Gör man inte jobbet själv får man väl lägga en hel del i arbetskonstnader för installationen också.
Moderator: Forumpolisen
som jag skrev,Jag tycker det räcker med att byta huvudenheten,den behöver du ändå byta om du skall ha ett steg,finns visserligen adaptrar till orginal..man kan snabbt lägga pengar på stereon i bilen,och det är lika lätt att bli av med den om man har en låda och spelar på lite...jag har en massa prylar liggande som jag är sugen på att stoppa in igen...innan jag träffade min sambo hade jag en R5gte i den satt en 4*44w cd, 6,5" högtalare i dörrarna och diskanter i instrumentbrädan,som du har nu ungefär,samt lite större högtalare i hatthyllan 6*9"....detta drev jag med cd spelaren,då jag även hade ett slutsteg ibagaget och en hemmabyggd baslåda med 2 st 10" basar,så hade jag inte så mycket bas på dom vanliga högtalarna vilket gjorde att cdspelaren klarade ganska höga volymer.....då lådan tog upp nästan hela bagaget ,blev det inte så mycket stereo efter det. slutsteget är en extra förstärkare som har mycket högre effekt än cd spelaren klara därför större basar och högre volym,slutsteget får oftast ljudet genom en lågnivå kabel,dvc en kabel med ljudet som inte är förstärkt av cdspelaren utan det förstärks i slutsteget,slutsteg kräver ganska mycket ström,vilket kräver en tjock kabel,jag brukar köra med 21mm2 ungefär tjock som ett finger.....i en bil jag hade blinkade lyset kraftigt i motorvägsfart när man spelade,den generatorn spelade jag slut påkmfdm wrote:Lyfter upp tråden lite...![]()
Av ren nyfikenhet - hur mycket har ni lagt ut i $$$ på uppgadering av ljudet, ni som har förverkligat drömmarna?
Vad "behöver" man? Ny CD-spelare har nån föreslagit som tillräcklig åtgärd för att få mycket bättre ljud. Kanske lika bra att "göra allt på en gång", istället för att köpa lite då och då?
Har det krävts stora ingrepp i bilens inredning?
Vore trevligt om nån vill berätta lite vad ni gjort, kanske bilder etc.
Nu blev det trassel i kabelhärvanTeemu wrote:Lånar tråden lite och slänger in en fråga om någon vet hur man lossar diskanterna uppe på instrumentbrädan på en Laguna II 2002?
Bygga baslådor kanske kunde vara min grejTony wrote:nej men det kan ju bli din grej ,dessutom tycker jag byggandet är minst lika roligt eftersom man vet man gjort det själv,och så blir det mer spännande och höra hur det låter.. speciellt när man bygger baslådorna,har ju blivit ett par stycken redan,av blandad storlek...
Ja brukar bli spånskiva,brukar inte använda MDF , ja lådan skall vara isolerad på alla väggar utom den som högtalaren sitter i. Jag limmar och skruvar med spånskiveskruv...sedan är det inte bara att bygga för alla högtalare har olika parametrar som bestämmer vilken lådtyp/storlek det skall vara på lådan.kmfdm wrote:Bygga baslådor kanske kunde vara min grejTony wrote:nej men det kan ju bli din grej ,dessutom tycker jag byggandet är minst lika roligt eftersom man vet man gjort det själv,och så blir det mer spännande och höra hur det låter.. speciellt när man bygger baslådorna,har ju blivit ett par stycken redan,av blandad storlek...Bygger du av spånplatta och klär med nåt slags filt-tyg utanpå? Behövs det nån isolering inne i lådan? Borrar du för att plugga å limma, eller är det skruv som gäller? Kanske rent av spik? Det är kabeldragningen som INTE känns lockande. Jag är inte främmande för att testa saker, men en sak brukar jag hålla hårt på: Om du INTE vet vad du gör, GÖR DET INTE. Elektronik i bilar är inte mitt område
![]()
Hur var det - ju större desto bättre?