Handbroms

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Djet

Handbroms

Post by Djet »

Här kommer en fråga till alla kunniga Renaultfantaster.

Jag gissar är att handbromshandtaget nedan kommer från nån (eller kanske flera) Renaultmodell från tidigt 60-tal. Är det nån som direkt känner igen den ?

Handtaget är till min René Bonnet Djet. Jag är inte säker på att det är Renault men det känns troligt. Jag kan också tänka mig att det kan vara modifierat på nåt sätt för att passa Djet.

Tacksam för alla svar.

Image
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Bengt

Post by Bengt »

:lol: Doffe har lika :lol:
mange
Forumpolis

Post by mange »

Ser ut som doffe. tycker dock att den sågtandade biten skiljer sig lite men resten är iaf doffe. Föresten var du intresserad av ett solskydd till floride? har ett nytt som är mörkgrön på plasten (vet inte var det är men vet att jag har)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Djet

Post by Djet »

:) Tack så mycket för svaren. Det verkar ju troligt att det skulle vara Dauphine, stämmer bra tidsmässigt.

Ja, jag är intresserad av Florides solskydd. :) Gärna båda två och kompletta med "gångjärn" men är även intresserad om du bara har en.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
mange
Forumpolis

Post by mange »

Har ett vet bara inte var det är men det är komplett. återkommer när jag hittat det.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
owa

Post by owa »

Det ligner håndbrekket på R10 jo ...... :)

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Tror den är till en Doffe faktiskt. Liknar Doffens mkt... :roll:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Djet

Post by Djet »

Tack för alla svar. Har varit bortrest ett tag och därför inte sett dem tidigare.

Jag satt och tittade lite på renoveringsbilderna på Mattias fina Doffe i projektmappen. Det verkar ju som sagt var högst troligt att själva spaken är Dauphine, men resten ser ju inte ut att vara det. Jag kan tänka mig att golvfästet är special för René Bonnet, eller finns det möjligen andra varianter av golvfästen?

Image
Image
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
mange
Forumpolis

Post by mange »

spaken verkar vara doffe (sena cv har samma) men fastsättning och den delen som är under golvet är modifierat (ser tillochmed ut som man kapat och svetsat om).
Image
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Precis jag kände igen spaken eftersom jag ju har en Doffe. Som ni säger så är ju fästet annorlunda. Intressant :!:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Djet

Post by Djet »

Intressant. Tack för kommentarerna. Tror jag börjar få grepp om hur de gjort.

Jag tyckte faktiskt också att det såg ut som om den undre delen kunde vara påsvetsad när jag kollade på den.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Post Reply