Alpine 5 Turbo- 1982- Knutte25
Moderator: Forumpolisen
Alpine 5 Turbo- 1982- Knutte25
Hej!
Har en A5T som jag kört med i några år. Nu börjar det bli dags att göra iordning/uppgradera den. Ett problem är att den tokvarvar på landsväg, 4000varv i 120. Vet någon här om det finns drevsatser för slutväxel som sänker varvet och höjer toppfarten. Tror att samma låda satt i A110 1600S/SC med en toppfart på 240km vid dryga 6000varv. Vet att det finns drevsatser till 5:e växeln som sänker varvet med ca 10% men då blir 5:an en överväxel och det vill jag inte.
Diffbroms vore bra att ha i samma låda, Hewland gjorde sådana då det begav sig. Går det att få tag på överhuvudtaget.
Bromsskivorna fram är samma som på 5TS men det finns från A5T Coupé ventilerade med samma diameter. Nägon som vet vilka bromsok som krävs då skivan blir tjockare.
Kul om någon vet mer än jag om detta. Bilen går i garage om en månad och kommer väl ut om två eller tre år.

Denna bilden är från Anderstorp tagen av en fotograf på Auto Motor & Sport, då hade jag precis köpt bilen.

Här var vi på la fêté de la belle automobile Renault.

Lite bilder från motorrum.

och interiör

lite utifrån

Har en A5T som jag kört med i några år. Nu börjar det bli dags att göra iordning/uppgradera den. Ett problem är att den tokvarvar på landsväg, 4000varv i 120. Vet någon här om det finns drevsatser för slutväxel som sänker varvet och höjer toppfarten. Tror att samma låda satt i A110 1600S/SC med en toppfart på 240km vid dryga 6000varv. Vet att det finns drevsatser till 5:e växeln som sänker varvet med ca 10% men då blir 5:an en överväxel och det vill jag inte.
Diffbroms vore bra att ha i samma låda, Hewland gjorde sådana då det begav sig. Går det att få tag på överhuvudtaget.
Bromsskivorna fram är samma som på 5TS men det finns från A5T Coupé ventilerade med samma diameter. Nägon som vet vilka bromsok som krävs då skivan blir tjockare.
Kul om någon vet mer än jag om detta. Bilen går i garage om en månad och kommer väl ut om två eller tre år.

Denna bilden är från Anderstorp tagen av en fotograf på Auto Motor & Sport, då hade jag precis köpt bilen.

Här var vi på la fêté de la belle automobile Renault.

Lite bilder från motorrum.

och interiör

lite utifrån

Last edited by Knutte25 on 20 Sep 2008, 20:47, edited 4 times in total.
Göran Ekblom
Skoj project
Stålmusen är jävligt cool
Meca parts har det mesta har för mig att de även har diffar och slutväxlar
Har du några bilder på bilen ?
Ändrade i ditt topic så det stämmer med reglerna, visste dock inte vilken årsmodell det var så du kan ändra det eller skriv ut det i tråden så ändrar jag
Stålmusen är jävligt cool
Meca parts har det mesta har för mig att de även har diffar och slutväxlar
Har du några bilder på bilen ?
Ändrade i ditt topic så det stämmer med reglerna, visste dock inte vilken årsmodell det var så du kan ändra det eller skriv ut det i tråden så ändrar jag

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Tack Mange för tipset!
Hittade olika drevsatser under A110
Det var 8x33,9x34 och 8x27, ska kolla vad som sitter i min låda.
Dom vill ha ungefär 500€/st, men det är klart det är ju nya grejor.
Fick in lite bilder på bilen, kör någon månad till.
Ändrade också årsmodellen till det som gäller, 1982.
Hittade olika drevsatser under A110
Det var 8x33,9x34 och 8x27, ska kolla vad som sitter i min låda.
Dom vill ha ungefär 500€/st, men det är klart det är ju nya grejor.
Fick in lite bilder på bilen, kör någon månad till.
Ändrade också årsmodellen till det som gäller, 1982.
Göran Ekblom