Scenic -00 hackar upp till 3000 varv.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Scenic -00 hackar upp till 3000 varv.

Post by gonil »

Hejsan.
Jag har ett liknande problem som tråden
Scenic-99 startar ej ibland??????????
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7334

En stor skillnad är att våran bil startar direkt om man puttar igång den.
Startar inte med startkablar så det är inte för dålig spänning.

Ibland har den startat direkt men ibland startar den inte alls.
Ibland funkar det när den är varm och ibland när den är kall.

Har pratat med två verkstäder och de tycker ju inte det låter som TDC givaren men de är ju inte säkra.

Finns det någon beskrivning över hur bytet går till det är ju rätt trångt. Jag har hittat Tonys bild men ingen bättre beskrivning.

Nu har den börjat rycka, den verkar bara gå på 3 cylindrar.
Tänkte ta bort spolarna och stiften för att se hur det ser ut där.
Men kan en tändspole göra att bilen inte startar???

Ska också försöka få ev. felkoder avlästa om det går på våran modell.

Sedan så har det skrivits om att man ska köpa tändstift från annat håll.
Citroeng, Pegaut eller något annat?
Jag bor i Stockholmstrakten så vore bra om det går att handla i Stockholmsområdet.

Tacksam för mer synpunkter och Gott Nytt År.
Last edited by gonil on 24 Mar 2008, 21:24, edited 1 time in total.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Citoen/pegga spolar gäller på V6 modellerna, alltså ej Scenic.
Angående startproblemet... -Har du kollat tändningslåset? Kan ju vara så att det matningen glappar då du har nyckel i startmotorläge, alltså att tändningsläget felar då. förstår du hur jag menar lite rörigt kanske :roll: :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Tack för snabbt svar.
Jag är inte helt säker på vad du menar.
Men jag har tittat på att den röda lampan släcks efter ca 3 sek när tändningsläget är i.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

En undran till.
Är det någon som har en beskrivning hur man tar bort tändspolarna som sitter till varje cylinder?
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tag bort kabelanslutningen.
Skruva väck skruven som håller tändspolen.
Lyft upp tändspolen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Tack dennis, bara en skruv det lät ju enkelt.
Typiskt att det kom en massa snö nu då blir det inte så kul att stå ute och mecka.
Var på Volvo och kollade fanns ju tre olika modeller på tändspole så jag får kolla det först. En av dem kostade i varje fall 1100:-.
Renault verkar billgiga på reservdelar. :evil:
Slangen mellan fronten och luftburken har gått sönder. Volvo säljer den bara ihop med fästet i fronten och plastklumben innan luftburken 1600:-
Blev en tur till Kuntze istället och köpte en slang för 46:- :lol:
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

vet du om att autofrance finns? om inte så brukar han vara billigare på reservdelar till renault, tel nummer til honom på finns på hans hemsida www.autofrance.se går du dessutom med i klubben så får du rabbat hos honom.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Då har man fått felkoderna kollade och det enda felkod var tändspolen nr 2.
Det skulle va den andra från höger räknat om jag står framifrån har jag förstått. Är det rätt?

Däremot ingen felkod på svänghjulsgivaren (TDC).
Men mecken trodde tydligen att det var den som gjorde att den inte startade ibland så på söndag har jag tänkt att försöka byta den.
Ni som har gjort det kommer man åt den lättast uppifrån eller underifrån motorn?

Tändspole är beställd från Autofrance så den kommer väl nästa vecka sedan hoppas jag att man vågar använda bilen igen.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

cyl 1 räknas från svänghjulet dvs det stämmer att det är andra från höger som blir nr 2.. svänghjulsgiver sitter ovanpå lådan,vilket utesluter att jobba underifrån då det sitter en växellåda i vägen..lycka till..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

En liten uppdatering...
I söndags så bytte vi tdc givaren på bilen och det var ju rejält trångt och man fick plocka bort lite saker för att komma åt.
Volvo rekomenderade ju att jag skulle köpa kontakten som sitter i kabelsystemet och det var ju inte mycket kabel att kapa och skarva på den nya kontakten.
Men bilen har i varje fall startat vid de drygt 10 talet gånger som jag har startat bilen hittils. Får väl avvakta ett tag till innan man vågar tro på att startproblemet har försvunnit.

När det gäller att den hackade är jag lite osäker nu.
Plockade bort tändspolen och tändstift på 2;ndra cylindern och tändstifte var ljusbrun sotig/dammig på ett sätt som jag inte har sett tidigare.

Det var dock gnista när jag satte stiften i tändspolen men inte lika kraftig som 1:a cylindern. Bytte då endast stiften mellan 1:an och 2:an och då var 2:an gnista kraftigare än 1:an.

Trodde då att det bara var stiftet som var fel och bytte det.
Tog en provtur på 2-3 km men den ryckte fortfarande dock inte lika mycket.

Idag fick jag tändspolen och bytte den.
Körde några km och fortfarande ryckte den.
Tog sedan en till tur på drygt en mil och då upphörde ryckningarna.

Så frågan är var det bara stiftet eller är det något annat fel?
Får kolla om ryckningarna återkommer eller ej men de här verkar lite konstigt tycker jag.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tändningen ställer om sig efter en liten körning för att anpassa sig till de nya villkoren?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Bilen rycker fortfarande. Ibland går den jämt men oftast rycker den.
När man varvar upp den en bit över 3000 varv så verkar den gå jämnt.

Vad kan det vara?
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
skogsmulle
Posts: 2
Joined: 25 Jan 2008, 15:36
Location: Stockholm

Post by skogsmulle »

gonil wrote:Bilen rycker fortfarande. Ibland går den jämt men oftast rycker den.
När man varvar upp den en bit över 3000 varv så verkar den gå jämnt.

Vad kan det vara?
Jag har haft samma problem som dig och många andra Renault ägare. Och som jag förstår det så brukar spolarna hålla 5000-10000mil. Och om en spole ryker så rekomenderas nog att byta alla fyra på en gång. Kanske någon mer spole som inte funkar bra åt dig. Jag köpte mina fyra spolar på E-bay frankrike för 970kr inkl. frakt för alla fyra.
Lycka till!
Anders E
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Fukt är döden för tändspolar. Det är ju oftast om man motortvättat som problemen uppstår och de kan bli långvariga. Så jag höjer en varningsflagga att loppet kan vara :racesmile: efter en oförsiktig motortvätt .
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

En sak är säker. Den rycker inte på grund av en motortvätt i varje fall. :shock:
Har inte haft tid att kolla något nytt men jag hoppas jag slipper köpa tre till tändspolar men jag måste kanske. Gnista kommer det ju men som sagt de kanske inte funkar som de ska ändå.
Bilen startar i varje fall än så länge efter bytet av tdc givaren.
Bilen används inte längre så ofta eftersom den har degraderas till andrabil och det var då den börja strula.
Jag tror vår renault surar för att vi har köpt en Volvo också. :shock: :P :lol:
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Post Reply