Lycka till! Maskera om så behövs men lämna inte kvar tejp för länge bara.. Se till att allt är riktigt torrt innan du lackar, instängd fukt är inte bra
Sköldpadde-zink-grundfärgen har jag testat, den blev rödprickig efter en enda vinter. Rostätare tror jag kan vara bra till att passivera osynliga rostprickar på renslipad plåt men som sagt jag skulle slipa bort den innan jag lackar.
Syrabaserad rostätare (sån som ska sköljas bort med vatten) är jag skeptisk till, den borde kunna lämna syrarester som startar ny korrosion.
Har gjort mina senaste stenskottsreparationer genom att röra in lite bättringsfärg i professional epoxy, nackdelen var att "lacken" aldrig ville sluta rinna. Epoxy har iaf superb vidhäftningsförmåga och blir väldigt tät.
Olja funkar fint mitt under bilen men spolas bort ganska snabbt i hjulhusen, sen löser den upp underredsmassan också
Har rosten krupit in i fogar och hörn där man inte kommer åt att slipa rent har man inget val, enda lösningen jag har hittat är att hålla problemområdet inoljat eller infettat... labbar sen förra vintern med vaxbaserad hålrumsvätska blandad med lika mycket motorolja för att få ett fett skydd som hänger kvar bättre.
En bekant påstod att rostangreppen återkommer för att det finns mikroskopiska rosthål in till insidan av plåten så det kanske är klokt att försöka rostskydda insidan också om man nu kommer åt.
Undrar vad man använder för lacksystem på fartygsskrov numera, de ligger ju i saltvatten hela tiden och klarar många år utan att rosta!

Bilvårdsprodukterna skulle nog inte palla en vecka

Undrar om man kan hitta info på nätet...ska leta. Eller kan man ringa något varv och fråga hehe