Brytarlöst tändsystem.
Moderator: Forumpolisen
Brytarlöst tändsystem.
Är det någon som har provat Ignitors brytarlösa tändsystem? Jag har fått rekomendationen att ta bort brytarna och ersätta dem med ett brytarlöst system, motorn ska tydligen gå betydligt jämnare över hela registret och den ska ta mindre med bränsle i och med att tändningen blir effektivare ska det ge lite mer effekt.
Jag har kollat priser i Sverige och i USA och det är ca halva priset i USA med frakten inkluderad. Om det är någon mera som är nyfiken så heter ombyggnadssatsen Ignitor EP-141.
Jag har kollat priser i Sverige och i USA och det är ca halva priset i USA med frakten inkluderad. Om det är någon mera som är nyfiken så heter ombyggnadssatsen Ignitor EP-141.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Är det denna som Arne Berg talar sig varm om
vet inget om just denna men med ett sådant system så får du ju bättre och jämmnare gnista så det är ju aldrig fel.
Arne brukar ju ha koll så det är väl bara att lita på honom

Arne brukar ju ha koll så det är väl bara att lita på honom

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Det ska tydligen vara enkelt, man tar bort brytarna och skruvar dit en givare i stället och sedan byter man rotor. Fördelen är att allt får plats innuti fördelaren så det blir inga extra elboxar i motorutrymmet. Priset hos BM-Classics i Sverige är ca 1200-1400 + frakt och i USA hos en firma som heter http://www.vintageperformance.com/retrorockets/ kostar det 77,4 USD och frakten till Sverige kostar 14 USD så totalt 91,4 USD så totalpriset i SKR med frakt är ca 620:- och det är en jä--a skillnad. Jag ska försöka få tummen ur och maila till dem och fråga lite hur det går till med betalning och frakt m.m. Men jag kör snart in 12an för i år så jag har hela vintern på mej att fixa tändningen.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
GLÖM INTE att man måste betala moms på det som kommer från USA. Ibland kan prylar slinka igenom utan att moms debiteras, men det är undantagsvis. Alltså lägg på 25% på de 620 kr... = ca 775 kr.R12-Kent wrote:Det ska tydligen vara enkelt, man tar bort brytarna och skruvar dit en givare i stället och sedan byter man rotor. Fördelen är att allt får plats innuti fördelaren så det blir inga extra elboxar i motorutrymmet. Priset hos BM-Classics i Sverige är ca 1200-1400 + frakt och i USA hos en firma som heter http://www.vintageperformance.com/retrorockets/ kostar det 77,4 USD och frakten till Sverige kostar 14 USD så totalt 91,4 USD så totalpriset i SKR med frakt är ca 620:- och det är en jä--a skillnad. Jag ska försöka få tummen ur och maila till dem och fråga lite hur det går till med betalning och frakt m.m. Men jag kör snart in 12an för i år så jag har hela vintern på mej att fixa tändningen.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 1
- Joined: 16 Jun 2007, 11:51
- Location: Bergen, Norge
Brytarlöst tändsystem
Jeg monterte et slikt system på min R5 Alpine R1223 -81 uten problemer.
Det var lett å montere og lett å stille inn.
Det var lett å montere og lett å stille inn.
Kjører helst uten tak, i en Caravelle!
Nu har jag monterat ett brytarlöst system i 12an och nu är den mera lättstartad och den går jämnare. Jag har varit ute och provkört lite och bilen går bättre över hela registret, och det svarar bättre vid gaspådrag.
Jag köpte systemet i sverige och på så vis har jag två års garanti på det, kan jag spara lite bensin på köpet så är det ytterligare ett +.
Utseende mässigt så syns det ingenting, kondensatorn är borttagen men den kan sitta kvar om man nu vill det för syns skull. Det enda är att det går ut två kablar ur fördelaren som går till tändspolen.
Om man nu ska montera ett sånt system i bilen så var passformen sådär, jag var inte jätte inponerad så det blev lite hemslöjd innan det passade som jag ville men det är ett universal kit som enligt tillverkaren ska passa alla Renaulter med Ducellier fördelare tillverkade mellan 1952-77. Så man får e.v. räkna med lite hemslöjd.
Jag köpte systemet i sverige och på så vis har jag två års garanti på det, kan jag spara lite bensin på köpet så är det ytterligare ett +.
Utseende mässigt så syns det ingenting, kondensatorn är borttagen men den kan sitta kvar om man nu vill det för syns skull. Det enda är att det går ut två kablar ur fördelaren som går till tändspolen.
Om man nu ska montera ett sånt system i bilen så var passformen sådär, jag var inte jätte inponerad så det blev lite hemslöjd innan det passade som jag ville men det är ett universal kit som enligt tillverkaren ska passa alla Renaulter med Ducellier fördelare tillverkade mellan 1952-77. Så man får e.v. räkna med lite hemslöjd.
Kent Strandberg i Kristinehamn.