FARTHÅLLAREN
Samma observationer kvarstår som tidgare med tillägg av en intermittent bug. Där det borde vara 100, 102, 104, 106 km/h när man ställer in fart så hoppar den allt som oftast över 102, alltså direkt från 100 till 104. Skummo men ja ja...
REGNSENSORN
Är totalt j-vla kass. Glöm den. Kasta den i havet. Totalt oanvänbar och vad värre är är att den inte ens verkstan kan koppla ur den helt. Mitt kungadöme för en vanlig intervall-funktion!
KÖREGENSKAPER
Tänker nästan varje dag på stötigheten som numera är ett "problem", stötdämpningen lämnar en del övrigt att önska.
Vad värre är är att jag haft den inne mer än en gång och vid ett tillfälle en hel vecka för att den drar åt vänster. Inte mycket men alltid åt vänster och ändå så att man måste sitta och hålla den hela tiden. Verkstan har gett upp och de har bytt hjul, justerat framvagnen, haft andra verkstäder justera framvagnen, kalibrerat styrservo m m. Har bankat på min säljare ett tag nu för att få Renault i Göteborg att berätta för mig vad man tänker göra men inte händer det något... Detta är så illa att jag funderar på att byta bil, åtminstone byta ut den här individen som verkar ramsned eller nåt...
PARKERINGSRADAR
Hjälper ju inte mycket när man har stereon på så att man inte hör den.. *krasch*...

Varnar för övertro på systemet!

ÖVRIGT
Haft problem med att den gnisslar vid färd, ungefär som ett taskigt hjullager. Detta renderade flera verkstadsbesök innan man löste problemet. Det var splines på drivaxeln där den möter växellådan som var boven. De ska normalt inte vara smorda men det var lite fett som avhjälpte problemet i slutändan.
Den drar enormt mycket soppa jämfört med specifikationen. Automat, 2.0-motorn, drar aldrig en mililiter under 0.92 hur försiktigt man än försöker köra, oftast är det uppemot litern! Skandal för en modern bil.
SUMMERING
Jag är inte en "happy camper" med min nya Scénic, tyvärr, den gamla var det inget fel på, den här har jag haft mest på verkstan känns det som och ändå har den olösta problem.
BoB