Trög växellåda Laguna -03!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lindhh
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2004, 09:00
Location: Sweden

Trög växellåda Laguna -03!

Post by lindhh »

Hej!

Är ny på det här forumet så jag hoppas ni tar emot mig med en öppen hand [:)].

Nu till problemet! Köpte en Renault Laguna 2.0 T kombi ny förra året. Redan första vintern tyckte jag att lådan var trög när det blev kallt ute. Var inne med bilen till rejmes men dom hittade inga fel. Nu var jag inne igen till rejmes, när det knappt går att röra spaken i början efter den har stått över natten när det varit kallt ute (puh, lång mening). Nu bytte dom växellådsolja. Men fortfarande samma läge.

Vad gör man? Är det några fler som har samma problem?

M.V.H / Honken
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Rekomenderat olja är Tranself TRX 75W85W. kanske är det som med glykolen att man skall andvända elf olja?
Det vanliga brukar vara 80-90W alltså lite trögare olja, men det borde Rejmes veta.
MVH
FY
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hej ! Har haft en Megane med det problemet.. Felet var fukt i vajrarna till lådan.. när det var kallt frös det och när bilen var hos Volvo tinade dom... så det tog ett tag innan dom hittade felet/Christer
lindhh
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2004, 09:00
Location: Sweden

Post by lindhh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Hej ! Har haft en Megane med det problemet.. Felet var fukt i vajrarna till lådan.. när det var kallt frös det och när bilen var hos Volvo tinade dom... så det tog ett tag innan dom hittade felet/Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lindhh
Posts: 4
Joined: 12 Dec 2004, 09:00
Location: Sweden

Post by lindhh »

OK!

Bra tips! Ska prata med dom.

/Honken
Post Reply