Nu kommer det ingen spolarvätska ur högtrycksspolningen till strålkastarna, men på vindrutan funkar det bra, så jag misstänker att dom satt igen sig av smuts o dyl.
Är det bara att ta en skruvmejsel motsv och pilla ut munstycken eller? Den här varianten har som en "slits" i sig och inte som på andra bilar där man kan pilla in en nål eller motsv direkt i hålet.
Eller kan det vara något annat fel som gör att strålkastarrengöringen gett upp tro?
Hej!
Jag har en clio -02 där högra spolarmunstycket till strålkastaren slutat fungera. Det är tydligen ett väldigt vanligt fel på clio vad jag har hört. Sen till det tråkiga, DU MÅSTE TA BORT HELA FRONTEN för att byta det där j***a munstycket . Sitter en stor mutter på insidan som håller fast munstycket. Så jag kör med den högra trasig till det är dags att byta båda .
Knorren wrote:Nu kommer det ingen spolarvätska ur högtrycksspolningen till strålkastarna, men på vindrutan funkar det bra, så jag misstänker att dom satt igen sig av smuts o dyl.
Är det bara att ta en skruvmejsel motsv och pilla ut munstycken eller? Den här varianten har som en "slits" i sig och inte som på andra bilar där man kan pilla in en nål eller motsv direkt i hålet.
Eller kan det vara något annat fel som gör att strålkastarrengöringen gett upp tro?
Tacksam för tips! )
Kan vara backventilen. det fick jag byta på min en gång.
fast sen gav hela behållaren upp efter 4 år.
Nu är problemet löst!
Det var inte fel på spolarna.......
Det som hänt var att nivån i burken sjunkit under nivån där avtappningsventilen för just spolarna till strålkastarna satt... Dock så sitter uppenbarligen avtappningsventilen för vindruta och bakruta lägre än den för strålkastarna. Jag har kört länge med nivån där under och därför trott att det blivit något fel på dom eftersom ju spolningen till vindrutan funkat... I mitt fall så behövde jag fylla på ca 1,5 liter för att nivån skulle räcka till igen.
Kontentan är att nu har man lärt sig något nytt igen!