstå att det kan vara det som gör att bilen "rycker" i ratten vid hårdare inbromsningar.....men inte hur det ska kunna påverka bilen då man svänger?....
mvh
Mats
mvh
Mats
Anliggande broms gör lätt att skivorna blir överhettade och slår sig, har råkat ut för detta ett par gånger.. Bendix... [:(] Lite rost eller smuts mellan nav och skiva räcker också för att skivan ska sitta skevt. Viktigt alltså att göra rent innan man slänger på nya skivor.
Det ska INTE gå trögt att snurra ett upphissat hjul. Att det hörs en antydan till att beläggen skrapar mot skivan får man leva med men är det märkbar friktion så har bromsoken börjat kärva...
Är motorfästena friska förresten, om nåt säckar ihop så får drivaxelknutarna fel vinkel, kanske det som låter? Det skulle ju kunna hända i sväng om motorn tippar åt sidan.. Men jag skulle nog ändå sätta en spänn på att det är hjullagret som är slut [:p]
Det ska INTE gå trögt att snurra ett upphissat hjul. Att det hörs en antydan till att beläggen skrapar mot skivan får man leva med men är det märkbar friktion så har bromsoken börjat kärva...
Är motorfästena friska förresten, om nåt säckar ihop så får drivaxelknutarna fel vinkel, kanske det som låter? Det skulle ju kunna hända i sväng om motorn tippar åt sidan.. Men jag skulle nog ändå sätta en spänn på att det är hjullagret som är slut [:p]
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3765
Ring Benny på Autofrance, han vet säkert vilket lager det ska vara och säljer dom dessutom billigt 042 201620
Obs det *kan* vara andra fel också... [8D] Om det minskar när du skiftar hjul så finns det skäl att misstänka däcken. Har själv problem med våffelslitage både fram och bak trots att jag inte hittar något fel. Det syns knappt men stryker man med handflatan över däcket så känner man att det är vågigt. Och konstigt låter det, mest runt 70-90 km/h. F_n vet vad det beror på![?][?][?]
Ring Benny på Autofrance, han vet säkert vilket lager det ska vara och säljer dom dessutom billigt 042 201620
Obs det *kan* vara andra fel också... [8D] Om det minskar när du skiftar hjul så finns det skäl att misstänka däcken. Har själv problem med våffelslitage både fram och bak trots att jag inte hittar något fel. Det syns knappt men stryker man med handflatan över däcket så känner man att det är vågigt. Och konstigt låter det, mest runt 70-90 km/h. F_n vet vad det beror på![?][?][?]
ska det vara hål i trumman eller inte då?...eller ska man sätta silicon för?=)
/
-T-
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Enda sättet är nog att låta en god mekaniker lyssna... om det inte är så illa att du känner att lagret glappar
Det läcker gärna in vatten i bromstrummorna genom diverse hål i bromsskölden så trumman rostar. Men blir det bra efter nån bromsning är det väl inget att bekymra sig över.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
/
-T-
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Enda sättet är nog att låta en god mekaniker lyssna... om det inte är så illa att du känner att lagret glappar
Det läcker gärna in vatten i bromstrummorna genom diverse hål i bromsskölden så trumman rostar. Men blir det bra efter nån bromsning är det väl inget att bekymra sig över.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
jag har tätat med smörjfett på sköldens insida (alltså utsidan inåt tanken, har inte tagit loss trumman), inbillar mig att det funkar bättre så. Det verkar läcka in mest vatten runt kanten på det stora runda hålet upptill som bromscylindern sitter monterad i samt runt T-pinnarna som håller fast bromsbackarna. Prova du att fetta in alltihop om du känner för att kleta ner dig, det skyddar mot rost också
Välj något saltvattenbeständigt fett, t.ex. OK:s universalfett på "kaviartub"
Kolla att plastpropparna sitter kvar i titthålen vid bromsbeläggen klockan 3 och klockan 9

Kolla att plastpropparna sitter kvar i titthålen vid bromsbeläggen klockan 3 och klockan 9