Renault som dragbil

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Teemu

Post by Teemu »

kmfdm wrote:Kangoo 4 x 4, kan dé vara nåt att dra med???
1.6 16v...fast, det är ju nästan en liten husbil i sig :wink:
kollade på en 2006 lite på skoj nyss. Max dragvikt låg på 1200kg på den, så det var sämre än Lagunan vi har idag. :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Är du ute efter att kunna dra med B kort?
Hur tung vagn är du inne på?
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Teemu

Post by Teemu »

idags läget är det B-kort ja, men reglerna skall ju ändras framöver. Man höjer gränsen för B-kort ifrån dagens 3500kg till 4250kg. Så visst är det även b-kort i tankarna för ett bra tag framöver. Vagnarna som vi tittat på lite granna hamnar nog mellan 1400-1650kg. Bara tittat lite på skoj hittills och tänkte bara kolla lite hur det ser ut med Renault
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

nya espace från 4050 till 4200 i tågvikt max släp 2000 kg,den med 2,0dci 175 hk 4200kg 2000kg drar 0,76 blandat , 0,66 landväg 0-100 9,8sek
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Falk

Post by Falk »

Espacen verkar ju på pappret vara ett bra drag-alternativ.
http://www.renault.se/upload/se/teknisk ... Espace.pdf

Och Meganen bara 1300-1350...
http://www.renault.se/upload/se/teknisk ... ouring.pdf
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tråkigt att man måste välja en buss bara för att kunna dra en stor husvagn. Finns det inga bättre alternativ om man vill ha en "sportig" bil men samtidigt kunna dra mycket?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Teemu

Post by Teemu »

Jolle_Pborn wrote:Tråkigt att man måste välja en buss bara för att kunna dra en stor husvagn. Finns det inga bättre alternativ om man vill ha en "sportig" bil men samtidigt kunna dra mycket?
Verkar vara svårt iaf hos Renault.
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Den regeländringen till 4250 verkar sitt hårt inne senaste jag sett om det, ca 6 år .
För att dra en vagn i 1500 kg klassen med B kort så gäller det att hitta en bil med minst 1500 kg i tjänstevikt jag har sett Passater som klarar detta så det blir från den klassen.
Just i det intervallet börjar det bli svårt, anta att bilen får lasta 500 kg så har du tågvikten på 3500 kg och på B-kort får du inte räkna bruttovikt utan måste räkna totalvikter. Vill man få frihet i denna storleksklass på husvagn är det inte så dumt att ta BE-kort, jag har själv precis gjort det (bara Mastern väger ju 3500kg), det var mer att det tog tid än att det var svårt. Å andra sidan beroende på vilken vagn man väljer så kan man få mycket vagnvolym i förhållande till vikt.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Tråkigt att man måste välja en buss bara för att kunna dra en stor husvagn. Finns det inga bättre alternativ om man vill ha en "sportig" bil men samtidigt kunna dra mycket?
den snabbaste tar dig till hundra 1 sek långsammare än din clio...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:
Och 60 sekunder långsammare på Gelleråsen :wink:

En bil behöver inte var sportig för att den går fort till hundra. Och en buss kan aldrig blir sportig...
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:
Tony wrote:
Och 60 sekunder långsammare på Gelleråsen :wink:

En bil behöver inte var sportig för att den går fort till hundra. Och en buss kan aldrig blir sportig...
jo det kan den espace F1 0-200 6,9 sek och den går säkert runt gelleråsen på halva tiden din gör 8) sedan kanske teemu inte skall åka runt gelleråsen så då kvittar det ju...

Teemu

Post by Teemu »

visst skulle det säkert funka bra med en Espace, men känns lite onödigt med en så stor bil för 2 pers.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Teemu wrote:visst skulle det säkert funka bra med en Espace, men känns lite onödigt med en så stor bil för 2 pers.
Är det inte onödigt med så stor husvagn då för två pers :roll: Idag finns det ju många bekväma vagnar som är lite mindre :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu

Post by Teemu »

Dennis wrote:
Teemu wrote:visst skulle det säkert funka bra med en Espace, men känns lite onödigt med en så stor bil för 2 pers.
Är det inte onödigt med så stor husvagn då för två pers :roll: Idag finns det ju många bekväma vagnar som är lite mindre :)
Skillnad på att ha en bil för 6-7 pers och att ha en husvagn för upp till 4 pers tycker jag. Dessutom använder vi bilen även utan husvagnen. Är heller inte tal om någon speciellt stor vagn - inte större än upp till 540 eller 560 i storlek.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Espace stor :?: Nej men rymlig.När jag var själv så körde jag omkring i Espace V6 LÄTT modifierad (Planing,kanaler,ventiler,matchning insug-topp topp-grenrör,annat avgas,sportluftfilter Samt Eibach sänkfjädrar och bilstein stötdämpare för att hålla den fast i asfalten).Jag hade den så gott som alltid 5sitsig och hatthyllan i där bak, så jag upplevde den aldrig "bussig" :twisted:
Hällre Espace än Scenic för mej.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply