Vattentemperaturfråga

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mange
Forumpolis

Vattentemperaturfråga

Post by mange »

Har satt in en vattenTempgivare i min räcerdoffe å sett att vattentemperaturen vid lite bus /kökörning går upp från ca 90 som den brukar ligga till lite över 100 grader frågan nu är om detta är en normal temperatur. Termostaten har jag för mig är en 90 graders termostat.
I bilen sitter en 1400 kubiks B14 motor d.v.s. samma som i r12 och tidiga renault 5. Antar att detta är den normala drifttemperaturen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Har du tryckkylning och coolelf så är det inget problem då kokar kylvätskan vid ca:110 grader
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mange
Forumpolis

Post by mange »

Hade ingen coolelf när all sattes ihop så jag kör men vanlig :oops:
Men frågan är var tempen i motorn bör ligga.... har hört mig för med lite annat renaultfolk och de tyckte att man skulle ha en 75 grader termostat och att motortemperaturen skulle ligga på runt 80
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Johan

Post by Johan »

mange wrote:Hade ingen coolelf när all sattes ihop så jag kör men vanlig :oops:
Men frågan är var tempen i motorn bör ligga.... har hört mig för med lite annat renaultfolk och de tyckte att man skulle ha en 75 grader termostat och att motortemperaturen skulle ligga på runt 80
Har du kollat termostatens öppningstempratur?
Det kanske är en 89° termostat, en 83° kanske passar bättre?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
mange
Forumpolis

Post by mange »

Öppningstemperaturen på termostaten är 90 grader. jag tror att det är för högt skall prova med en 75 -80 graders termostat.
Image
R12-Kent

Post by R12-Kent »

I min nya motor sätte jag i en 83 graders termostat. Sedan hällde jag i Slick 50 på vinst eller förlust. Då sjönk motor tempen ca 2 grader till, så nån effekt måste det ändå ha. Så nu ligger tempen runt 80 grader vid normal körning.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Post Reply