Väl hemma så blev det ett motorbyte till en ny och fin motor som jag gjort i ordning och den gamla blev stående i ett hörn av garaget i ett par år. Jag var nära att kasta den men då talade hamstern inom mej och den hamnade i bra att ha högen bland en massa annan bråte som är bra att ha.
I ett anfall av tristess så skruvade jag isär den och det visade sej att en kolv hade gått sönder. Det var då som idén föddes till att bygga något kul av den.
Jag böjade att skaffa alla slitdelar som kolvar, foder, lager, oljepump, drev, kedja, sträckare.
Vevaxeln mätte jag upp på jobbet och den var ok så någon slipning var inte aktuell. Blocket lämnade jag i väg så det blev kokat i ett milt kembad i ca 10 tim så det blev kliniskt rent och alla oljekanaler blev fria från sk*t som samlats där under alla år.
Jag köpte ett insug från Frankrike och det är framtaget till Alpine A 110 / 1300VC. Förgasaren är en Weber 40.
Topplocket, kamaxel, lyftarna, ventilerna och tändningen har Arne berg / Berg Racing tagit fram till den. Inte gratis - men kul!
Efter jag skruvat ihop den så kommer ögonblicket man fruktar men ändå längtar till, att provstarta den.
Jag åkte förbi Apoteket grönaskylten och köpte en påse blandad pilsner och åkte hem till garaget.
Jag hällde i bensin och körde på starten, den ville inte starta, det var då själva f-n, jag gav den lite startgas och provade igen. En rejäl nysning och en lika rejäl eldslåga kom det ur förgasaren, det är tur att man är korthårig annars hade håret brunnit upp.
Det visade sej att tändningen behövde justeras, ett nytt försök och den startar med ett vrål. Jävl-r vilken känsla, den fungerar, att bara stå och lyssna på den lite ojämna råa gången när den står och går på tomgång.
Sex är överreklamerat - prova Renaultmotor.
Man kan komma ganska så långt med en påse pilsner och en burk med startgas.
Efter en stunds provkörande så böjade jag känna mej som en hörselskadad rökt böckling, mitt lilla förråd i garaget är inte den optimala platsen att prova motorer i. Det är litet och ventilationen är mycket dålig, men man lever bara en gång så jag ska nog ta och provköra lite till.
Nu är det bara ett litet problem och det är att övertala min sambo att jag ska få köpa en Renault till och ha min nya motor i och det är inte det enklaste, tro mej. jag vill ha en R12 kombi, den är lika ovanlig som den är ful så därför passar den mej utmärkt.