Finns det någon som provat att löda om säkringsboxen på en laguna -97, har funderat på att göra ett försök innan jag köper en ny,
blir ju billigare så, och så kanske man lär sig något nytt och det är ju alldrig fel
det är sant. men med tanke på att den är ihopsatt i maskin så blir det nog jobbigt att få isär.
och troligtvis är det bara någon kalllödningen, dvs. värmer du upp centralen till 350grader i 3-4 sekunder (så tennet smälter) så är problemet säkert löst.
Men det är nog nästan omöjligt.
Har du erfarenhet av lödning så kan du försöka ge dig på det.
Klart det går att löda om,jag gjorde det på min 94:a.
Det krävs en kraftig lödkolv och tennsug, och för att städa upp det sista
använde jag en avlödningsfläta.Man är tvungen att få isär kortena för att
kunna komma åt att löda om alla punkter.
Det var några timmars jobb,men det var det värt.
Tänkte väl at det skulle finnas någon som provat. Måste snart ta tag i det har ombesiktning om 2 veckor.
Lödkolv o tennsug har jag men Vad är en Lödfläta för något?
/Daniel
Lödfläta är helt enkelt en flätad kopparbit,ser ungefär ut som en banbils kontaktsläpskor undertill. Du lägger den på tennet som du vill ha bort, och sen värmer du med lödkolven på flätan.Då smälter tennet och flätan "suger" upp det sista tennet.Mycket effektivt, men det går åt mycket fläta om du bara använder det,därför började jag med tenn sugen.
Vad är det för fel din bil lider av ?
Okej då har man lärt sig något nytt igen
Det är en laguna -97 kombi.
Det som strular är
1. abs lampa lyser
2. Halvljuset fungerar ej när man vrider om knappen för att få på heljuset bländar man av från helljuset så blir det kolsvart endast parkeringsljus lyser.
(har tagit isär ljusspaken och hittar inge fel på den.
Enligt krets schemat så går spänningen till helljuset inte igenom tändlåset, det gör däremot spänningen för halvljuset.
Däremot så går bägge spänningarna genom båda säkringscentralerna (i motorrum och inne i bilen) och ljusomkopplare, dock separerade från varandra förstås.Om du har Haynes manualen så ska det inte vara så svårt att se vart spänningen försvinner.Problemet jag hade på min 94:a, var att det fanns inget ljus alls tidvis.
Nu har jag fått tag i en Haynes v.bok så nu har jag mätt och gämfört med ett elchema. enligt schemat så ska utgång (B5) vara till halvljuset
(dipped beam) och den kommer det 12 volt på när man vrider om ljusomkoplaren, men i kontaktstycket som man sätter i ljusomk så finns det ingen kabel som går från B5 till säkringscentralen.
Jag provade och drog en kabel från det stiftet (b5) direkt till utgången för halvljuset på säkringcentralen och då fungerar det utmärkt.
Frågan är nu
Kan man ha det så eller måste man koppla ett relä så man inte bräner ljusomkopplaren
Enligt Haynes boken kan jag inte se att det skall vara något relä till halvljuset, konstigt eller
Det sitter alltså ingen kabel mellan B5 och (F17/15A) alltså kabeln som heter MA/OR ??
Verkar märkligt,kan vara så att Fransoserna har ändrat konstruktionen i produktionen...
Däremot skulle jag inte rekomendera att dra en kabel direkt från ljusomkopplaren utan att ha ett relä.För den smälter nog ihop rätt
omgående misstänker jag.
Nej är helt säker på att det ej sitter någon kabel i B5
Nej det får nog bli ett avsäkrat relä o en kabel från B5 direkt till halvljuset.
Sen är det bara ABS lampan Kvar
Jag skulle tippa på att antingen är det glappt i nån anslutning till nån av sensorerna till hjulena, eller så är nån sensor trasig.De sitter ju ganska utsatta. Jag menar ABS lampan problemet.
Förmodligen får du svaret direkt om du får bilen uppkopplad,och läser av felkoderna.
Har lödit om mi central som jag hade på min gammla laguna inga problem det är bara + som förbinder korten som det blir dålig kontakt i bara att löda om så funkar det kanonbra