Elcentral

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Elcentral

Post by Polacken »

Tja, jag har upptåckt att min elcentral skapar vissa problem på min bil , så jag ska köpa en beg. elcentral då, men själva frågan är hur lätt/svårt/jobbigt är det att byta en elcentral ? är inte sugen på att lämna in den för ett jobb som man troligen kan göra själv.
Laguna -95 2.0 RXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Elcentral

Post by Tony »

Polacken wrote:Tja, jag har upptåckt att min elcentral skapar vissa problem på min bil , så jag ska köpa en beg. elcentral då, men själva frågan är hur lätt/svårt/jobbigt är det att byta en elcentral ? är inte sugen på att lämna in den för ett jobb som man troligen kan göra själv.
köp ny...042-201620 autofrance...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Det är överkommligt att byta den. Det sitter en skruv med sexkantskalle bakom luckan under ratten. Längre upp sitter den ledad på två plastnitar. Det var alla fästpunkter på min bil i alla fall. I vanlig ordning är det fördel med långa mångledade armar.

Att döma av hur ofta felet dyker upp i detta forum är det inte att rekomendera att byta till en begagnad elcentral. Det går att öppna den och titta efter dåliga lödninger, men de flesta lödningar kommer man bara åt på en sida om arbetsinsatsen skall vara rimlig.
Erik Avemo, Södertälje
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Köp en ny! Jag beställde en ny från AutoFrance för 850 SEK (inkl moms och frakt). Har inte fått den än så jag har inte hunnit montera. Om jag hinner före ska jag försöka ge en detaljerad beskrivning av bytet. Om du hinner före får du gärna göra detsamma ;-)

Kan inte rekommendera att köpa en begagnad (som sagts tidigare). Särskilt inte när en ny kostar relativt lite i jämförelse. Tror inte du ska försöka bryta ryggen av dig för att hitta en billigare leverantör än AutoFrance. Jag har gjort jämförelser på andra reservdelar mellan dem och andra mer kända leverantörer och det var halva priset i många fall (till AutoFrance fördel). Dessutom är de Renault-specialiserade och verkar kunna det de pratar om. Har även jämfört skrotarnas priser (via Bildelsbasen) på andra delar (t.ex. dimljus) och där var det bästa pris jag fick från skroten bara 50 kr billigare än vad ett nytt kostar via AutoFrance. Då är valet enkelt. Hellre nytt som är marginellt dyrare istället för en begagnad del som du inte har en blekaste aning om vilket skick de är i eller hur de fungerar.
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Bytte min elcentral idag. Det är precis som Erik A säger inte så många fästpunkter. Mång-ledade armar är bevisligen ingen nackdel att ha till hands. Antingen är det tänkt att man ska ha en kompis som är utomjordling med gummiarmar eller så är det någon fransk konstruktör som inte tänkt till alls (verkar tyvärr vara det senare). Efter att ha bytt elcentralen ser mina händer och underarmar ut som om jag slagits med katten. Det är rejält trångt och man svär både en och annan gång under bytet. Vassa plåtar och minimalt med utrymme samt pilliga konstruktioner för upphängingen. Man behöver dock inte ta bort något stort (typ: instrumentbrädan) för att komma åt. Är man inte färgblind så går det inte misslyckas med själva bytet av elcentralen i sig. Alla kontakter är färgkodade och har sin motsvarighet i elcentralen. Vissa saker får flyttas över från den gamla centralen. Min nya central hade nästan alla säkringar förmonterade. Reläer och övriga tillbehör fick dock flyttas över. En viss omdesign av elcentralen verkar ha hänt med åren. Vissa säkringar var inte desamma som på tidigare central, men det var bara ett fåtal. Jag hade dessutom ett antal säkringar modell större som satt tillsammans med reläerna (40 Ah), men de var utbytta mot säkringar av normalstorlek på den nya centralen.

Jag rekommenderar starkt att provstarta/provköra bilen innan man sätter fast centralen i fästpunkterna. I värsta fall kanske inte bilen funkar och man måste då ta loss centralen igen efter mycket pillande med att få fast den. Som vanligt är ca 75% av tiden en massa bök med att få loss och få fast prylen igen. Själva bytet tar inte så lång stund. Jag höll nog totalt på ca 2 timmar. Alltså, inget vidare värst svårt jobb, bara tålamodsprövande och pilligt vad det gäller infästningen. Ett tips är att ta bort luftkanalen som går från instrumentbrädan ut till dörren. Ger inte så jättemycket bättre tillgång till infästningspunkterna, men ger lite mer ljus. Att ta bort högtalaren för dator-rösten (om det finns en sådan i bilen) kan också underlätta lite. Nu får vi se om det avhjälper de problem som jag haft hittills. Eftersom dessa fel har kommit och gått så måste jag nog låta det gå en rätt lång tid innan jag kan ropa hej. Allt funkade i alla fall kanon efter bytet.
Jonas Reppe - Östersund
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

tack för all info, men jag skaffade mig en elcentral från autofrance.

för det första, så var min gamla elcentral sönderbränd vid en kontakt, så det var bra tt jag bytte elcentral nu, men till det tråkiga det hjälpte inte ett dugg

lite trist faktiskt ..

dock upptäckte jag och min polare vi att tändning "snor" ström från centrallåset som inte funkar... såå jag måset kolla jordarna, men har ingen aning vart dessa sitter...
Laguna -95 2.0 RXE
Post Reply