mafghan wrote:Den verkar sitta fint. Fått tips om att kolla solenoiden, kan det ha något med saken att göra?? ska springa ut och se om jag hittar den.
Man kan knacka lite på solenoiden för att se om den hoppar rätt.
Solenoiden sitter parallellt med (på) startmotorn, fast som en liten klump/rör (minikopia av den stora delen av startmotorn) på ena sidan.
hehe...har letat som en tok, hittar inte ens startmotorn. Letat i ett par timmar nu, det får vara bra för idag.
Kalla mig korkad, men jag hittar faen inte startmotorn på denna bil!
mafghan wrote:...Kalla mig korkad, men jag hittar faen inte startmotorn på denna bil!
Kanske därför den inte startar?
Ska ju nästan räcka på en modern bil att hitta nyckel och bilen i parkeringshuset och en bensinmack/verkstad (för service) då och då.
Skämt åsido.
Följ en grov pluskabel från batteriet ner mot motor så hittar du säkerligen en startmotor i andra änden.
Startmotorn sitter någonstans på utrymmet mellan motorn och växellådan, för den driver på kuggkransen.
Har dock inte sett motorutrymmet på din bil, så jag vet inte om startmotorn sitter framtill eller baktill, men ska jag gissa så tror jag absolut att den sitter framtill på motorn väldigt nära växellådan.
För baktill sitter säkerligen diffen och drivaxlarna.
Har du kollat så du har gnista ? på det gamla hederliga viset. Kolla ett stift ?
Ligger Automatlådan i rätt läge ? Den startar väl endast i läge P och N ??
Testa att lägga bort strömmen ett tag !
Lycka Till !
Skriv gärna va det va som var fel när nir hittat det
Mvh Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
OK då är det som robin säger, prova växelväljaren i läge N och P.Händer inget så håll nyckelen i startläge och rucka på spaken lite, Händer inget så leta reda på startmotorn som sitter på baksidan av motorn in mot torpedväggen, kolla kabelanslutningarna riktigt.Knacka på solenoiden.
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:OK då är det som robin säger, prova växelväljaren i läge N och P.Händer inget så håll nyckelen i startläge och rucka på spaken lite, Händer inget så leta reda på startmotorn som sitter på baksidan av motorn in mot torpedväggen, kolla kabelanslutningarna riktigt.Knacka på solenoiden.
Japp japp...ska testa det i eftermiddag. Har testat växelväljaren. Men hjälper inte.
Men det känns som att något har gått sönder, eftersom den startade klockrent innan jag starta forden med hjälp av startkablar. Det är efter det som den inte startar, fast den startade dock klockrent direkt efteråt...
Hursomhelst så vill jag tacka ännu en gång. För att ni ens hjälper mig!!! MÅNGA CREDS!!!!
Jag har kollat startmotorn och solenoiden. Det går en kabel(jordning??) från solenoiden in till startmotorn. Den har gått av. Kan det vara därför den inte startar?
Håller på att fixar anslutningen igen. Tacksam för svar.