Emissionsgaranti finns inte längre

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
poon!!

Emissionsgaranti finns inte längre

Post by poon!! »

Igår så började min Renault Mégane Touring -04 4500 mil att gå på bara 3 cylindrar och motorlampan började blinka. Ett ganska vanligt problem har jag förstått.
Efter att jag kollat tändspolarna så kunde jag konstatera att cylnder 3's spole inte fungerade. Ringde Volvia och beställde tid.
Lämnade bilen i morse. Fick skriva på ett papper om undersökningsavgift ifall det var något annat problem, men blev upplyst om att om det var tändspolen så behöver man inte betala för det går då på emissionsgarantin.
Efter 2 timmar så ringer han tillbaka och säger att det är nya regler för emissionsgarantin som gäller. Nu måste man betala 50% av
materialkostnaden, men jobbet betalar man inte för.
Det skulle kosta 1100:- eftersom spolen kostar 2200:-.
Det gick jag inte med på eftersom en spole på Mekonomen kostar 750:- och affären ligger bara lite längre bort på samma gata.
Så jag sa att jag kommer och hämtar bilen senare idag, jag frågade även om jag slapp undersökningsavgiften, vilket jag gjorde eftersom det var en garantisak sa han.
Men när jag kom dit och skulle hämta bilen så var det en annan kille vid disken och han sa att det inte finns någon emissionsgarant längre, den sas upp när Renault Sverige bildades. Följdaktligen så ville han naturligtvis ha betalt för undersökningsavgiften, vilket jag vägrade och hänvisade till mitt samtal tidigare under dagen där jag blivit upplyst om att jag slapp den.
Han försvann för att hämta den som jag pratat med tidigare, men kom tillbaka och sa att han sitter i telefon så du slipper väl för den här gången.
Är det någon här som vet ifall emissionsgarantin verkligen har upphört.
Jag trodde att det var en statlig lag och inget som bilfirmorna kommit på.
Firman är för övrigt Bilia i Segeltorp.
Peter Nilsson
chh

Post by chh »

Jösses, vad jag vet är det ett Eu direktiv + statligt så det kan dom nog inte snacka sig ur... :shock: Garantin ansvar återförsäljaren för gentemot kund. Att dom skyller på Renault Sverige är ombildat drabbar ju inte dig som 3e part... stå på dig !!! :twisted:
5år och eller 8000mil är väl det som gäller.
Last edited by chh on 17 Apr 2008, 22:31, edited 1 time in total.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
chh

Post by chh »

Glömde skriva 2200:- !!!!!!!!!!! VILKET OCKER!!!!!!!!!! Min polare bytte (utom garantin) på sin Megane 1100 inkl jobb hos Volvo.
Jag tror du har blivit dragen över bordet och blivit xxxxx i xxxxx !!!
poon!!

Post by poon!! »

Nu har jag skickat ett mail till Renault Sverige och även till MRF, det ska bli intressant att läsa svaret från dem.
Peter Nilsson
rscliosport

Post by rscliosport »

tacka saab för det där han har rätt tändspolar går ej på emisioner längre tänstift går på E-garantin men inte t-spolar saab ville inte betala alla tändkasseter längre så dom fick rätt i eu domstollen att det är en egen del eller nått sånt å det har inget med emisinerna att göra... så TACK SAAB :twisted:
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Spiff

Post by Spiff »

Emissionsgaranti har försvinnit, Renault verkar inte bry sig om sina kunder.. Grejer som det garanterat var garanti på innan är det inte längre sen Renault tog över...tyvärr.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
rscliosport

Post by rscliosport »

renault försöker att byga upp en likadan värksamhet över hela eurpa vad jag har förstått så garanti åtaganden har blivit mycket svårare å allt e mycket mera kontrolerat bara att byta finns inte längre om man ska göra nått garanti jobb på en renault å visst försyår jag dom efter allt svinn dom har haft från sverige nu vill dom ha all info om bil å del innnan man kan byta å jag förstår dom på den punkten.... å det här med emisioner kan man spara utgiften för alla t-spolar så skulle vilket företag som helst gjort det vem vill inte spara på en utgift som e rätt stor...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
poon!!

Post by poon!! »

Nu har jag fått svar från både Renault och från MRF.
Det som ändrats är vad som ersätts av emissionsgarantin.

Svar från Motormännen:
Alla bilar som har katalystor och med modern avgasrening som kom under 1988 har en avgasgaranti om det visar sig att avgasvärdena visar fel.
I garanti och servicehäftet finns villkoren för garantin. Att man måste betala 50% av materialkostnaden stämmer inte alls såvida inte Renault har andra åtagande som är utanför avgasgarantin.
I sådana fall har de möjlighet att ha egna villkor.
Då kan det vara svårt att åberopa garanti då de själva bestämmer villkoren.

Svar från Renault:
Emissionsgarantin har inte upphört att gälla men det stämmer som du redan hört att det är nya regler from årsskiftet om vad emissiongarantin täcker. Tändspolarna omfattas således inte längre av emissionsgarantin.

Emissionsgarantin täcker nedanstående.

Dessa komponenter klassar Renault som UBA: = Utsläppsbegränsande anordningar.
* Katalysator
* Syresensor
* EGR-komponenter
* Luftinsprutning/Pulsair
* Partikelfälla
* Anordningar för att begränsa avdunstning (EVAP)
Peter Nilsson
MrSmecker

Post by MrSmecker »

renault försöker att byga upp en likadan värksamhet över hela eurpa vad jag har förstått så garanti åtaganden har blivit mycket svårare å allt e mycket mera kontrolerat bara att byta finns inte längre om man ska göra nått garanti jobb på en renault å visst försyår jag dom efter allt svinn dom har haft från sverige nu vill dom ha all info om bil å del innnan man kan byta å jag förstår dom på den punkten.... å det här med emisioner kan man spara utgiften för alla t-spolar så skulle vilket företag som helst gjort det vem vill inte spara på en utgift som e rätt stor...
Konstigt. Allt skulle ju bli så bra när Renault skulle ta över verksamheten och vi slapp lurendrejarna Volvo personvagnar...Eller??
chh

Post by chh »

poon!! wrote:...........................

Dessa komponenter klassar Renault som UBA: = Utsläppsbegränsande anordningar.
* Katalysator
* Syresensor
* EGR-komponenter
* Luftinsprutning/Pulsair
* Partikelfälla
* Anordningar för att begränsa avdunstning (EVAP)
Men även om dom ändrat så kan man väl inte ändra en garanti retroaktivt...!?!? Ok med bilar som sålts efter 01/01/08 men din är ju en 04a då bytte man spolar osv... Din bilfirma borde iaf byta tycker jag...( goodwill) annars kan man utgå ifrån att du inte köper din nästa bil där... men det skiter dom väl i...
poon!!

Post by poon!! »

Jag har skickat en fråga till Renault där jag undrar över vad de tycker om att det tydligen skall gälla retroaktivt, och framför allt varför.
Det är iallafall snabba svar ifrån dem, det är man inte så bortskämd med annars.
Peter Nilsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

så en bil med trasiga tändspolar,får inte felaktiga avgasvärden??? tror det är så att det är så vanligt att skiten går sönder så dom tagit bort det pga det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply