Aj, det här började illa - motor-elfråga !

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JagRullar
Posts: 10
Joined: 14 Aug 2007, 14:04
Location: Stockholm

Aj, det här började illa - motor-elfråga !

Post by JagRullar »

Var och hämtade R19-häcken i Vällingby nyss och började helfel
med att i mörkret koppla in batteriet bakvänt plus till minus och
tvärtom, det var ju fint. Bilen har nämligen gått -05 sist och
allt indikerar att den borde gå att få igång nu.

Upptäckte missen det när det börjat ryka fint om generatorn
och sen var ju batteriet helt urladdat men bilen verkade också
ha slagit av tändningen nån annanstans.

Fråga: kollade säkringarna men där finns ju bara vanliga funktions-
säkringar, finns det nån huvudsäkring nån annastans som kan gå ?
testade när vi bogserade att försöka släppa på den på 2:an men
den var stendöd. Eller måste den kanske ha batteri för att
sprutet överhuvud taget ska hoppa igång efter två år ?

Eller omformulerat: vad bränner man när man släpper på
strömmen bakvänt ? Måste ju vara en säkring eller
möjligtvis generatorn ?
Last edited by JagRullar on 15 Aug 2007, 20:52, edited 1 time in total.
Martin Rönnel, Stockholm.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

insprutningen kräver ström....inget batteri ...ingen ström...ingen start....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
JagRullar
Posts: 10
Joined: 14 Aug 2007, 14:04
Location: Stockholm

Post by JagRullar »

Tony wrote:insprutningen kräver ström....inget batteri ...ingen ström...ingen start....
Hmm, vi testade med kablar från min volvo också och den var stendöd
då med. Men det kan ju vara nåt annat som är paj också -
får testa med friskt batteri imorgon.
Martin Rönnel, Stockholm.
JagRullar
Posts: 10
Joined: 14 Aug 2007, 14:04
Location: Stockholm

Alla poler på !

Post by JagRullar »

Nu har jag varit ute och kört med den, klassiskt ryckig fransman men med
ok motor och låda.

Mycket enklare att starta bilen när el och startmotor har 12 V-matning !
:)
Plusanslutningen på batteriet var nämligen isärmonterad och jag hade
missat en kabel, tur det tror jag när jag vände på batteriet men
generatorn har jag nog skjutit.
Martin Rönnel, Stockholm.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Friskt kopplat hälften brunnet :lol: :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JagRullar
Posts: 10
Joined: 14 Aug 2007, 14:04
Location: Stockholm

Post by JagRullar »

Dennis wrote:Friskt kopplat hälften brunnet :lol: :wink:
jajamensan, nu ska det dit nya bakdämpare och styrleder från
autofrance och sen är jag klar för Blackrace !
:)
Martin Rönnel, Stockholm.
Post Reply