Köpa begagnad Espace -98

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Köpa begagnad Espace -98

Post by ansk@hotmail.com »

Visst är Espace en härlig bil. Har haft en -04 som jag sålde pga behov av pengar till annat och två billigare bilar istället för en dyr.

Har sett några begagnade Espace från modellår -98 som verkar schyssta.

Bilia m fl återförsäljare av Volvo och Renault tog ju inte in Espacen av modellen/utseendet som föregick den nuvarande. Men jag ringde Bilia i Haga Norra, Stockholm, och de säger sig göra service och reparation på även äldre Espace-bilar, beställer hem delar mm då det behövs.

Läste nånstans att det var ett företag som heter Matra som tillverkade Espace åt Renault fram till att nuvarande modellen/utseendet kom cirka 2003. Från och med då är det Renault själva som tillverkar den.

De negativa saker jag vet som gäller Renault Espace är dels att motor och växellåda sitter svårt till, det tar mycket arbetstid på verkstaden att reparera dessa, dels angående Renault i allmänhet att det ska ha varit mycket småfel tidigare. Mycket småfel hade jag även på en nyinköpt Volvo V70 -00 förut, kan väl bli så med alla bilar (utom Toyota Corolla?).

Kan det vara nåt annat att tänka på?

Renaults V6-motor, gått 16.000 mil, är det något att oroa sig över?

Anders
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

våran Laguna II med V6 närmar sig 16000mil snart. Inga som helst bekymmer med motorn mer än att jag fick byta 2st tändspolar för ett tag sedan.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Tror du det är ungefär samma konstruktion av V6-motorn i en -98? Jag har gissat att det finns en enda V6-motor och att det är just en från Renault som sitter i klassiska Espacen.
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

beträffande konstruktion har jag ingen aning om hur det ser ut. Men att åka 16000mil med vilken motor som helst bör ju inte vara några konstigheter idag under förutsättning att bilen blivit servad.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ansk@hotmail.com wrote:Tror du det är ungefär samma konstruktion av V6-motorn i en -98? Jag har gissat att det finns en enda V6-motor och att det är just en från Renault som sitter i klassiska Espacen.
om du menar dom första espace med v6 så är det en helt ny konstruktion som sitter i dom nya ,gamla hade 90graders prv6 12v ,nya 60graders 24v ,så det finns inget gemansamt alls,kommer dock inte ihåg när den nya kom,men föregående espace har nya motorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Jo, för det mesta är det så. Men t ex några modeller av amerikanska bilar som t ex Ford Explorer och Chevrolet Trans Sport lär ha varit relativt känsliga där växellådan behövt renoveras efter 10.000-15.000 mil.

Tänkte höra om det finns några särskilda sådana varningstecken för Espace-bilarna från sent 1990-tal.

När det gäller Renault i allmänhet är mitt intryck att det kan bli lite lattjo fel med lås, immobilizer och liknande, men inget om att motorer eller växellådor skulle vara besvärliga.

Hur stor är V6:an i din Laguna II?

Anders
jayman
Posts: 23
Joined: 06 Nov 2005, 20:17
Location: Stockholm

Post by jayman »

Har du testat klubbens modellspecialist: http://www.clubrenaultsverige.com/model_specialist.asp
SS
Post Reply