Utlösningshastighet airbag

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Utlösningshastighet airbag

Post by jokre »

Är det någon som vet om airbagen är inställd att inte lösa ut under en viss hastighet? Jag krockade (frontade) med min Laguna RXE 2.0 (97:a) igår och min förar-airbag (den enda i bilen) löste inte ut. Det kan ju i och för sig vara fel på airbagen, men jag har aldrig fått indikation på att så skulle vara fallet från bilens kontrollsystem. Har också hört att airbags generellt inte löser ut under 50 km/h, men det kan ju vara väldigt olika mellan bilmärken och bilmodeller. Svårt att säga hur fort det gick, men det gick absolut inte mer än 50 km/h vid kollisionstillfället.
Jonas Reppe - Östersund
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Hämtat från nätet...

Sensors measure deceleration, which is the rate at which the vehicle slows down. Because of this, the vehicle speed at which the sensors activate the air bag varies with the nature of the crash. Air bags are not designed to activate during sudden braking or while driving on rough or uneven surfaces. In fact, the maximum deceleration generated in the severest braking is only a small fraction of that necessary to activate the air bag system.

Air bags are typically designed to deploy in frontal and near-frontal collisions, which are comparable to hitting a solid barrier at approximately 8 to 14 miles per hour (mi/h) (13 to 23 km/h). Roughly speaking, a 14 mi/h (23 km/h) barrier collision is equivalent to striking a parked car of similar size across the full front of each vehicle at about 28 mi/h (45 km/h). This is because the parked car absorbs some of the energy of the crash, and is pushed by the striking vehicle. Unlike crash tests into barriers, real-world crashes typically occur at angles, and the crash forces usually are not evenly distributed across the front of the vehicle. Consequently, the relative speed between a striking and struck vehicle required to deploy the air bag in a real-world crash can be much higher than an equivalent barrier crash.

Because air bag sensors measure deceleration, vehicle speed and damage are not good indicators of whether an air bag should have deployed. Occasionally, air bags can deploy due to the vehicle's undercarriage violently striking a low object protruding above the roadway surface. Despite the lack of visible front-end damage, high deceleration forces may occur in this type of crash, resulting in the deployment of the air bag.

Airbags are known to activate at random when the car decelerates anywhere from 9 to 14 miles per hour per second (mph/s).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Hoppas att det gick bra för dig och att inga personskador uppstod. Sorgen brukar konstigt nog vara av det materiella slaget efter en olycka där man kliver ut oskadd.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Jo, det är väl ofta så. Vi fungerar på det sättet vi människor. Det finns nästan alltid ett bekymmer. Det existerar någon sorts problem-stege där det finns saker att oja sig över på varje pinne. Denna gång blev det (turligt nog) som du säger "sorg" över materiella ting. Hade det gått värre hade man ju struntat blankt i bilen (som nu är fokus för problemen) och haft än större våndor.

Allt gick dock bra. Mycket bra efter omständigheterna får man väl säga. Inga skador enligt vad vi kan känna just nu. Dock kan ju nackskador komma till ytan långt efter skadetillfället. Barnen borde dock ha de bästa förutsättningarna att klara sig obemärkt (i alla fall fysiskt) ur det hela eftersom de satt korrekt fastspända i bilbarnstolar med ryggen i färdriktningen.

Tack för svaret förresten!
Jonas Reppe - Östersund
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

jokre wrote:Jo, det är väl ofta så. Vi fungerar på det sättet vi människor. Det finns nästan alltid ett bekymmer. Det existerar någon sorts problem-stege där det finns saker att oja sig över på varje pinne. Denna gång blev det (turligt nog) som du säger "sorg" över materiella ting. Hade det gått värre hade man ju struntat blankt i bilen (som nu är fokus för problemen) och haft än större våndor.

Allt gick dock bra. Mycket bra efter omständigheterna får man väl säga. Inga skador enligt vad vi kan känna just nu. Dock kan ju nackskador komma till ytan långt efter skadetillfället. Barnen borde dock ha de bästa förutsättningarna att klara sig obemärkt (i alla fall fysiskt) ur det hela eftersom de satt korrekt fastspända i bilbarnstolar med ryggen i färdriktningen.

Tack för svaret förresten!
Nackskador uppkommer ju oftast vid påkörning bakifrån. Iaf Whiplash.
Tror man märker en skada i nacken ganska snabbt ändå. Jag gjorde det efter en singelolycka och dagen efter kändes det som om ngn pickade i mina muskler.

Allt handlar om hur våldet mot nacken är o så.

Ska själv ta tag i mina problem med försäkringsbolaget o se om man kan få ut ngt. Först ska man dock hitta tid o gå till läkare.

Hoppas ni klara er utan nackskador, för dem e inget kul...
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Ja, det är säkert olika. För min del känns det nog mer i ryggen än någon annan stans. Troligen någon form av sträckning eftersom jag inte lät säkerhetsbältet ta hela smällen utan även lät armarna agera stötdämpare. Kanske inte så smart, men det var en naturlig reaktion/instinkt att göra sig redo för "impact" genom att hålla hårdare i ratten och spänna armarna.
Jonas Reppe - Östersund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Utlösningshastighet airbag

Post by Tony »

jokre wrote:Är det någon som vet om airbagen är inställd att inte lösa ut under en viss hastighet? Jag krockade (frontade) med min Laguna RXE 2.0 (97:a) igår och min förar-airbag (den enda i bilen) löste inte ut. Det kan ju i och för sig vara fel på airbagen, men jag har aldrig fått indikation på att så skulle vara fallet från bilens kontrollsystem. Har också hört att airbags generellt inte löser ut under 50 km/h, men det kan ju vara väldigt olika mellan bilmärken och bilmodeller. Svårt att säga hur fort det gick, men det gick absolut inte mer än 50 km/h vid kollisionstillfället.
airbagen löser på gkraft,det är inte säkert att det blev så hög gkraft vid så låg hastighet som under 50 ,då mycket av mjukdelarna tar upp kraften..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det är en rätt avancerad algoritm som körs på mikroprocessorn som tar hand om signalen från accelerometern. I princip integreras retardation över tid så bilen måste hinna deformeras en hel del innan airbagen aktiveras. Men det är mer komplicerat än så eftersom det finns flera tröskelnivåer som ska överskridas.. Man testar algoritmen på inspelade krockdata och pillar på parametrarna för att få optimalt resultat.. Hade kollegor som jobbade med algoritmen, minns att det var problem med att R-bilarna var så mjuka att man inte fick någon distinkt krockpuls!
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Post by Anders J »

Hej, hoppas du inte får fortsatt värk. Råder dig till att gå till läkaren och få dokumenterat att du har ont i nacken & ryggen. Är insatt i detta då min flickvän frontalkrockade med ett träd och bilen blev skrot, hon hade oturen att få sk Whiplash. Håller tummarna att det går bättre för dig
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Post Reply