Aj, det här började illa - motor-elfråga !
Moderator: Forumpolisen
Aj, det här började illa - motor-elfråga !
Var och hämtade R19-häcken i Vällingby nyss och började helfel
med att i mörkret koppla in batteriet bakvänt plus till minus och
tvärtom, det var ju fint. Bilen har nämligen gått -05 sist och
allt indikerar att den borde gå att få igång nu.
Upptäckte missen det när det börjat ryka fint om generatorn
och sen var ju batteriet helt urladdat men bilen verkade också
ha slagit av tändningen nån annanstans.
Fråga: kollade säkringarna men där finns ju bara vanliga funktions-
säkringar, finns det nån huvudsäkring nån annastans som kan gå ?
testade när vi bogserade att försöka släppa på den på 2:an men
den var stendöd. Eller måste den kanske ha batteri för att
sprutet överhuvud taget ska hoppa igång efter två år ?
Eller omformulerat: vad bränner man när man släpper på
strömmen bakvänt ? Måste ju vara en säkring eller
möjligtvis generatorn ?
med att i mörkret koppla in batteriet bakvänt plus till minus och
tvärtom, det var ju fint. Bilen har nämligen gått -05 sist och
allt indikerar att den borde gå att få igång nu.
Upptäckte missen det när det börjat ryka fint om generatorn
och sen var ju batteriet helt urladdat men bilen verkade också
ha slagit av tändningen nån annanstans.
Fråga: kollade säkringarna men där finns ju bara vanliga funktions-
säkringar, finns det nån huvudsäkring nån annastans som kan gå ?
testade när vi bogserade att försöka släppa på den på 2:an men
den var stendöd. Eller måste den kanske ha batteri för att
sprutet överhuvud taget ska hoppa igång efter två år ?
Eller omformulerat: vad bränner man när man släpper på
strömmen bakvänt ? Måste ju vara en säkring eller
möjligtvis generatorn ?
Last edited by JagRullar on 15 Aug 2007, 20:52, edited 1 time in total.
Martin Rönnel, Stockholm.
Alla poler på !
Nu har jag varit ute och kört med den, klassiskt ryckig fransman men med
ok motor och låda.
Mycket enklare att starta bilen när el och startmotor har 12 V-matning !

Plusanslutningen på batteriet var nämligen isärmonterad och jag hade
missat en kabel, tur det tror jag när jag vände på batteriet men
generatorn har jag nog skjutit.
ok motor och låda.
Mycket enklare att starta bilen när el och startmotor har 12 V-matning !

Plusanslutningen på batteriet var nämligen isärmonterad och jag hade
missat en kabel, tur det tror jag när jag vände på batteriet men
generatorn har jag nog skjutit.
Martin Rönnel, Stockholm.
Friskt kopplat hälften brunnet



Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jajamensan, nu ska det dit nya bakdämpare och styrleder frånDennis wrote:Friskt kopplat hälften brunnet![]()
autofrance och sen är jag klar för Blackrace !

Martin Rönnel, Stockholm.