

Moderator: Forumpolisen
Tony wrote:ok skitkul,vilket jävla smeck dom gjort då, skall det där lilla kretskortet styra kompressorn,är tydligen inte bara displayen som slocknar på dom.. massa annat sk*t åxå... kostar väl typ 5000kr den där..kanske är ett tidigt renault eco2 hittepå om vi låter kompressorn stoppa vid ett visst varvtal så kör folk inte fortare..![]()
skitbilar...
som det står i turbomarts sissta inlägg ingen programvara,om man läser inlägget så står det ju att felet sitter i kompressorn, ecc panelen är ett följdfel174006 wrote:Men har den nya enheten en anan programvara eller vad skiljer den från den gammla?
Vill ju inte lämna in bilen för reparation för att få montera likadana komponenter som går sönder igen.
Vad kostar en ny styrenhet, alltså den som sitter framför växelspaken där man reglerear temperaturen mm?
Min bil reparerades på auktoriserad Renault-verkstad. Om det vore så att Renault från centralt håll skulle ha någon förlängd goodwill eller liknande så borde jag fått veta det. Det är kanske möjligt att det funnits, men eftersom våra bilar är 4-5-6 år gamla så tycker de nog att de inte behöver ta något ansvar. Jämför med den förlängda garantin som gällde på PK6-växellådorna (2.0T), den gällde till 31 jan i år eller 12000mil.174006 wrote:Okey vad är det för artikel nr på den nya kompressorn då?
Räknas det itne som ett fabrikationsfel eftersom så många har drabbats av det? Det kan ju knappas vara ett handhavande fel.
Någon typ av garanti borde där ju finnas eller?
turbomart wrote:Jag fick med mig den gamla trasiga ECC-enheten hem. Jag har skruvat isär den. Eller, tja, inte direkt skruvat. Allt sitter med låstungor i plast... Se följande bilder:
kretskort för knappar och display
kretskort styrdator baksida
kretskort styrdator framsida
Om inte bilderna kommer upp i forumet så finns de på:
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc1.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc2.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc3.jpg
Jag hittar inget uppenbart bränt. Inget som luktar eller är onormalt svart.
Jag har ett kretsschema för AC-anläggningen, dock inget på innehållet i ECC-enheten.
Ärendet avslutat eller? Om någon är öfverdjeflig på elektronik så kan han eller hon få felsöka på min trasiga enhet så forumet möjligtvis kommer till botten av det.
Om man är lite pysslig och har en FLUKE så borde man kunna mäta upp sin eventuellt trasiga elektromagnet genom att mäta motståndet mellan en säkring och ett uttag i kontakten som sitter i ECC-enheten...
ECC-enheten är bara en ruta utan innehåll på kretsschemat. Jag vet att det skall vara kontaktstift A7 som är ansluten till magnetventilen. Tyvärr så vet jag inte säkert vilken kontakt som är "A" och om jag kan lita på numreringen i kontakterna. Men följer man siffermärkningarna i kontakterna så finns det två möjliga stift. Men det är inte lätt att följa banorna på kretskortet, vet ej hur många lager det har, men det är dubbelsidigt. Man är ingen stålman på elektronik direkt... Hmmm, hur var det nu... bas-kollektor-emitter... vilken satt var...figgesoft wrote: Och kan du följa genom kretsschemat vilken transistorerna som är ansluten till magnetventilen? (och följa tråden genom kontakten ner till rätt komponent?).
Eftersom strömmen troligtvis ökas gradvis genom styr-transistorn så är nog inget svartbränt.
(En småsignals transistor klarar kanske runt 2Amp i emitter-kollektor-ström).
Det borde inte vara omöjligt att reparera en ECC-enhet.