Hej på er.
För några veckor sedan fick jag min bil optimerad av TM Chiptuning i E-tuna. Den suger på duktigt nu. Kul tyckte alla - utom kopplingen . Märkte vid en omkörning att motorvarvet inte uppförde sig som det borde... kopplingen slirade...
Om man vill ha värre koppling i 2.0T (165hk), vad finns då? Min borde ha drygt 300Nm nu. 2.0GT (205hk) borde väl passa? Eller är det samma koppling från början i dessa? Kan kopplingen från nån dieselmodell passa?
Dyrt å byta? Törs man låta lilla verkstaden byta den eller säkrast med aukt Renault-verkstad?
Tacksam för synpunkter!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Pratade med stora fina glaspalatset (aukt Volvo-Renault-verkstad). 12 600 för kopplingsbyte. Svettigt - minst sagt. Då var det 4800 i delar och resten arbete. De skulle klara av det på en dag.
Pratade även med min lilla MECA-verkstad. De kunde göra jobbet, men inte få fram delar. De trodde att det var svänghjulet som var paj snarare än lamellen som var sliten. Han förklarade att dubbelmassesvänghjulet på nåt sätt var delat i två halvor och det satt nån gummivulkning imellan. Som gjort för att paja.
Ska ringa Autofrance och se vad de säger.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
det är inte någon gummivulkning på dessa hjul utan det är fjädrar som fungerar som ryckutjämnare dessa släpper inte utan fjädrarna mattas av tror snarare på att det är kopplingen som e kass
Tim Olofsson Olofström
R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Verkar inte som om koppling och svänghjul finns på eftermarknaden... har kollat med Mekonomen, Autoexperten, Meca, Autofrance. Ingen har delarna. Blir till att krypa till korset och köpa från Renault. Får hoppas på att det är svänghjulet. Isf täcks det av försäkringen. Men förmodligen är det väl lamellen...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!