Kamremen gick på den förra året, nu har jag precis rullat den till garaget, efter ha stått.. nåja.
Nu plockade jag av toppen och det visade sig att 6 ventiler på avgassidan var krökta. å 6 ventiler på insugsidan läckte liiite.
Detta testade jag genom att hälla på bensin i avgasport vs. insugsport.
Alltså= (T=Tät, L=Läcker, K=Krökt A=Insug B=Avgas)
-----A-----B-
1= T T + T T
2= L L + K K
3= L L + K K
4= L L + K K
lite av:

av med insug och rubbet:

av med topp:

tada:

(tänk om man kunde meka såhär genom att klicka på länkar...

Så lite frågor;
Jag gissar på att dem som läcker lite bara behövs slipas in då de kan vara nästan stängda.. (då bilen stått ett tag)
Om så är fallet behöver jag 6 nya ventiler, skaffar jag genom autofrance. no deal!
Topplocksbultar, moment? måste jag byta dem eller ska jag köpa nya, de ser jäkligt fina ut å de e ju inte så gamla..?
Upptäckte även att kammarna har kåpan som agerar överfall. Hur drar man och med vilket moment, vad bör jag tänka på där när jag återmonterar? Kan vara bra med ett visst moment här med?
Och hur vet att jag lägger kammarna rätt, de såg inte ut att ha något speciellt läge (sträck eller annan markering).
Tror nog jag köper ny topplockspackning, dumt att återanvända efter allt jobb.
Hm.. vad mer bör jag tänka på? (Är ingen kung på att meka men jag duger väl, gör det mer för att jag är förbannat fattig just nu)
Hälsningar,
Den glade fransosen, Jacob