Våga köpa Renault Mégane 2,0 II Touring?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
foof

Våga köpa Renault Mégane 2,0 II Touring?

Post by foof »

Provkörde en 1,6 flexfuel för ett tag sen och gillade den mycket. Tyst, bekväm, bra med utrymmen och kändes ombonad på nåt sätt. Har nu hittat en begagnad 2,0:a (2007) som verkar intressant... allt känns bra utom en sak.

Den senaste tidens kvalitésnack i medier och dyl. Jag har idag en liten Toyota Yaris 2001:a som jag aldrig haft några problem med, så jag är väl lite bortskämd med det. Pratade med en på jobbet som tidigare haft en ny Mégane (modellen innan denna nya) och deras bil stannade två gånger p g a tändspolarna + att de hade nåt elfel nån gång.

Har Renault fixat problemen med tändspolarna i årsmodeller från 2007 och framåt? Läste nånstans att de uttökat garantitiden för dessa problem till 5 år, stämmer det? Vad kostar det annars att fixa dessa fel? Är detta nåt man bör/kan ha liggande i handskfacket och kan byta själv om man skulle ha oturen att råka ut för problem?

Sen det här med styr-/spindelleder, gäller dessa problem Mégane 2007 också?

Är det några andra vanliga problem med dem?
Enligt bilprovningen så verkar ju iaf Mégane bättre än Laguna, Espace m m

Kort sagt kan jag känna mig lugn och köpa en Mégane 2007:a eller ska jag välja nåt annat? (kanske fel forum att fråga då många kanske är partiska, men vilka andra kan Renault än de som har sådana?)

MVH
Andreas
BRN

Post by BRN »

Hej. Kan ge ett vittnesmål om min bil som jag köpte ny för ganska exakt 4 år sedan, en Megane II 2,0 Touring med sportpaket.

inga elektronikfel, bortsett från cd:n som gav upp en vecka innan garantin gick ut :wink:
inga motorstörningar alls.
har gjort 4-årsservice idag, inga fel.
besiktning för en månad sedan (första) utan anmärkning.
jag har reparerat:
strömbrytarna till elsätena ( ville inte stanna i aktiverat läge) 386:-/st
ventil till vevhusventilation (gav oljud vid kallstart) 1580:-

kan säga att 2,0 jmf med 1,6 har klart högre ljudkomfort tack vare 6-vxl lådan, jag har haft en del 1,6 som hyrbil genom jobbet så jag har kunnat jämföra.

alltså en komfortabel bil som jag inte skulle tveka att rekommendera till en vän.

Lycka till med ditt bilval.

Björn
Björn Nilsson - Motala
foof

Post by foof »

Bära eller brista... nu är det gjort! =)
Nä jag hoppas att inte blir en krångelbil. Det är iallafall den skönaste bil jag kört, helt underbar komfort och farthållaren var ju otroligt smidig! Jag prutade till mig 1 års garanti extra, så nu har jag iaf garanti till 2010 aug.

Tack för svaret förresten!
Andreas Heintze
Post Reply