Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rastad på Gotlandring
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rastad på Gotlandring
Nu börjar projekt tråden på mitt senaste inköp med ventilsallad
Att den heter 16s beror på att det är import från Frankrike S= soupaps=ventiler
importerad 98 med ca 18000mil på mätaren,har nu gått 27200,detta utan byte av kamrem så nu,går den inte långre.
Frågade ägaren om kamremmen varit bytt någon gång, ja fick jag till svar det sitter en lapp i motorrummet.
hittade lappen och på den stog det 9906** och 19670mil inte bytt sedan dess.
Att jag köpte bilen beror på att jag vet lite om den då den importerades samtidigt som en bil jag importerade.
detta är min 3e importbil, fördelar mindre rost
Denna är faktisk riktigt fin trots 27000mil ingen synlig rost alls
vbakdörr
baklucka
motorn är bytt eftersom förste ägaren testade utan olja,den som sitter i nu är portad och balanserad, han rasade även lådan så den är åxå bytt.
Servicen var minst sagt eftersatt med tanke på kamremmen men även mera saker
skruvade bort luftfilter när jag skulle plocka bort toppen
nuvarande mätarställning 27200mil
dvs aldrig bytt i sverige gick ändå igenom besiktning i sep
fick bort toppen idag 6st avgas och 2st insug gick sönder så hälften av ventilerna
trasigt topplock och ett med hela ventiler
trasigt
Riktiga sportbilar har ordentlig kylning till bromsarna som standard
Att den heter 16s beror på att det är import från Frankrike S= soupaps=ventiler
importerad 98 med ca 18000mil på mätaren,har nu gått 27200,detta utan byte av kamrem så nu,går den inte långre.
Frågade ägaren om kamremmen varit bytt någon gång, ja fick jag till svar det sitter en lapp i motorrummet.
hittade lappen och på den stog det 9906** och 19670mil inte bytt sedan dess.
Att jag köpte bilen beror på att jag vet lite om den då den importerades samtidigt som en bil jag importerade.
detta är min 3e importbil, fördelar mindre rost
Denna är faktisk riktigt fin trots 27000mil ingen synlig rost alls
vbakdörr
baklucka
motorn är bytt eftersom förste ägaren testade utan olja,den som sitter i nu är portad och balanserad, han rasade även lådan så den är åxå bytt.
Servicen var minst sagt eftersatt med tanke på kamremmen men även mera saker
skruvade bort luftfilter när jag skulle plocka bort toppen
nuvarande mätarställning 27200mil
dvs aldrig bytt i sverige gick ändå igenom besiktning i sep
fick bort toppen idag 6st avgas och 2st insug gick sönder så hälften av ventilerna
trasigt topplock och ett med hela ventiler
trasigt
Riktiga sportbilar har ordentlig kylning till bromsarna som standard
Last edited by Tony on 23 Feb 2009, 22:13, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Trodde det var en 3 dörrars... hursom en 5 dörrars är inte helt fyskam
Medtanke på att den gått typ servicelöst så har den jiu hållit ihop bra
Har du ingen bild på hela bilen?
Jobba på
Medtanke på att den gått typ servicelöst så har den jiu hållit ihop bra
Har du ingen bild på hela bilen?
Jobba på
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Blir nog att jag river ner motorn i denna lite mer, och byter lager och ringar sedan säljer jag nog R21an till en jobbarkompis..har minst 2bilar för mycket nu..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Drog upp bilen på fyrpelarlyften i förrgår, tänkte byta ringar med motorn på plats (borde gå att komma åt det), och kolla om lagrena byttes när veven balanserades, ev räcker det då med nya ringar, en sotningssats och en kamrem så går det åka igen, har blivit sugen på att bygga lite ljud igen så det kanske blir något litet bygge när man får igång skrotet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
om du tittar noga så ser du att dom 2 yttersta är renast och har störst tallrik.Joakim16v wrote:Vilka mysiga ventiler!
Blandat avgas och insug antar jag.. Klarade sig de andra 8 eller?
ja dom andra klarade sig.
Beställt lite prylar åxå, bla sotningssats och kamrem.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
japp alla böjda på 2ställen, fick knacka lite lätt för att få ut dom, men styrningarna verkar hela, kan bero på att styrningarna är nerslipade lite vid portningen..mange wrote:Vilket konstverk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Åh tusan, har den stackars 19:en råkat ut för ÄNNU mer?! Nåja, det låter ju kul att den kommit i dina händer. Grattis!
Som jag kommer ihåg den, när jag körde hem den var den skitseg i början på hemresan från Mulhouse (har jag för mig det var).
Gaspedalen måste varit riktigt dåligt motionerad , men eftersom jag åkte följa John med 3 stora snabba Safraner (2 Biturbo och en V6 Baccara) så fick man ligga på ordentligt. Skinnet på oljan lossnade snabbt och efter ett tag sprintade den på riktigt duktigt! Det var en rolig (och snabb) tripp hem! Hihi! Den gamla goda tiden...
Se nu bara till att inte upprepa några dåliga 5:a-äventyr, utan att 19:en får det lite gott i din ägo. Lycka till med salladsmixen!
Som jag kommer ihåg den, när jag körde hem den var den skitseg i början på hemresan från Mulhouse (har jag för mig det var).
Gaspedalen måste varit riktigt dåligt motionerad , men eftersom jag åkte följa John med 3 stora snabba Safraner (2 Biturbo och en V6 Baccara) så fick man ligga på ordentligt. Skinnet på oljan lossnade snabbt och efter ett tag sprintade den på riktigt duktigt! Det var en rolig (och snabb) tripp hem! Hihi! Den gamla goda tiden...
Se nu bara till att inte upprepa några dåliga 5:a-äventyr, utan att 19:en får det lite gott i din ägo. Lycka till med salladsmixen!
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***