Hjäp med Clio 1.2 02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bela62
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2009, 17:01
Location: Kalmar

Hjäp med Clio 1.2 02

Post by bela62 »

Jag behöver akut hjälp med min clio 1.2 02-a
startar bra. kör ngra mil eller Km.efter kansje 10 minuter tänds varnings lampa elfel ibland ibland slocnar ej , tapar kraften,orkar inte, gasar men dett påvärkar ej,tar själv gasen (typ tomgång) jag stannar tar utt nyckeln,väntar kansje ngn minut startar igen ibland slocknar varnings lampan rular bra perfekt efter ngra minuter samma sak igen, i kontakt med liljas fik svaret dett kan vara ngt med kablar...!ej säkert, med en bil elektriker spjällhuset. problemet är att bilen fins ca 300 mil fr.swerige där kan ej mycket med bil elektronik.
Jag provat med tändstift kablar,tändstift,luft filter,mm smo grejer men dett hjälp inte.
Har ngn tips!
snart jag ska åka igen där bilen fins men tänkte skafa litte dellar här
Sahit Bela
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

kan vara svänghjulsgivaren då min sambo har haft samma problem med sin förra clio 1,2 16v som uppförde sig som din bil gör.
dom bytte den och sen upphörde problemet.
John Ignell Enviken
bela62
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2009, 17:01
Location: Kalmar

svänghjulsgivaren

Post by bela62 »

john wrote:kan vara svänghjulsgivaren då min sambo har haft samma problem med sin förra clio 1,2 16v som uppförde sig som din bil gör.
dom bytte den och sen upphörde problemet.
vart sitter dett? hsr dett att göra med elektronik.? vad kostade??
mvh
Sahit Bela
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

den sitter och läser på ett kugghjul mellan motor och växellåda. kostar runt 400kr - > 1000kr beroende på modell och inköps ställe.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
nhalldin
Posts: 3
Joined: 01 Jul 2006, 23:19
Location: Tjörn

Post by nhalldin »

bela62
Hittade du felet på din bil? Jag har samma problem och skulle bli jätteglad om du har lösningen. :D
Nils-Petter Halldin
User avatar
hejko
Posts: 36
Joined: 13 Jan 2006, 08:36
Location: Nyköping

Post by hejko »

Det är glapp i kontaktstycket från pedalen. Följ kablaget en bit från pedalen så sitter det ett kontaktstycke på vänstersida vid kopplingspedalen. klipp bort och löd ihop kablarrna.
nhalldin wrote:bela62
Hittade du felet på din bil? Jag har samma problem och skulle bli jätteglad om du har lösningen. :D
*Renault Twingo -94
*Renault clio 16v -91
*Renault Megane' -99
*Audi TT -99
*Golf gti special -84
nhalldin
Posts: 3
Joined: 01 Jul 2006, 23:19
Location: Tjörn

Post by nhalldin »

Hejko,

Är detta ett vanligt fel på clio?
Jag har haft felet från och till ett tag (är väl så det är när det är glapp).
Jag har inte klippt av kontaktstycket ännu, testade att bara trycka ihop det lite. Sedan dess har inte felet uppsått någongång. Kontakten hängde ner lite övanför kopplingspedalen så det är väl inte omöjligt att jag har fastnat i den med foten någongång och orsakat glappet.
Får ge det en vecka eller så innan jag vågar tro att felet är löst. (hade väntat mig en dyr reparation). Läste i en tråd om ett liknande fel att det var spjällhuset som var paj och det kostade massor.

Tusen tack!!! :)
Nils-Petter Halldin
bela62
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2009, 17:01
Location: Kalmar

clio 2. 1.2 2002

Post by bela62 »

sammasak vämtade mig. spjällhuset kostar nu ca:5.500:skr. enligt Liljas. men begagnat kan ej hitta i hella landet till de motor typ. D7F 746. !!!!!
men jag har försökt med kablar(glap) märkte inte att det är glap.
problemet är att bilen fins nu ca:300 mil härifr. utomlands ... snart jag ska ditt men vågar inte riskera at köppa dyra reserv-dellar till han...darför vill jag vara ganska säkert vad kan dett vara ?!!!!
mvh
Sahit Bela
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: clio 2. 1.2 2002

Post by Tony »

bela62 wrote:sammasak vämtade mig. spjällhuset kostar nu ca:5.500:skr. enligt Liljas. men begagnat kan ej hitta i hella landet till de motor typ. D7F 746. !!!!!
men jag har försökt med kablar(glap) märkte inte att det är glap.
problemet är att bilen fins nu ca:300 mil härifr. utomlands ... snart jag ska ditt men vågar inte riskera at köppa dyra reserv-dellar till han...darför vill jag vara ganska säkert vad kan dett vara ?!!!!
mvh
förstår att du vill vara säker ,men att laga en bil 300mil bort genom att gissa vad som är fel funkar inte så bra,för säker kan man aldrig vara...
dessutom går det väl köpa samma sak utomland och då får du inte våra höga svenska reservdelspriser..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
bela62
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2009, 17:01
Location: Kalmar

clio

Post by bela62 »

tach för tips!
men du behöver inte känna dig presat att ge råd till ngn.
här i forumet inget krav ...friviligt ...
MVH
Sahit Bela
Post Reply