Laguna II, prestanda och ekonomi?
Moderator: Forumpolisen
Laguna II, prestanda och ekonomi?
Det finns ju ett gäng olika motoralternativ till Laguna II. Hur är det med prestanda, bränsleförbrukning och är det viss service som är extra dyr på några motorer?
Vill ju gärna köpa lite större motor men inte på bekostnad av skyhög bränsleförbrukning och vansinniga servicekostnader.
/Kalle
Vill ju gärna köpa lite större motor men inte på bekostnad av skyhög bränsleförbrukning och vansinniga servicekostnader.
/Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
V6'n är förbluffande ekonomisk i bränsleförbrukning, men servicekostnaderna dämms upp till några få men riktigt dyra servicar då kamremsats,vattenpump,platinatändstift m.m skall bytas.
Komfortmässigt så är den överlägsen.
Tror också man kan köpa v6'n billigare beg pga. folks rädsla för de dyra servicarna. men kamremsbyten är aldrig billiga oavsett motoralternativ.
2,0Turbon är nog en medelväg vadgäller prestanda/komfort/servicekostnader. Sedan kan man ju chippa upp den lite om man vill ha mer fjutt än de 163 pollarna.
2,0 sugmotor är ok om man inte har för brottom.
1,6 tycer jag är för litet, det är ju en ganska tung bil trots allt.
Komfortmässigt så är den överlägsen.
Tror också man kan köpa v6'n billigare beg pga. folks rädsla för de dyra servicarna. men kamremsbyten är aldrig billiga oavsett motoralternativ.
2,0Turbon är nog en medelväg vadgäller prestanda/komfort/servicekostnader. Sedan kan man ju chippa upp den lite om man vill ha mer fjutt än de 163 pollarna.
2,0 sugmotor är ok om man inte har för brottom.
1,6 tycer jag är för litet, det är ju en ganska tung bil trots allt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
1,9dci och 2,0dci finns ju åxå, 1,9 är snål trots ganska gammal konstruktion lätt servad åxå,hyffsat pigg med gott bottendrag, nackdelen är om man inte har fap den jävla straffskatten, 2,0dci har jag ingen erfarenhet av men dom har mer pulver och mindre skatt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3636
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Vad gäller dieselskatten så skiljer det numera inte mycket om man har FAP eller inte. På de nyare bilarna tittar man på CO2-utsläppen samt miljö/bränslefaktor för dieseln.
http://www.vv.se/templates/page3____16582.aspx
Diesel är fördelaktigt om man åker mer än genomsnittlige Svensson gör...
http://www.vv.se/templates/page3____16582.aspx
Diesel är fördelaktigt om man åker mer än genomsnittlige Svensson gör...
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.