Snart kommer jag och tar er eller det börjar att närma sej ett slut på skruvandet. mitt nya lättade svänghjul är balanserat och klart för montering. Nu överväger jag att bygga om tändningen till elektronisk innan jag stoppar i motorn.
Förra veckan var solig och fin här i Lusasken så då passade jag på att montera mitt nya svänghjul och sedan sätta motorn på plats. Nu är det dags att montera allt annat smått och gott som har legat och väntat på hyllorna i garaget.
Det var det, roligare än så här blev det inte, min nya 12a är i det närmaste färdig nu återstår bara en tur till bilprovningen. jag ska bara kolla avgasvärdena och ljuset, så är allt klart. Det har varit några turer runt kvarteret och det låter härligt i båda ändar av bilen, insugsljudet från Webern och avgasljudet från det lite grövre avgassystemet är en härlig kombination. Det känns att det finns lite mera kräm i den här motorn om jag jämför med den som sitter i min gröna 12a, och skam vore det annars. här kommer det några bilder på före och efter, hoppas jag.
Det ser lite konstigt ut men det finns plats mellan hjulhuset och trattarna. Luftfiltren bygger utåt så det ser trångt ut. Luftfilter är kanske lite att ta i, det är Weber´s orginal nätfilter så de filtrerar bort den värsta skiten men inte allt.
Sedan har jag ventilationshål i huven så jag släpper ut värmen och får in lite friskluft. Visar det sej att det inte funkar fullt ut så får jag montera kortare trattar, detta påverkar vridmomentet lite men det får jag ta.
När jag körde singel DCOE på mina 1397cc 12'or gjorde jag en liten "kilformad" burk över trattarna som slickade innerskärmen. Från den burken en slang runt bakom motorn till luftiltret som satt på andra sidan motorn (där du har bränsletrycksregulatorn och spolarburken). Funkade perfekt. Jag tvingades ha jättekorta trattar, det funkade dock över förväntan. Ganska små halsringar. Tror det blev bäst med 28mm halsringar i Weber40'in. Jag bromsade aldrig någon av mina motorbyggen, men det kändes som det var dubbelt så mycket effekt jämfört med originalmaskinen... Kanske 85-90hk i alla fall. Stor skillnad jämfört med originalets 54hk.
mange wrote:Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Det var iofs aldrig något problem med förgasarvärme på mina tolvor. Jag körde måånga mil både i stan och på långfärder med motsvarande konfiguration.
Problemet kanske visar sig lättare på bakmotorbilarna.