Scenic -00 hackar upp till 3000 varv.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

skogsmulle
Posts: 2
Joined: 25 Jan 2008, 15:36
Location: Stockholm

Post by skogsmulle »

Jag skrev engelska till han, och han svara på eng. och de funka bra. Sen jämförde jag den franska e-bay sidan med den engelska så jag visste vad som stod var, eftersom jag inte kan franska. Jag betalade med paypal, så då blev det inte så mycket komunikation....
Anders E
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

OK.
Eftersom jag redan köpt en från Autofrance så beställde jag 3 till av Benny.
Det blir ju lite dyrare men det är ju enklare.
Hoppas att den går bättre efter det men jag är lite tveksam.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Nu har jag monterat även de tre nya tändspolarna men fortfarande rycker bilen, vad kan det vara? :cry: :cry:

SAMMANFATTNING.
1. I början så startade inte bilen ibland och jag såg inget mönster. Hade felet ett tag och bilen gick bra för övrigt när den väl startade.
2. Efter ett antal veckor så började bilen rycka och vad jag misstänkte gå på tre cylindrar.
3. Jag lät Volvo läsa av felkoder och det de hade var att andra tändspolen var trasig/dålig.
4. Jag bytte TDC givare och en tändspole och alla tändstiften. Det resulterade i att bilen nu alltid startar men den rycker fortfarande.
5. Jag köpte de återstående tre tändspolarna men den ryckar fortfarande.

Tacksam på förslag.
Det blir väl snart dax att bita i det sura äpplet och lämna in den till Volvo eller annan bra Renault verkstad i Stockholmsområdet.

/Göran
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Jag tror det är samma problem som min laguna,har kommit in fukt i styrenheten o kretskortet=ärgat som bara den men jag har blåst med värme pistol och låtit den ligga på elementet några dagar ISÄRPLOCKAD för att driva bort all fukt som kan tänkas finnas under kortet.Det är limmat på en aluminiumplåt för kylningens skull så där kan det nog ligga kvar fukt länge.Min gick ju inte att jorda styrenheten först men det gör det nu det tyder ju på att det kanske beror på fukten.Ska ochså köpa nya spolar på ebay för dom blev ju överhettade pga detta fel misstänker jag. Skruva isär o kolla men var väldigt försiktig så du inte förstör nån krets.MVH Ulf
Ulf Holmqvist
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Plocka isär?
Jag tog loss den men såg inte att det gick att skruva isär???
Den var dock inte ärgad och jag sprutade på lite elspray.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
kanske
Posts: 10
Joined: 10 Feb 2008, 23:12
Location: Karlskoga

Post by kanske »

Då är det nog inte samma modell för jag hade 4 skruv som jag lossnade och lyfte på locket.Jädrans otur i så fall. Men Dennis bilservice vet säkert om det är olika han är tydligen en hejare på renault.Ulf
Ulf Holmqvist
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Nu är bränslefiltret bytt och bilen går ryckigt fortfarande.
Ibland går den ok oftast när den har stått ett tag men sedan börjar den rycka. över 3000 varv känns det som den går bra.
Dessutom så visar färddatorn att den har dragit 13 liter per 100 km.
Är det någon som har någon mer ide vad som kan vara fel.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
gonil
Posts: 28
Joined: 24 Nov 2007, 17:49
Location: Skogås

Post by gonil »

Ok nu funkar bilen igen äntligen. :lol: :lol: :lol:
Efter besiktningen förra veckan då den fick nerslag på spindelleden, vilket inte är så konstigt ändå efter 8 år och 10 000 mil så lämnade jag in bilen till bilia eftersom fritiden så här sjösättningstid är obefintlig. Då fick de även kolla upp vad som var fel.
De bytte spindelleden och fick fram att det var en spridare så inte funkade som den skulle. Några tusenlappar fattigare och en bil som fungerar igen. :lol: :lol:
Har bara hunnit köra ca 3 mil men peppar peppar än så länge fungerar den bra.
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
Post Reply