Renault F1 2005
Moderator: Forumpolisen
Många lovordar Kimis omkörning av Fisi, att den var så outstanding. Tyckte nog att Alonsos omkörning var mycket tuffare. Verkligen en nosknäpp på Schumacher [;)]...omkörd av den nye kungen [:D]
Dock får man ju mege att McLaren har en smart strategi. Starta med fulltankad bil och avancera när andra går in i depå.
Hoppas hoppas hoppas att det går bra för Renault i Kina, så att "vi" vinner både förarmästerskapet och konstruktörsmästerskapet.
Dock får man ju mege att McLaren har en smart strategi. Starta med fulltankad bil och avancera när andra går in i depå.
Hoppas hoppas hoppas att det går bra för Renault i Kina, så att "vi" vinner både förarmästerskapet och konstruktörsmästerskapet.
Spanade i tidningarna efter när tidskvalet skulle gå i TV4+, men inte [}:)][}:)] hade dom skrivit ut det. Jo, idag, i sportbilagan - när det var för SENT!!! [}:)][}:)][}:)] Bra att det gick vägen, med två Renaulter på första å andra plats.
Skall det bli champagne imorgon till frukostflingorna [;)]?
Å i Alingsås blir det väl F1-tårta igen [:p] om Alonso och Fisichella grejar så att Renault tar hem konstruktörsmästerskapet?
Skall det bli champagne imorgon till frukostflingorna [;)]?
Å i Alingsås blir det väl F1-tårta igen [:p] om Alonso och Fisichella grejar så att Renault tar hem konstruktörsmästerskapet?
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Har alla sugit klart på segersötman nu? Kommer med lite nyheter inför 2006 (och 2007):
Nytt kvalsystem i Formel 1 nästa år samt en del nytt om reglementen.
Nästa säsongs kval i Formel 1 får ett spännande utseende. Totalt körs tre kvalomgångar De första två kvalen blir 15 minuter långa och här elimineras de fem som körs långsammast i respektive pass. Det innebär att startposition 16 - 20 är klar efter pass ett och 11 - 15 efter pass två. Då återstår tio bilar till det tredje kvalet som blir 20 minuter långt och där varvtiderna bestämmer position 1 - 10.
Vidare har framkommit att man ändrar däcksreglementet så att man åter kommer att tillåta däcksbyten under såväl kval som race.
Det har också kommit en del information rörande tekniska förändringar på bilarna från och med 2007. Det mest revolutionerande är att FIA vill ha en delad bakvinge som skulle ge mer omkörningsmöjligheter i och med att man då får en fri luftström bakom bilarna och som tillåter att en bakomvarande kan köra tätare utan att få in "smutsig" luft och kan utnyttja slip streaming fullt ut. Den i dag hela bakvingen kommer att ersättas av två kortare vingar som sitter över respektive bakhjul.
Nytt kvalsystem i Formel 1 nästa år samt en del nytt om reglementen.
Nästa säsongs kval i Formel 1 får ett spännande utseende. Totalt körs tre kvalomgångar De första två kvalen blir 15 minuter långa och här elimineras de fem som körs långsammast i respektive pass. Det innebär att startposition 16 - 20 är klar efter pass ett och 11 - 15 efter pass två. Då återstår tio bilar till det tredje kvalet som blir 20 minuter långt och där varvtiderna bestämmer position 1 - 10.
Vidare har framkommit att man ändrar däcksreglementet så att man åter kommer att tillåta däcksbyten under såväl kval som race.
Det har också kommit en del information rörande tekniska förändringar på bilarna från och med 2007. Det mest revolutionerande är att FIA vill ha en delad bakvinge som skulle ge mer omkörningsmöjligheter i och med att man då får en fri luftström bakom bilarna och som tillåter att en bakomvarande kan köra tätare utan att få in "smutsig" luft och kan utnyttja slip streaming fullt ut. Den i dag hela bakvingen kommer att ersättas av två kortare vingar som sitter över respektive bakhjul.